Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 17 | 105-117

Article title

WYCHOWANIE WSPÓŁCZESNEJ MŁODZIEŻY DO ZROZUMIENIA I AKCEPTACJI STAROŚCI – UJĘCIE KATECHETYCZNE

Authors

Title variants

EN
Educating young people to understand and accept old age – a catechetic approach

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wychowanie katechizowanej młodzieży do zrozumienia i akceptacji starości wymaga różnych działań edukacyjnych. Do nich zaliczyć należy przekaz wiedzy o godności osób starszych, znaczeniu i roli seniorów w rodzinie oraz o wartości mądrości i doświadczenia osób starszych w wychowaniu młodego pokolenia. Wiedza ta jest niezbędna w zrozumieniu i akceptacji starości. Odwołanie do rzetelnej wiedzy na temat starości (a zwłaszcza do godności osób starszych, ich mądrości i doświadczenia) zasługuje na szczególną uwagę w ponowoczesnej kulturze. Zwykle osoby starsze postrzegane są przez młodych jako bezradne, zagubione, bezużyteczne, niesprawne fizycznie i intelektualnie, zalęknione, bierne, ograniczone, uciążliwe. Podważa się natomiast mądrość wynikającą z wieku i wartość doświadczenia człowieka. Wobec powyższego za znaczące należy uznać działania wychowawcze podejmowane w nauczaniu religii, które koncentrują się wokół wspierania młodzieży w zrozumieniu i akceptacji starości. Przekaz wiedzy o starości wymaga również zaangażowania w inicjatywy z udziałem seniorów i dla seniorów. Wspólne działanie sprzyja otwieraniu się dorosłych, dzieci i młodzieży na swoją różnorodność oraz wzajemnemu ubogacaniu. Umożliwia prowadzenie dialogu międzypokoleniowego. W takim klimacie możliwe staje się przekazywanie wartości, wzajemne uczenie się oraz tworzenie trwałych więzi międzyludzkich. Osiągnięcie takich celów edukacyjnych wymaga jednak odpowiednich inicjatyw pedagogicznych w nauczaniu religii.
EN
Educating young people at catechesis to understand and to accept old age requires diverse educational activities. These include sharing knowledge about the dignity of elderly people, about their importance in the family, and about the value of wisdom and experience in educating young people. Such knowledge is necessary to understand and to accept old age. Drawing on reliable knowledge about old age (especially the dignity of elderly people, their wisdom and experience) deserves particular attention in the post-modernistic culture. Elderly people are usually perceived as helpless, confused, useless, unfit, both physically and mentally, anxious, passive, dull and troublesome. On the other hand, their wisdom, which comes with age and experience, is not undervalued. Therefore, it should be regarded as important that such activities are initiated in religious teaching which a focus on supporting young people in understanding and accepting old age. Passing on knowledge about old age also requires getting involved in initiatives with and for elderly people. Working together creates a favourable environment for the openness of adults, children and adolescents to each other’s diversity and facilitates inter-generation dialogue. This is a climate in which values can be passed on, in which people can learn from one another and in which interpersonal bonds can be created. However, achieving these objectives requires appropriate pedagogic initiatives in religious teaching, which support students in acquiring the ability to understand elderly people, to learn and to cooperate.

Year

Volume

17

Pages

105-117

Physical description

Dates

published
2016-12-01

Contributors

author
  • Wydział Teologii,Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

  • Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych: aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014.
  • Barlińska J., Szuster A., Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, Warszawa 2014.
  • Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2011.
  • Błasiak A., Dziadkowie są nie do zastąpienia, w: Deon.pl [online], dostęp: 3.11.2015, <http://www.deon.pl/inteligentne-zycie/wychowanie-dziecka/art,196,dziadkowie-sa-nie-do-zastapienia.html>.
  • Główny Urząd Statystyczny. Departament Badań Demograficznych, Prognoza ludności Polski na lata 2008-2015, w: Główny Urząd Statystyczny [online], dostęp 15.10.2015, <http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/L_prognoza_ludnosci_Pl_2008-2035.pdf>.
  • Jan Paweł II, List Ojca Świętego Do moich Braci i Sióstr – ludzi w podeszłym wieku (1.10.1999), w: Opoka. Portal prowadzony przez Fundację Konferencji Episkopatu Polski [online], dostęp: 30.10.2015,
  • <http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/do_starszych_01101999.html>.
  • Kędzior J., Młodzież jako specyficzna kategoria społeczna, w: Współczesna młodzież pomiędzy eros a thanatos, red. J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska, Wrocław 2008, s. 9-18.
  • Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Kraków 2010.
  • Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010.
  • Kulpaczyński S., Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów, Lublin 2009.
  • Melosik Z., Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Kraków 2010.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dziennik Ustaw 2014 poz. 803.
  • Semków J., Społeczne oraz kulturowe wymiary przeżywania okresu późnej dorosłości, w: Uniwersytet Trzeciego Wieku [online], dostęp 10.10.2015, <http://www.utwstrzelin.pl/?page_id=42>.
  • Stepulak M.Z., Rola i miejsce dziadków w procesie wychowania religijno-duchowego wnuków w systemie rodzinnym, „Studia i Prace Pedagogiczne” 2014, nr 1, s. 221-241.
  • Szyran J., Dziadek i babcia, „Rycerz Niepokalanej” 2007, nr 3, s. 88-89.
  • Wasylewicz M., Język dzieci i młodzieży w dobie nowych mediów – charakterystyka zjawiska, w: Univerzitná Knižnica [online], dostęp: 8.11.2015, https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/…/Wasylewicz.pdf>.
  • Wawro F.W., Kaczmarczyk A., Postulowane i faktyczne cechy duszpasterzy w opinii uczniów klas maturalnych, w: Pedagog wobec wyzwań współczesności, red. F.W. Wawro, Lublin 2010, s. 147-168.
  • Włodarczyk J., Mowa nienawiści w internecie w doświadczeniu polskiej młodzieży, w: Mowa nienawiści [online], dostęp: 28.10.2015, <http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/10/Mowa-nienawi%C5%9Bci-w-internecie-w-do%C5%9Bwiadczeniu-polskiej-m%C5%82odzie%C5%BCy.pdf>.
  • Wychowanie integralne w teorii i w praktyce pedagogicznej, red, D. Bis, M. Loyola Opiela, Lublin 2013.
  • Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych, cz. 1. Wychowanie ogólne, red. J. Stala, Tarnów 2007.
  • Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych, cz. 2. Wychowanie religijne i katecheza, red. J. Stala, Tarnów 2007.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-310c17a7-4fde-4631-90d6-a6a63a57c1e4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.