PL EN


2009 | 1 | 59-80
Article title

Street Fashion of Japan jako próba konstruowania tożsamości młodzieży japońskiej

Content
Title variants
EN
Street Fashion of Japan as a trial of construction of Japanese youth identity
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Młodość jest fazą życia, w której podejmowane są liczne próby poszukiwania i konstruowania tożsamości. Konstrukcje tożsamości w czasach ponowoczesnych charakteryzują się ogromnym zróżnicowaniem, zmiennością i ulotnością. Celem artykułu jest przedstawienie interesujących „eksperymentów” młodych Japończyków wokół tożsamości, których wyrazem jest specyficzny styl ubierania się nazywany japońską modą uliczną. Prezentacja młodzieżowych kreacji umieszczona została w realiach społecznych i kulturowych Japonii.
Keywords
Year
Issue
1
Pages
59-80
Physical description
Contributors
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
References
  • Ai (2003). Paradise Kiss – ekscentryczny świat japońskiej mody. Kawaii, 07(47).
  • Bator J. (2004). Japoński wachlarz. Warszawa: Wydawnictwo Twój Styl.
  • Bauman Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2.
  • Bauman Z. (2001). Tożsamość – jaka była, jest, i po co? W: A. Jawłowska (red.) Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
  • Befu H. (1986). The Social and Cultural Background of Child Development in Japan and the United States. W: H. Stevenson, H. Azuma, K. Hakuta (red.) Child Development and Education in Japan. New York: Freeman.
  • Bokszański Z. (1984). Koncepcja siebie a obraz innego. Kultura i Społeczeństwo, 2.
  • Bokszański Z. (1989). Tożsamość, interakcja, grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Bokszański Z. (2006). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN.
  • Burszta J., Kuligowski W. (1999). Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  • Cylkowska-Nowak M. (1998). Obywatel Japonii – w poszukiwaniu ideału W: Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.) Wychowanie obywatelskie: studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne. Poznań - Toruń: Wydawnictwo Edytor.
  • Cylkowska-Nowak M. (2000). Społeczne funkcje szkolnictwa w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Studium z pedagogiki porównawczej. Poznań - Toruń: Wydawnictwo Edytor.
  • Cylkowska-Nowak M. (2008). Wybór szkoły w Japonii – uwarunkowania polityczne i społeczne a polityka oświatowa. Edukacja. Studia, Badania, Innowacje, 2(102).
  • De Vos G. A. (1975). Socialization for Achievement. Essays Psychology of the Japanese. Berkeley: University of California Press.
  • Domachowski W. (1993). Społeczne i kulturowe uwarunkowania patologii. W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
  • Erikson E. (1968). Identity, Youth and Crisis. New York: Norton.
  • Hałasa D. (2004). Życie codzienne w Tokio. Warszawa: Wydawnictwo „Dialog”.
  • Jawłowska A. (2001). Tożsamość na sprzedaż. W: A.Jawłowska (red.) Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
  • Kon I. S. (1987). Odkrycie „ja”. Warszawa: PIW.
  • Korzycki R. (2006). Emancypantki. Polityka, 15(2550).
  • Lebra T. S. (1984). Japanese Women. Constraint and Fulfillment. Honolulu: University of Hawaii Press.
  • London J. (1992). A Half Step Behind. Japanese Women Today. Rutland – Tokyo: Charles E. Tuttle Company.
  • Macias P., Evers I., Nonaka K. (2007). Japanese Schoolgirl Inferno – Tokyo Teen Fashion Subculture Handbook. San Francisco: Books.
  • Matsuda I. (2004). Deliberately Regulated Consumption?: Discourse on School Uniforms. Kobe University.
  • Melchior M. (1990). Społeczna tożsamość jednostki. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, ISNS.
  • Melchior M. (1993). Kategoria tożsamości jako wyzwanie badawcze. W: A. Jawłowska, E. Tarkowska, M. Kempy (red.) Kulturowy wymiar przemian społecznych. Warszawa: PWN.
  • Melosik Z. (1999). Ponowoczesny świat konsumpcji. W: Z. Melosik (red.) Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji. Toruń– Poznań: Wydawnictwo „Edytor”.
  • Melosik Z., Szkudlarek T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja: migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Michalski K. (1995). Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy z Castel Gandolfo. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Murakami H. (2007). Po zmierzchu. Warszawa: Muza S.A.
  • Nishimura K. (1995). Trzęsienie ziemi w Kobe. Wiadomości z Japonii, 3.
  • Rohlen T. P. (1977). Harmony and Strength. Berkley: University of California Press.
  • Sakurai A. (2006). Koniec niewinności. Poznań: Vesper.
  • School Uniform Association of Tokyo (1981). Toward Unification of Education and School Uniforms.
  • Starzyńska A. (2004). Moda (nie) tylko dla dziewcząt. MangaZyn, 04.
  • Szwed R. (1999). Ontologiczne podstawy koncepcji tożsamości. Studia Socjologiczne, 3.
  • Taylor C. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. W: K. Michalski (red.) Tożsamość w czasach zmiany. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Tillmann K.-J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa.
  • Von Kopp B. (1990). Zeit fur Schule: Japan. Köln – Wien.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-32336f2c-ced2-4b78-8416-098a8bb80fb0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.