PL EN


2014 | 10/3 | 91-103
Article title

Piękny, niebezpieczny, a może zniewolony? Niedoskonała percepcja doskonałego narządu, czyli filmowe perypetie umysłu

Authors
Content
Title variants
EN
Beautiful, dangerous or perhaps enslaved? Imperfect perception of the perfect organ, or the movie adventures of the mind
Languages of publication
Abstracts
EN
The purpose of this paper is to present different perceptual strategies presented in American popular cinema. In film reality, perception of the world is determined by many different factors. Among them we can distinguish two dominant groups: internal factors, genetically conditioned mental illness, and external factors – enforced ways of reading reality, determined by ideology, the political system and technical civilization. The first part of the elaboration includes analyses of films, describing the falsity of the existing reality. Dystopian images, such as The Matrix and The Truman Show, in fact clearly refer to the concept of “simulacra” by Jean Baudrillard, the theory of the “brain in a dish” by Hilary Putnam and the theatrum mundi theme. In the second part of the work, struggles with mental disorders were included, significantly affecting the perception of reality. In works such as A Beautiful Mind, Forrest Gump and Rain Man, the topic of genius affected by mental illness is visible.
Year
Issue
Pages
91-103
Physical description
Dates
published
2014
Contributors
author
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Piotr
References
  • Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
  • Baudrillard J., Zły duch obrazu, przeł. J. Niedzielska, „Film na Świecie” 2000, nr 401.
  • Czartoryski B., Komiksowy świat Zacka Snydera, „Kino” 2011, nr 03.
  • Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz,M. Filiciak, Warszawa 2007.
  • Kałużyński Z., Podróż do wnętrza mózgu, „Polityka” 2002, nr 10, s. 50.
  • Kłobukowski M., O pewnej tendencji kina popularnego, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.
  • Kołodyński A., Odwrócony świat, „Film” 2002, nr 4, s. 51.
  • Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
  • Lewicki A., Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej, Wrocław 2011.
  • Lewicki A., Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym, Wrocław 2007.
  • Mirski P., Filmowe imperium Phillipa K. Dicka, „Kino” 2011, nr 3.
  • Oramus D., O pomieszaniu gatunków. Science Fiction a postmodernizm, Warszawa 2010.
  • Piotrowska A., Mózg się uśmiecha, „Tygodnik Powszechny” 2011, nr 48.
  • Płażewski J., Lepiej być biednym i chorym?, „Film” 2002, nr 7.
  • Radkowska-Walkowicz M., Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Warszawa 2008.
  • Stachówna G., Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Kraków 2006.
  • Wągrowski K., Dark. Darker. Darko, „Cinema” 2005, nr 9.
  • Wojciechowski P., Formuła szaleństwa, „Film” 2002, nr 3.
  • Wybierz czerwoną pigułkę. Nauka, filozofia i religia w Matrix, red. G. Yeffeth, przeł. W. Derechowski, Gliwice 2003.
  • Zjawisko szaleństwa w kulturze, red. M. Kasprowicz, S. Drelich i M. Kopyciński, Toruń 2010.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-31d5c907-07fb-465a-806a-69f3eeaac881
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.