Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 3 | 57-69

Article title

Tranzycje karier w kontekście nowych wyzwań rynku pracy

Selected contents from this journal

Title variants

PL
Career transitions and new challenges of the labor market

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest próba identyfikacji istoty przemian w trendach związanych z kształtowaniem nowych karier i kompetencji zawodowych w kontekście zmian na rynku pracy związanych z przemysłem 4.0 i społeczeństwem 5.0. Przywołując koncepcje powszechnie znanych wzorów karier zwraca uwagę na przechodzenie od biurokratycznego do przedsiębiorczego modelu realizacji kariery zawodowej z uwzględnieniem perspektywy konieczności odpowiedniego przygotowania pracowników do transformacji cyfrowej. Przybliżając znaczenie alternatywnych form zatrudnienia i tzw. superstanowisk, podkreśla istotę rozwijania zakresu kompetencji spełniających wymogi przyszłości i ułatwiających realizowanie coraz bardziej popularnej „kariery bez granic”. Przyjętą metodą badań była analiza literatury dotyczącej zagadnień związanych ze zmianami związanymi z pojmowaniem istoty oraz zjawiskami i zachowaniami mającymi znaczenie dla rozumienia procesu realizacji kariery zawodowej w kontekście wyzwań współczesnego rynku pracy.
EN
The aim of the article is to identify the essence of changes in trends related to shaping new careers and professional competences in the face of industry 4.0 and society 5.0. Recalling the concepts of commonly known career patterns, the article draws attention to the transition from a bureaucratic to an entrepreneurial model of pursuing a professional career, taking into account the perspective of the need to properly prepare employees for digital transformation. Presenting the importance of alternative forms of employment and the so-called “superjobs,” the article emphasizes the need to develop a range of competences that meet the requirements of the future and facilitate the implementation of the increasingly popular „career without borders” idea. The adopted research method was the literature analysis of changing perspectives of the phenomena as well as the study of behavior patterns that are important for understanding the process of pursuing a professional career in the context of the challenges of the modern labor market.

References

  • Alcácer J., Cantwell J., Piscitello J. (2016). Internationalization in the information age: A new era for places, firms, and international business networks?, “Journal of International Business Studies”, No. 47.
  • Amundson N.E., Inkson K. (2002). Career metaphors and their application in theory and counseling practice, „Journal of Employment Counseling”, September, Volume 39, Issue 3.
  • Augustyniak Sz. (2019). Inżynier 4.0., https://www.cxo.pl/news/Inzynier-4-0,415318.html (data dostępu: 10.04.2020).
  • Bańka A. (2015). Intencjonalne konstruowanie przyszłości i wyprzedzające realizowanie celów: walidacja Skali Pro-aktywności Ogólnej. „Czasopismo Psychologiczne”, 21, 1, 97–115.
  • Bednarczyk H., Wożniak I. (2013). Standardy kompetencji zawodowych w aktywizacji rynku pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, PIB.
  • Bohdziewicz P. (2010). Współczesne kariery zawodowe: od modelu biurokratycznego do przedsiębiorczego, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4, s. 39–56.
  • Castells.M., Stalder F. (2012). Teoria społeczeństwa sieci, przeł. M. Król, Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa, Impuls, Kraków.
  • Drucker P. (2002). Myśli przewodnie Druckera, przeł. A. Doroba, Warszawa: Wyd. MT Biznes.
  • Fitoussi J. (2000). Czas nowych nierówności, przeł. S. Amsterdamski, Kraków: Wyd. Znak.
  • Furmanek W. (2007). Rynek pracy w zmieniającej się rzeczywistości, [w:] Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania – szanse – zagrożenia, pod red. R. Gerlach, Bydgoszcz: Wyd. UKW, s. 69–78.
  • Hall D.T. (2002). Careers In and Out of Organizations, SAGE Publications.
  • Hermann M., Pentek T., Otto B. (2015). Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios: A Literature Review, Technische Universität Dortmund Fakultät Maschinenbau, “Working Paper”, No. 01
  • Kagermann H., Wahlster W. Helbig J. (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0: Final report of the Industrie 4.0 Working Group.
  • Kotler Ph., Keller K. (2009). The Marketing Management, 13th edition, Pearson Education Limited.
  • Kowalewska J. (2016). Jaki powinien być Inżynier Przemysłu 4.0?, https://www.astor.com.pl/onas/artykuly/biznes/10047-jaki-powinien-byc-inzynier-przemyslu-4-0.html (data dostępu: 28.03.2020).
  • Kukla D. (2016). Współczesne społeczeństwo w kontekście kreowania rynku pracy, „Szkoła – Zawód – Praca”, Zeszyt 11, s. 63–72.
  • Kwiatkowski S.M. (2014). Zarys koncepcji badania karier zawodowych w przedsiębiorstwie. „Polityka Społeczna”, nr 3, s. 22–25.
  • Mayor F. (2001). Przyszłość świata, Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Studiów i Badań Edukacyjnych.
  • Micklethwait J., Wooldridge A. (2015). The Global Race to Reinvent the State, London: Penguin Press.
  • Minta J. (2016). Tranzycje w konstruowaniu karier przez młodych dorosłych. Przesłania dla poradnictwa, Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Minta J. (2014). Oblicza współczesnych karier w perspektywie poradoznawczej, Dyskursy Młodych Andragogów, nr 15, s. 113–127, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski
  • Schaffer D.R., Kipp K. (2015). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk.
  • Schwab K. (2016). The Fourth Industrial Revolution, The World Economic Forum, Cologny.
  • Tomański R. (2019). Japoński człowiek nowej ery, czyli społeczeństwo 5.0, https://sektor3-0. pl/blog/japonski-czlowiek-nowej-ery-czyli-spoleczenstwo-5-0 (data dostępu: 28.03.2020).
  • Tworóg J., Mieczkowski P. (2019). Raport Krótka opowieść o społeczeństwie 5.0, czyli jak żyć i funkcjonować w dobie gospodarki 4.0 i sieci 5.0 G, pod red. S. Kamińskiego, Warszawa: Poligrafus.
  • Wittbrodt P., Łapuńka I. (2017). Przemysł 4.0 – wyzwanie dla współczesnych przedsiębiorstw produkcyjnych, Opole: Politechnika Opolska.
  • Wołk Z. (2009). Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Radom: Wyd. ITeE – PIB.
  • Zatoński D. (2020). Raport: Kompetencje Zawodowe Przyszłości 2020 (Institute for the Future), https://alogic.pl/blog/raport-kompetencje-zawodowe-przyszlosci-2020-institute-for-the-future (data dostępu: 28.03.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-32083587-29d2-4bde-97df-0ba7832ee2a1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.