PL EN


2017 | 52(1) Filologia | 77-88
Article title

JOSEPH CONRAD AND THE SILVER SCREEN

Content
Title variants
PL
Joseph Conrad i srebrny ekran
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
The filmography of films based on the works of Joseph Conrad testifies that since the silent film era numerous filmmakers have turned to Conrad for source material. In most cases, the screen adaptations of his works were artistic and box-office failures. The release of Francis Ford Coppola’s Apocalypse Now in 1979 sparked a revival of creative and commercial interest in Conrad as a source for films. Coppola’s picture, which has achieved the status of a modern classic, and Alfred Hitchcock’s famous adaptation of The Secret Agent (1936), seem to belie the prevailing opinion that Conrad’s works are impossible to adapt for the cinema successfully. This paper seeks to examine the ways in which Conrad’s works have been adapted and appropriated by two major film directors in the twentieth century.
PL
Filmografia adaptacji dzieł Josepha Conrada świadczy o tym, że od czasów filmu niemego liczni filmowcy sięgali po utwory Conrada jako materiał na scenariusze filmowe. W większości przypadków okazało się, że ekranizacje utworów Conrada to porażki artystyczne i fiasko finansowe. Film Francisa Forda Coppoli Czas Apokalipsy (1979) zapoczątkował odrodzenie artystycznego i finansowego zainteresowania środowiska filmowców twórczością Conrada. Obraz Coppoli, który osiągnął status współczesnej klasyki filmowej, oraz słynna adaptacja powieści Tajny agent w reżyserii Alfreda Hitchcocka (1936), wydają się zaprzeczać powszechnej opinii, że ekranizacje dzieł Conrada z góry skazane są na niepowodzenie. Celem artykułu jest zbadanie metod i środków artystycznego wyrazu jakimi posługiwali się dwaj czołowi reżyserzy XX wieku w swoich adaptacjach utworów Conrada.
Year
Pages
77-88
Physical description
Contributors
References
  • Boyum J.G. (1989), Double Exposure. Fiction into Film, New American Library, New York.
  • Cardwell S. (2007), Literature on the Small Screen, (in:) Cartmell D., Whelehan I. (Eds.), The Cambridge Companion to Literature on Screen, Cambridge University Press, Cambridge. Cartmell
  • D., Whelehan I. (2010), Screen Adaptation. Impure Cinema, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
  • Chatman S. (1997), 2½ Film Versions of ‘Heart of Darkness’, (in:) Moore G.M. (Ed.), Conrad on Film, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Chatman S. (1978), Story and Discourse in Fiction and Film, Cornell University Press, Ithaca and London.
  • Conrad J. (1990), The Secret Agent, London, Penguin Books.
  • Cooke L. (2003), British Television Drama: A History, British Film Institute Publishing, London.
  • Dollimore J. (1988), Foreword, (in:) Holderness G. (Ed.), The Shakespeare Myth, Manchester University Press, Manchester.
  • Genette G. (1972), Figures III , Seuil, Paris.
  • Gottlieb S. (1995), Hitchcock on Hitchcock, Faber and Faber, London.
  • Hand R. J. (2015), Conrad Adapted, (in:) Stape J.H. (Ed.), The New Cambridge Companion to Joseph Conrad, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Hutcheon L. (2006), A T heory of Adaptation, Routledge, London.
  • McFarlane B. (1996), Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation, Oxford University Press, Oxford.
  • Moore G.M. (Ed.) (1997), Conrad on Film, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Olsson J. (2015), Hitchcock à la Carte, Duke University Press, Durham and London.
  • Sanders J. (2006), Adaptation and Appropriation, Routledge, London.
  • Speidel S. (2000), Times of Death in Joseph Conrad’s ‘The Secret Agent’ and Alfred Hitchcock’s ‘Sabotage’, (in:) Giddings R., Sheen E. (Eds.), The Classic Novel. From Page to Screen, Manchester University Press, Manchester.
  • Stam R. (2005), Introduction: The Theory and Practice of Adaptation, (in:) Stam R., Raengo A. (Eds.), A G uide to the Theory and Practice of Film Adaptation, Blackwell, Oxford.
  • Stam R. (2012), Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation, (in:) Corrigan T. (Ed.), Film and Literature. An Introduction and Reader, Routledge, London and New York.
  • Truffaut F. (1978), Hitchcock, Granada, London.
  • Weselinski A. (2012), Film Adaptations: Theories and New/Old Dilemmas, (in:) Buchholtz M. et al. (Eds.), The Visual and the Verbal in Film, Drama, Literature and Biography, Peter Lang, Frankfurt am Mein.
  • Joseph Conrad-IMdB, http://www.imdb.com/name/nm0175676/ [access:15.05.2016].
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-324f8de9-1940-41c4-bd6d-237d2fdf2b12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.