Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 46 | 4(541) | 37-42

Article title

POWSZECHNY DOCHÓD PODSTAWOWY W OPTYCE KONCEPCJI PRZEJŚCIOWYCH RYNKÓW PRACY. POLEMIKA O PRYNCYPIA I PRAGMATYKĘ

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
UNIVERSAL BASIC INCOME ACCORDING TO THECONCEPT OF TRANSITIONAL LABOUR MARKETS. POLEMICS ON PRINCIPLES AND PRAGMATICS

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest ocena koncepcji powszechnego dochodu podstawowego (UBI) w świetle założeń koncepcji przejściowychrynków pracy (TLM). W tekście wskazano obszary zbieżne obu idei, a także wyodrębniono pola, w których występują najważniejsze różnicemiędzy nimi w wymiarze aksjologicznym i pragmatycznym. Poddano także krytycznej analizie główne cele i założenia idei UBI. Prowadzonerozumowanie i argumentacja miały na celu weryfikację hipotezy, że koncepcja przejściowych rynków pracy w warunkach współczesnego rynkupracy w Polsce (charakteryzującego się niskim bezrobociem i poziomem aktywności zawodowej) jest podejściem, które lepiej chroni przedubóstwem i wykluczeniem społecznym niż rozwiązania proponowane przez UBI, dzięki budowaniu długookresowej odporności osób w wiekuprodukcyjnym na szoki, podnoszeniu zatrudnialności zasobów pracy, wspieraniu elastyczności osób na rynku pracy i przeciwdziałaniu deprecjacjiich kapitału ludzkiego. Przeprowadzona polemika skupia się na argumentach ekonomicznych dotyczących celów, kosztów i konsekwencjidla rynku pracy wdrożenia UBI i TLM.
EN
The main goal of the article is to assess the concept of Universal Basic Income (UBI) according to the idea of Transitional LabourMarkets (TLMs). The paper identifies convergent areas of both ideas, and fields of the most important axiological and pragmatic differencesbetween them. The main goals and assumptions of the UBI idea were also critically analyzed. The reasoning and argumentation were aimedat verifying the hypothesis that the TLM approach in the context of current labour market in Poland (i.e. a low unemployment rate and a lowactivity rate) is an approach protecting better against poverty and social exclusion than the solutions proposed by UBI. TLMs build the long-termresistance of people to labour market shocks, increase the employability, support the flexibility of people on the labour market and counteractthe depreciation of their human capital. The conducted polemic focuses on economic arguments regarding the goals, costs and consequencesfor the UBI vs. TLM implementation.

Year

Volume

46

Issue

Pages

37-42

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika

References

  • Atkinson A. B. (2017), Nierówności. Co da się zrobić?, Wyd. Krytyka Polityczna,Warszawa.
  • Brzeziński M. (2017), Czy Polska jest krajem dużych nierówności ekonomicznych?IBS, http://ibs.org.pl/app/uploads/2017/06/IBS_Policy_Paper_01_2017_pl.pdf [dostęp 12.07.2018].
  • Business Insider Polska (2017), „Powszechny dochód to mrzonka”. Brytyjskiekonomista proponuje alternatywę, https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/dochod-podstawowy-powszechny-partycypacyjny-co-to-jest/f7w4xdt [dostęp 25.07.2018].
  • Country Economy (2018), https://countryeconomy.com/countries/compare/netherlands/poland?sc=XE05 [dostęp: 12.07.2018].
  • Gołębiowski G. (2017), Powszechny dochód podstawowy – argumenty zai przeciw, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznegow Katowicach”, nr 334, s. 33–45.
  • IPiSS (2018), Informacja o poziomie minimum egzystencji w 2017 r., Warszawa.
  • Jan Paweł II (1982), Encyklika Ojca Świętego Jana Pawła II o pracy ludzkiej– „Laboremexercens”, Warszawa.
  • Kołodko G.W. (2014), Nowy pragmatyzm, czyli ekonomia i polityka dlaprzyszłości, „Ekonomista”, nr 2, s. 161–180.
  • Morawski I. (2016), Dochód dla każdego – bodziec do rozwoju czy nieetycznyprezent, https://www.obserwatorfinansowy.pl/forma/rotator/dochod-dla-kazdego-bodziec-dorozwoju-czy-nieetyczny-prezent/,za: G. Gołębiowski (2017), Powszechny dochód podstawowy – argumentyza i przeciw, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe UniwersytetuEkonomicznego w Katowicach”, nr 334, s. 33–45.
  • OECD (2018), OECD Employment Outlook 2018, Paryż.
  • van Parijs P. (2004), Basic Income: A Simple and Powerful Idea for theTwenty-First Century, „Politics & Society”, Vol. 32(1), s. 7–39, https://doi.org/10.1177/0032329203261095.
  • Praktyka Teoretyczna (2014), Bezwarunkowy dochód podstawowy – postulatgodny rozważenia, „Praktyka Teoretyczna” nr 2(12), http://www.praktykateoretyczna.pl/PT_nr12_2014_Dochod_podstawowy/00.Wstep.pdf [dostęp 12.07.2018].
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do31 grudnia 2017 r. Informacja o wykonaniu budżetów jednostek samorząduterytorialnego (2018), Rada Ministrów, orka.sejm.gov.pl [dostęp10.07.2018].
  • Ratajczak M. (2017), Dlaczego trzeba wprowadzić bezwarunkowy dochódpodstawowy?, „Praktyka Teoretyczna”, nr 2(24), s. 167–178.
  • Schmid G. (1995), Is Full Employment Still Possible? Transitional LabourMarkets as a New Strategy of Labour Market Policy, „Economic andIndustrial Policy”, nr 16.
  • Schmid G. (1998), Transitional Labour Markets: A New European EmploymentStrategy, Wissenschaftszentrum Berlin fürSozialforschung, DiscussionPaper, FS I 98–206.
  • Schmid G. (2001), Enhancing Gender Equality through Transitional LabourMarkets, „Transfer. European Review of Labour and Research”,summer.
  • Schmid G., Auer P. (1998), Transitional Labour Markets: Concepts andExamples in Europe, w: H.U. Schwedler (red.), New Institutional Arrangementsin the Labour Market. Transitional Labour Markets as a NewFull Employment Concept, European Academy of the Urban Environment,Berlin.
  • Schmid G., Schömann K. (2002), Managing Social Risks through TransitionalLabour Markets: Towards a European Social Model, Seminar Paper,Wissenschaftszentrum Berlin fürSozialforschung, Berlin.
  • Sedlak & Sedlak (2018), https://wynagrodzenia.pl/gus/dane-kwartalne[dostęp 20.07.2018].
  • Standing G. (2017), Basic Income. And How Can We Make It Happen,Penguin Books, London.
  • Szlinder M. (2018a), Bezwarunkowy dochód podstawowy. Rewolucyjnareforma społeczeństwa XXI wieku, PWN, Warszawa.
  • Szlinder M. (2018b), Szlinder: 1000 plus to nie utopia. Dochód podstawowyzachęca do pracy i da się go sfinansować, „Gazeta Wyborcza”z 6 lipca, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,23636784,1000-plus-to-nie-utopia-dochod-podstawowy-zacheca-do-pracy.html[dostęp 27.07.2018].
  • Weber M. (1994), Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wyd. Test, Lublin.
  • Wiśniewski Z., Zawadzki K., red. (2011), Efektywność polityki rynku pracyw Polsce, Pracownia Sztuk Plastycznych, Toruń.
  • Zawadzki K. (2005), Przejściowe rynki pracy. Koncepcja – implementacje– perspektywy, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3400e571-c9d6-4d7f-95f5-2f8375a7c755
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.