PL EN


2015 | 12 | 163-184
Article title

Shakespearean madness on canvas

Authors
Content
Title variants
FR
La folie shakespearienne en peinture
PL
Szekspirowskie szaleństwo na płótnie
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
One of the themes which William Shakespeare explored in his works in great depth was madness. Everything in his output connected with irrationality, abnormality, emotionality and subjectivity, subsequently became an inspiration for artists in later periods in the history of art, including painters and draughtsmen. Because of the subject-matter it was mainly Romantic artists, the Pre-Raphaelites and Symbolists who were inspired by the great dramatist’s plays. This article discusses the way in which two of Shakespeare’s characters, namely King Lear and Ophelia, were depicted in painting by the artists of the aforementioned eras.
FR
La folie est un des motifs souvent explorés par William Shakespeare dans ses textes. Tout ce qui est lié à l’absurde, l’anormal, l’émotionnel ou le subjectif dans son œuvre a inspiré les artistes des époques suivantes dans l’histoire de l’art, y compris les peintres et les dessinateurs. Vu le thème, c’étaient surtout les artistes romantiques, préraphaélites et symbolistes qui puisèrent dans l’œuvre du dramaturge. Dans le présent article l’auteure va commenter la façon dont deux personnages shakespeariens, Roi Lear et Ophélie, furent représentés par les artistes peintres des époques mentionnées ci-dessus.
PL
Jednym z motywów, które William Szekspir zgłębiał w swoich pracach był motyw szaleństwa. Wszystko, co w jego twórczości wiązało się z absurdalnością, anormalnością, emocjonalnością czy subiektywnością stało się inspiracją dla artystów późniejszych okresów w historii sztuki, również dla malarzy i grafików. Ze względu na przedmiot rozważań, to głównie artyści doby romantyzmu, prerafaelityzmu i symbolizmu sięgali po sztuki dramaturga. W niniejszym artykule autorka omówi, w jaki sposób dwie Szekspirowskie postacie, tj. Król Lir i Ofelia, były prezentowane przez artystów wyżej wspomnianych epok w malarstwie.
Contributors
References
  • Backman, Maria (2009). Historia malarstwa europejskiego. [b.m.]: Grupa Wydawnicza Elipsa, Publikat.
  • BBC Your Paintings. Available at <http://www.bbc.co.uk/ arts/yourpaintings/>. Accessed 10.06.2014.
  • Sister Beckett, Wendy (1996). Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu. Translated by Halina Andrzejewska, Iwona Zych. Warszawa: Wydawnictwo – Arkady.
  • Fuller-Walker, (2012). King Lear and the Fool. The Aldine. Vol. 9, No. 6, p. 177.
  • Halio, Jay L. (2001). King Lear. A Guide to the Play. Westport: Greenwood Press. Available at <http://site.ebrary.com/id/ 10005576?ppg=61>. Accessed 11.07.2014.
  • Piekarczyk, Dorota (2004). Kwiaty we współczesnym językowym obrazie świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Pintrest. <http://www.pinterest.com/lalatellsastory/the-heath/>. Accessed 11.07.2014.
  • Safra, J. E. (2002). The New Encyclopædia Britannica (Micropædia). 15th ed. Chicago: Encyclopædia Britannica, INC. Vol. 3, 9, 11.
  • Shakespeare Illustrated (2003). Georgia: Emory University. Available at <http://shakespeare.emory.edu/illustrated_ showimage.cfm?imageid=166>. Accessed 01.06.2014.
  • Shakespeare, William (2008). Hamlet. Ed. G.R. Hibbard. New York: Oxford University Press.
  • Shakespeare, William (2008). King Lear. Ed. Stanley Wells. New York: Oxford University Press.
  • Shakespeare, William (2008). Twelfth Night. Ed. R. Warren and S. Wells. New York: Oxford University Press.
  • “Western painting” (2014). In Encyclopædia Britannica Online, Inc. <http://www.britannica.com/EBchecked/topic/438648/ Western-painting/69587/Romanticism>. Accessed 08.07.2014.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1732-1220
ISSN
2451-1498
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-3302858b-4dae-466e-a389-98d30d0abcb0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.