PL EN


2013 | 32 | 155-172
Article title

Teologia dramatyczna jako sposób interpretacji wiary na przykładzie nauczania Benedykta XVI

Authors
Content
Title variants
EN
Dramatic theology as a method of interpreting faith on the example of Pope Benedict XVI’s teaching
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Człowiek w naturalny sposób wchodzi w relacje z Bogiem, czego wyrazem jest stan i akty wiary. Odniesienie do Stwórcy stanowi źródło nadziei, iż element miłości będzie czynnikiem dominującym w relacji do Niego. Przedmiotem niniejszego artykułu jest interpretacja fenomenu wiary w nauczaniu Benedykta XVI przy zastosowaniu metody dramatycznej wypracowanej w szkole innsbruckiej. W pierwszej części artykułu zaprezentowano metodę dramatyczną jak też dramaturgię zbawczą, w której za Raymundem Schwagerem wyodrębnia się pięć aktów. W drugiej dokonano dramatycznej analizy nauczania Benedykta XVI w kwestii wiary. W nauce Papieża można wskazać na następujące zjawiska współczesne związane z wiarą: geneza kwestionowania wiary, proces powrotu do Boga oraz docelowa wizja zjednoczenia z Bogiem na fundamencie wiary. W artykule wykorzystano literaturę obejmującą publikacje teologów innsbruckich, jak też wypowiedzi papieskie. W oparciu o krytyczną analizę dostępnych tekstów sformułowano wnioski.
EN
Faith is both an act and a state of a human. God bestows the faith on people as a gift which, in itself, contains a commitment. The duties resulting from having this gift of faith are not only about passing it to one’s brethren but also about perseverance in it and preserving it despite various adverse circumstances. Moreover, faith is also the sort of relationship which we are able to shape. It is also very unique as it refers to God. A believer not only takes for granted the fact of God’s existence but above all he or she recognises it is possible to communicate with the Absolute that represents the supreme form of being. Despite the certitude of the act of faith there may be some inclinations lingering within a believer, or even some acts, which lead to the rejection of God’s existence and cause him or her to exclude the transcendent from one’s life. Dramatic theology allows not only to account for the reason behind Christ redemptive work but it is also helpful in describing the background of pathologies in faith. Application of the dramatic method in the analysis of the phenomenon of faith proves that the human existence has many aspects to it. However, it must be stressed that the variety of forms in which people express their inner being should be somehow related to the realm of the unchanging truths, values and imperatives. They can all be found in their perfect form in God. Therefore, such faith that includes the relationship with God provides men and women with the stability and the meaningfulness of their lives.
Year
Issue
32
Pages
155-172
Physical description
Contributors
  • Wydział Teologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika Toruń
References
  • Assmann J., Monotheismus und die Sprache der Gewalt, Wien 2006.
  • Benedykt XVI, Adhortacja apostolska „Sacramentum caritatis”, Wrocław 2007.
  • Benedykt XVI, Adhortacja apostolska „Verbum Domini”, Katowice 2010.
  • Benedykt XVI, Encyklika „Deus caritas est”, Radom 2006.
  • Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi”, Kraków 2007.
  • Benedykt XVI, Homilia Ojca Świętego podczas „pasterki”, http://www.deon.pl/religia/kosciol-i-swiat/z-zycia-kosciola/art,8391,homilia-ojca-swietego-podczas-pasterki,strona,2.html (odczyt z dn. 29 stycznia 2013 r.).
  • Benedykt XVI, List apostolski „Porta fidei”, Kraków 2012.
  • Benedykt XVI, Nadszedł czas, aby muzułmanie i chrześcijanie solidarnie położyli kres przemocy, „L’Osservatore Romano” 2012, nr 9‒10.
  • Benedykt XVI, Naśladujcie Chrystusa, który umiłował nas aż do końca, „L’Osservatore Romano” 2013, nr 1.
  • Benedykt XVI, Nigdy więcej wojny i terroru, „L’Osservatore Romano” 2009, nr 7‒8.
  • Benedykt XVI, Otoczmy opieką osoby zranione, „L’Osservatore Romano” 5/2008, nr 5.
  • Benedykt XVI, Pielgrzymka po pustyniach współczesnego świata, „L’Osservatore Romano” 2012, nr 11.
  • Benedykt XVI, Powrót do Boga, „L’Osservatore Romano” 2012, nr 12.
  • Benedykt XVI, Świadkowie Boga, który jest blisko, „L’Osservatore Romano” 2013, nr 1.
  • Benedykt XVI, Wiara musi być płomieniem miłości, który rozpala innych, „L’Osservatore Romano” 2012, nr 11.
  • Buxakowski J., Objawienie i wiara, Pelplin 2007.
  • Guggenberger W., Das Wirklichwerden der Wirklichkeit. Zum Sinn einer Rede von dramatischer Moraltheologie, w: Dramatische Theologie im Gespräch. Symposion/Gastmahl zum 65. Geburtstag von Raymund Schwager, red. J. Niewiadomski, N. Wandinger, Münster 2003.
  • Guggenberger W., Was für ein Zeichen?!, w: Kirche als universales Zeichen. In memoriam Raymund Schwager SJ, ed. R. Siebenrock, W. Sandler, Münster – Wien 2005.
  • Hilberath B. J., Dramatische und kommunikative Ekklesiologie. Eine erste Annährung, w: Kirche als universales eichen. In memoriam Raymund Schwager SJ, red. R. Siebenrock, W. Sandler, Wien – Münster 2005.
  • Josgrilberg R., Opfermechanismus und der Tod Jesu, w: Götzenbilder und Opfer. Rene Girard im Gespräch mit der efreiungstheologie, red. H. Assmann, Thaur 1996.
  • Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2009.
  • Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002.
  • Palaver W., René Girards mimetische Theorie. Im Kontext kulturtheoretischer und gesellschaftspolitischer Fragen, Thaur 2003.
  • Paulin M., Zeichen des Heils oder Mittlerin der Begehren? Zur Zeichen-Gestalt der Kirche in Hinblick auf die Mittler-Figur in der mimetischen Theorie, w: Kirche als universals Zeichen. In memoriam Raymund Schwager SJ, red. R. Siebenrock, W. Sandler, Wien – Münster 2005.
  • Sandler W., Das Friedensgebet der Religionen in Assisi, w: Religion erzeugt Gewalt –Einspruch! Innsbrucker Forschungsprojekt. „Religion – Gewalt – Kommunikation – Weltordnung”, red. R. Schwager, J. Niewiadomski, Thaur 2003.
  • Sandler W., Kirche als Sakrament des Heilsdramas Jesu Christi, w: Kirche als universals Zeichen. In memoriam Raymund Schwager SJ, red. R. Siebenrock, W. Sandler, Münster – Wien 2005.
  • Scharer M., Die Universitätslehrgang „Kommunikative Theologie” als Modell theologisch inspirierten Konflikt- und Versöhnungshandels, w: Religion erzeugt Gewalt – Einspruch! Innsbrucker Forschungsprojekt. „Religion – Gewalt – Kommunikation – Weltordnung”, red. R. Schwager, J. Niewiadomski, Thaur 2003.
  • Schwager R., Erbsünde und Heilsdrama. Im Kontext von Evolution, Gentechnologie und Apokalyptik, Münster 1997.
  • Schwager R., Erlöser des Menschen. Soteriologie in der Verkündigung von Johannes Paul II. und die Herausforderung unserer Zeit, w: Kirche als universales Zeichen. In memoriam Raymund Schwager SJ, red.
  • R. Siebenrock, W. Sandler, Wien– Münster 2005.
  • Schwager R., Kirche als universales Zeichen, w: Kirche als universales Zeichen. In memoriam Raymund Schwager
  • SJ, red. R. Siebenrock, W. Sandler, Münster – Wien 2005.
  • Siebenrock R., Dramatische Korrelation als Methode der Theologie. Ein Versuch zu einernoch unbedachten Möglichkeit im Blick auf das Werk Raymund Schwagers, w: Dramatische Theologie im Gespräch. Symposion/Gastmahl zum 65. Geburtstag von Raymund Schwager, red. J. Niewiadomski, N. Wandinger, Münster 2003.
  • Wandinger N., „Wir vergeben und bitten um Vergebung”. Zu den Kirchlichen Schuldbekenntnissen vom Ersten Fastensonntag 2000, w: Religion erzeugt Gewalt – Einspruch! Innsbrucker Forschungsprojekt. „Religion – Gewalt – Kommunikation – Weltordnung”, red. R. Schwager, J. Niewiadomski, Münster 2003.
  • Wandinger N., Die Sündenlehre als Schlüssel zum Menschen. Impulse K. Rahners und R. Schwagers zu einer Heuristik theologischer Anthropologie, Münster 2003.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-33adc727-3b8a-47cf-84ca-15b496fa1fe0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.