Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 5 (82) | 62-71

Article title

Despite - on Individual Learning Experiences in the Retrospective Accounts of Adults

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The purpose of the paper was to expand theoretical andragogy resources by identifying the characteristics of the lifelong educational behavior of adults aged 50 years or more. Attempts were made to: 1) identify the subjective perspective on educational experiences in the aspect of activity stimulants and reducers, 2) gather knowledge about what determines the choices regarding the place and form of learning in adulthood, the success and difficulties experienced by the participants, 3) establish shared characteristics of education management experiences and educational competences in the unique individual conditions of personal memories. The goal of the multiple case study was to explore educational careers from the subjective perspective of the participants (analytic generalization). Considering contextual knowledge, four types of educational careers were identified and described: Autonomous Autodidactic (autotelic, intellectual and utilitarian motivations), Ambitious (social and utilitarian motivation), Diploma Collector (utilitarian and social motivation) and Anchored Conqueror (social, promotion-oriented, utilitarian motivations). The following learning styles were identified: sequential (the closest to the traditional one), non-linear, patchwork-like (mosaic-like) and insular, as styles of new learning – from everything and from everyone, learning in daily life.

Journal

Year

Issue

Pages

62-71

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Boshier, R. (1971). Motivational Orientations of Adult Education Participants: a Factor Analytic Exploration of Houle's Typology. Adult Education, 21(2), 3-26. https://doi.org/10.1177/074171367102100201
  • Collins, R. (1979). The Credential Society. New York: Academic Press.
  • Council Recommendation. (2018). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
  • Cross, K. P. (1981). Adults as Learners. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Domecka, M., & Mrozowicki, A. (2008). Robotnicy i ludzie biznesu. Wzory karier zawodowych a zmiana społeczna w Polsce. Przegląd Socjologii Jakościowej, 4(1), 136-155.
  • Dubas, E. (2009). Auksologia andragogiczna. Dorosłość w przestrzeni rozwoju i edukacji. Rocznik Andragogiczny, 133-149.
  • Field, J. (2000). Lifelong Learning and the New Educational Order. Stoke on Trent: Trentham Books.
  • Giza-Poleszczuk, A., Marody, M., & Rychard A. (2000). Strategie i systemy. Polacy w obliczu zmiany systemowej. Warszawa: IFiS PAN.
  • Golding, B., McDonald, J., & Malec-Rawiński, M. (2015). Uczenie się starszych mężczyzn we współczesnych badaniach andragogicznych: wybrane konteksty, implikacje i przypadki. Dyskursy Młodych Andragogów, 16, 59-72. https://doi.org/10.34768/dma.vi16.130
  • Gromadzka, M. (2014). Idę na studia! - łatwo powiedzieć. Badania narracyjne studentek rozpoczynających studia w okresie średniej dorosłości. Rocznik Andragogiczny, 21, 197-211. http://dx.doi.org/10.12775/RA.2014.014
  • GUS. (2018). Kształcenie dorosłych w 2016 roku. Retrieved from https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/14/1/1/ksztalcenie_doroslych_w_2016.pdf
  • Jurgiel-Aleksander, A. (2013). Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Jurgiel-Aleksander, A., & Jagiełło-Rusiłowski, A. (2013). Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie? Rocznik Andragogiczny, 20, 65-73. http://dx.doi.org/10.12775/RA.2013.002
  • Liodaki, N., & Karalis, T. (2016). Motives and Barriers of Adults Learners in Initial Vocational Education in Greece. Training and Practice - Journal of Educational Sciences, 14(1-2), 49-64. DOI: 10.17165/TP.2016.1-2.3
  • Litawa, A. (2006). Rola kształcenia kursowego w zdobywaniu nowych kwalifikacji zawodowych, Edukacja Dorosłych, 3-4, 59-66.
  • Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
  • Marianowska, A. (2018). Z jakich powodów Polacy zaczęli przedłużać moratorium psychospołeczne? O przemianach warunkujących funkcjonowanie młodych dorosłych w okresie transformacji ustrojowej. In M. Gromadzka (Ed.), Przestrzenie i miejsca edukacji dorosłych w Polsce (pp. 94-115). Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
  • Mark, R. (2013). From adult learning to lifelong learning in Scotland. In B. T, H. W, G. D, & K. A (Eds.), Scottish Education: Referendum (pp. 774-787). (Scottish Studies). Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • McGivney, V. (1993). Participation and Non-Participation: A Review of the Literature. In R. Edwards, S. Sieminski, & D. Zeldin (Eds.), Adult Learners, Education and Training (pp. 11-30). London: Routledge.
  • Melosik, Z. (2018). Lifelong learning - społeczno-kulturowe (re)konstrukcje. Studia Edukacyjne, 49, 67-76. DOI: 10.14746/se.2018.49.5
  • Miller, H. (1967). Participation of adults in education. A force-field analysis. Boston, MA: Center for the Study of Liberal of Education for Adults at Boston University.
  • Pyter, M. (2015). Prawne zasady funkcjonowania oświaty w Polsce Ludowej. Studia Iuridica Lublinensia, 24(4), 105-122. DOI: 10.17951/sil.2015.24.4.105
  • Rubenson, K. (2010). Barriers to participation in adult education. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw. International Encyclopedia of Education (pp. 234-239). DOI: 10.1016/B978-0-08-044894-7.00036-1
  • Solarczyk-Ambrozik, E. (2009). Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Solarczyk-Szwec, H. (2013). Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. e-mentor, 5(52), 4-15.
  • Szczepański, J. (1996). Funkcje stowarzyszeń oświatowych w urzeczywistnianiu celów edukacji i dorosłych. Edukacja Dorosłych, 2(13), 7-15.
  • Szarota, Z. (2012). Egalitaryzacja dyplomów vs. elitaryzm merytokracji - wybrane aspekty uczestnictwa edukacyjnego dorosłych. Edukacja Dorosłych, 2(67), 9-26.
  • Wojciechowska, J. (2004). Wczesna dorosłość - zagrożenia rozwoju. Remedium, 3(133), 53-56.
  • Wojciechowska, Z. (2018). Kobiece i męskie wzory (re)konstrukcji biografii w perspektywie zmiany zawodowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Urbaniak-Zając, D., & Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research. Design and methods. London-New Delhi: SAGE Publications.
  • Zaborek, P. (2007). Studium przypadku jako metoda badawcza pracy doktorskiej. In K. Kuciński (Ed.), Doktoranci o metodologii nauk ekonomicznych (pp. 265-277). Warszawa: SGH Szkoła Główna Handlowa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3405d8a7-27d8-46d9-b521-e35bc2a9ccb5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.