PL EN


2015 | 83 | 2 | 193-208
Article title

Information Literacy and Education in Hungary

Authors
Selected contents from this journal
Title variants
PL
Kompetencje i edukacja informacyjna na Węgrzech
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Objective – In Hungary information literacy is not really manifested in public education and higher education programs. Education policy makers are focused on the problems of digital literacy, and don’t take into consideration, that it is necessary to have much broader information competencies in order to survive in the 21st century. Students come to higher education with drawbacks, especially regarding the key competencies (thinking, text comprehension and analysis, information management etc.). They also have difficulties with learning and self-evaluation. The reason is that they have no opportunities in the high school to acquire basic information literacy skills. Research method – At the University of Pécs a survey was taken in 2014 in order to analyse information literacy skills of the students at different universities and colleges. Results and conclusions – The aim of the surveys was to get information about students’ information searching strategies, favorite resources, information seeking, selection and evaluation methods, and to determine a new information literacy strategy.
PL
Teza/cel artykułu – Na Węgrzech kompetencje informacyjne przeważnie nie są uwzględniane w programach nauczania publicznego, tak na poziomie podstawowym, średnim, jak i wyższym. Autorzy podstaw programowych skupiają się na „alfabetyzacji cyfrowej” i nie biorą pod uwagę faktu, że przetrwanie w XXI w. wymaga znacznie szerszych kompetencji informacyjnych. Studenci zmagają się z licznymi niedoborami, szczególnie w zakresie umiejętności kluczowych (myślenie, zrozumienie i analiza tekstu, zarządzanie informacją, itp.) Mają również problemy z nauką i samooceną. Na ogół powodem jest brak możliwości nabycia podczas nauki w szkole średniej podstawowych kompetencji informacyjnych. Metoda badań – W 2014 r. na Uniwersytecie w Peczu przeprowadzono badanie ankietowe, którego celem była analiza kompetencji informacyjnych studentów różnych uczelni . Wyniki i wnioski – Badanie ankietowe posłużyło uzyskaniu informacji o strategiach wyszukiwania, ulubionych zasobach informacyjnych oraz metodach wyszukiwania, wyboru i oceny informacji przez ankietowanych, a następnie ustaleniu nowej strategii nauczania kompetencji informacyjnych.
Year
Volume
83
Issue
2
Pages
193-208
Physical description
Contributors
author
References
  • 1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről [online]. Available on WWW: <http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700140.TV>.
  • Association of College and Research Libraries: Information literacy competency standards for higher education [online]. Available on WWW: <http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/standards.pdf>.
  • Castells, M. (1996-1998): The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture Vol. I-III. Blackwell, Cambridge.
  • Egervári, D. (2014): Development Opportunities for the Digital Pillars of Information Society. In: Lehocka, I.; Szabó, T.; Vargová, Z.; Viczayivá, I. (eds.) Science for Education-Education for Science, 3rd International Conference, Nitra, 2013. pp. 99-111. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Fakulta Stredoeuropskych Studii.
  • Egervári, D.; Sipos, A. M.; Varga, K. (2014): Information retrieval and – management practices of Hungarian students in an international comparison. In: Rappai Gábor, Filó Csilla (eds.): Well – being in Information Society 2014. Conference proceedings. pp. 131-141.
  • Head, A. J. (2013): Project Information Literacy: What can be learned about the information seeking behaviour of today’s college students? [online] In: Association of College and Research Libraries (ACRL) Proceedings 2013, ALA, Chicago. Available on WWW: <http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/conferences/confsandpreconfs/2013/papers/Head_Project.pdf>.
  • Koltay, T.; Varga, K. (2013): Conceptions, Ideas, What Else? Information Literacy in Hungary. In: Kurbanoğlu, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Catts, R., Špiranec, S. (eds.) Worldwide Commonalities and Challenges in Information Literacy Research and Practice, pp. 625-631. Springer.
  • Martin, A.; Madigan, D. (eds.) (2006): Digital literacies for learning. Facet, London.
  • McKiel, A.; Dooley, J. (eds.) (2013): Changing library operations – Information literacy and E-resources: The Credo student survey. In: MLA, SLA Book Expo Issue-Pre-print, vol. 25. No. 2. April Available on WWW: <http://cdn.credoreference.com/images/PDFs/ATG_v25-2_McKiel_PrePrint.pdf>.
  • Partnership for 21st century skills: Framework for 21st century learning [online]. Available on WWW: <http://p21.org/overview>.
  • Robinson, L. et al. (2005): Healthcare librarians and learner support: competencies and methods. "Health Information and Libraries Journal", 22 (supplement 2) pp. 42-50.
  • Sipos, A. M. (2014): Competency for Information Literacy. In: Lehocka, I., Szabó, T., Vargová, Z., Viczayivá, I. (eds.) Science for Education-Education for Science, 3rd International Conference, Nitra, 2013. pp. 235-249. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Fakulta Stredoeuropskych Studii.
  • Sipos, A. M. (2008): Információs kompetencia – realitás vagy frázis? Az információs kompetenciával kapcsolatos ismeretek oktatása a Pécsi Tudományegyetem informatikus könyvtáros képzésében. [online]. In: Herdon M. – Pethő A. (eds.) Informatika a felsőoktatásban. Debreceni Egyetem, Informatikai Kar, Debrecen), Available on WWW: <http://www.agr.unideb.hu/if2008/kiadvany/papers/F73.pdf>.
  • Varga, K. (2013): Az információtól a műveltségig. Az információs műveltség alapjai. L’Harmattan, Budapest.
  • Varga, K.; Egervári, D. (2015): Curriculum Framework for the Development of Information Literacy: Methodological Issues Based on Hungarian Experiences [online]. In: Information Literacy. Lifelong Learning and Digital Citizenship in the 21st Century: Second European Conference, Ecil 2014, Dubrovnik, Croatia, October 20-23, 2014. Proceedings. Ed by Serap Kurbanoglu, Sonja Spiranec, Esther Grassian. Springer, 2015, pp. 504-511. Available on WWW: <http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-14136-7_53>.
  • Wilson, C. et al. (2011): Media and information literacy curriculum for teachers. UNESCO, Paris.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-32afc795-7512-4b26-af11-0e92b60d89bc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.