Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 47 | 1 | 157-170

Article title

Trudności w zakresie przebiegu czynności grafomotorycznych u dzieci z klas I oraz dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego

Content

Title variants

EN
Difficulties in Graphomotor Activities of Children Carrying Out the One-Year Preschool Preparation Obligation and in First-Grade Primary School Children

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule podjęto problem trudności w zakresie przebiegu czynności grafomotorycznych u dzieci z klas I szkoły podstawowej oraz dzieci realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Określono zakres i nasilenie zachowań niepożądanych, z ukierunkowaniem na zjawiska sytuujące się w obrębie takich kategorii, jak: sposób trzymania narzędzia graficznego, usytuowanie kartki względem krawędzi stolika oraz tempo pracy. W tym celu wykorzystano wyniki badań zrealizowanych z zastosowaniem autorskich narzędzi diagnostycznych: „Skali oceny sprawności grafomotorycznych” (Domagała, Mirecka 2017c) oraz „Profilu sprawności grafomotorycznych” (Domagała, Mirecka 2010 – tu: zmodyfikowanej wersji narzędzia, stosownie do wybranego etapu rozwojowego). Na najwcześniejszym etapie nauczania ujawniono najwięcej nieprawidłowości dotyczących sposobu trzymania narzędzia graficznego oraz tempa pracy.
EN
The article analyzes the problems concerning the course of graphomotor activities in firstgrade primary school children and in children carrying out the compulsory one-year preschool preparation. The study defines the range and intensity of undesirable behaviors, with emphasis on the phenomena classified within such categories as: the way of holding the writing instrument, the position of the sheet in relation to the edge of the desk and the pace of work. For this purpose the authors utilized the results of research carried out using the author-designed diagnostic tools: the “Scale of Assessment of Graphomotor Skills, (Domagała, Mirecka, 2017c) and the “Profile of Graphomotor Skills” (Domagała, Mirecka, 2010 – here: the modified version of the tools, in accordance with the selected developmental stage). At the earliest stage of education, most of the irregularities concerning the way of holding the writing instrument and pace of work were identified.

Journal

Year

Volume

47

Issue

1

Pages

157-170

Physical description

Dates

published
2020-06-28

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego
  • Samorządowe Przedszkole Publiczne nr 4 w Sanoku

References

  • Bogdanowicz M., Kalka, D. 2011, Skala Ryzyka Dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły. SRD-6, Gdańsk.
  • Buchnat M., 2013, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiu czniów pierwszej klasy szkoły podstawowej, „Studia Edukacyjne” 25, s. 115–136.
  • Domagała A., Mirecka U., 2010, Profil sprawności grafomotorycznych, Gdańsk.
  • Domagała A., Mirecka U., 2014/2015, Handwriting and Letter-Like Designs in the Clinical Assessment of Children with Multiple Disabilities, Logopedia, 43/44, s. 99–107 [edycja cyfrowa:www.logopedia. umcs.pl].
  • Domagała A., Mirecka U., 2015a, Grafomotoryka u dzieci w wieku 7–13 lat (wyd. 2 rozszerzone). Lublin.
  • Domagała A., Mirecka U., 2015b, „Profil sprawności grafomotorycznych” jako narzędzie diagnozy logopedycznej, [w:] Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii. Z Prac Towarzystwa Kultury Języka, red. M. Kurowska, E. Wolańska, t. XII, s. 291–303, Warszawa.
  • Domagała A., Mirecka U., 2017a, Handwriting in the computer age. Technique of graphomotor activities in pupils beginning primary school – experimental studies, EDULEARN17 Proceedings, (ed.) L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres, Barcelona, s. 5550–5555.
  • Domagała A., Mirecka U., 2017b, Komunikacja pisemna i jej zaburzenia w perspektywie logopedycznej, [w:] Zaburzenia komunikacji pisemnej, red. A. Domagała, U. Mirecka, s. 87–109, Gdańsk.
  • Domagała A., Mirecka U., 2017c, Skala oceny sprawności grafomotorycznych SOSG, Gdańsk.
  • Grzesiak J., Naskręt M., Bronikowski M., 2014, Znaczenie koordynacji ruchów ręki w kształtowaniu umiejętności grafomotorycznych u dzieci w wieku 6–7 lat, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, 47, s. 131–139.
  • Korendo M., Cieszyńska J., 2012, Test do badania zagrożenia dysleksją SWM, Kraków.
  • Kwaśniewska M., Lendzion J., Żaba-Żabińska W., 2018, Wokół przedszkola. Program edukacji przedszkolnej oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego, Kielce.
  • Majcher M., 2018, Sprawności grafomotoryczne dzieci 6-letnich, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
  • Skibska J., 2014, Umiejętności dzieci 6-letnich rozpoczynających edukację w klasie I – komunikat z badań, [w:] Dziecko w sytuacjach uczenia się: konteksty i przestrzenie edukacyjne, red. E. Jezierska-Wiejak, J. Malinowska, s. 171–186), Wrocław.
  • St. John, S., 2013, Factoring in Fine Motor: How Improving Fine Motor Abilities Impacts Reading and Writing, „Illinois Reading Council Journal”, 41(4), s. 16–24.
  • Tryzno E., 2006, Diagnoza edukacyjna dzieci 6-, 7-letnich rozpoczynających naukę (wersja po badaniach pilotażowych), Gdańsk.
  • Wilgocka-Okoń, B., 2010, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-33e9f811-ff93-481d-96dc-b575fc4a4577
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.