Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 2/54 | 173-202

Article title

Dynamisms of Spirituality Formation in the Biography of Natalia Tułasiewicz

Selected contents from this journal

Title variants

PL
Dynamizmy kształtowania duchowości w biografii bł. Natalii Tułasiewicz

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This article aimed to demonstrate the importance of spirituality for achiev-ing happiness in all life circumstances, based on the biography of the Polish teacher Natalia Tułasiewicz. The biographical material is organised according to the dyna-misms (powers) of education identified by the classical pedagogical thought of Ste-fan Kunowski. These dynamisms include bios, representing the natural, psycho-or-ganic development of the human being; etos, denoting the social action of educators; agos, signifying the power of the moral action and mental authority of educators; andfate, an unpredictable and unquantifiable force. It has been assumed that educational growth arises from the simultaneous interaction of these dynamics, with spirituality playing a crucial role. The analytical-synthetic method has been employed, with the primary source being Natalia Tułasiewicz’s four volumes of diary entries covering the years 1938–1943. This paper outlined the four dynamisms in Natalia Tułasiewicz’s life, emphasising the role of spirituality in overcoming adversity. For her, spirituality was not an end in itself but a means to develop relationships with God and others. In doing so, she attained a level of maturity in both natural and religious spirituality, enabling her to perceive each event of fate as meaningful and valuable. During the tragic times of war, she managed to find happiness and bring hope to others too in a concentration camp – a place where hope had seemingly vanished.
PL
Celem artykułu jest pokazanie znaczenia duchowości dla bycia szczęśliwym w każdych warunkach życiowych na przykładzie biografii polskiej nauczycielki Na-talii Tułasiewicz. Materiał biograficzny został uporządkowany według dynamizmów (sił) wychowania wyróżnionych przez klasyka myśli pedagogicznej Stefana Kunow-skiego. Należą do nich: bios jako naturalny, psychoorganiczny rozwój człowieka; etosjako społeczne działanie wychowawców; agos jako siła działania moralnego i umy-słowego autorytetu wychowawców; los jako niedająca się przewidzieć niewymierna siła. Przyjęto, że wychowawcze wzrastanie jest wypadkową jednoczesnego działania tych dynamizmów. Zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Podstawowe źró-dło stanowią cztery tomy pamiętnikarskich zapisków Natalii Tułasiewicz, obejmujące lata 1938–1943. W artykule zostały scharakteryzowane wymienione wyżej cztery dy-namizmy w życiu Natalii Tułasiewicz ze wskazaniem na to, że rozwój duchowy nie był dla niej celem samym w sobie. Miał przeznaczenie: wzrastać w relacji z Bogiem i ludź-mi. Osiągnęła dzięki temu taką dojrzałość w zakresie duchowości naturalnej i religijnej, że mogła uznać każde wydarzenie losu za właściwe, nadać mu wartość i dostrzec sens. W makabrycznych czasach wojennych potrafiła być szczęśliwa i nieść nadzieję innym tam, gdzie jej nie było: w obozie koncentracyjnym.

Year

Volume

Pages

173-202

Physical description

References

  • Antoniewicz, M. (2010). Integralny rozwój człowieka w ujęciu Caritas in veri-tate Benedykta XVI. Studia Gnesnensia, 24, 265–277.
  • Bernard od Matki Bożej. (1938). Duchowość brata Alberta. Kraków: Bracia Al-bertyni.
  • Dziaczkowska, L. (2022). Szkic do biografii pedagogicznej Bogdana Nawro-czyńskiego. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 123–147. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.04.
  • Frankl, V. E. (2002). Der Mensch auf der Suche nach Sinn. Zur Rehumanisierung der Psychoterapie. Freiburg: Herder.
  • Frankl, V. E. (2015). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.
  • Hopf, G. M. (2014). The End: A Postapocalyptic Novel. New York: Plume.
  • https://blogoslawionanatalia.eu. Retrieved March 23, 2024.
  • Judkowiak, B. (2018). Kalendarium. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wier-ność łasce i słowu (pp. 321–332). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.
  • Judkowiak, B. (2020). Wstęp. In N. Tułasiewicz, Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943,elaborated by B. Judkowiak (pp. 5–41). Poznań: Flos Carmeli.
  • Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Kunowski, S. (1996). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydaw-nictwo Salezjańskie.
  • Lewandowski, C. (1927). Brat Albert. Kraków: SS. Albertynki.
  • Marek, Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wy-dawnictwo WAM
  • Marek, Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie. Pedagogika Społeczna,1(55), 9 –22 .
  • Michalski, J. (2020). Duchowość a sens cierpienia w perspektywie analizy eg-zystencjalnej. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wy-chowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.
  • Peterson, C. & Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues: A Hand-book and Classification. New York: Oxford University Press.
  • Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, transl. A. Trojanowska-Kaczmar-ska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Rzesoś, A. (2019). Błogosławiona Natalia Tułasiewicz. Droga do miłości. Po-znań: Pro Christiana.
  • Starnawski, W. (2020). Modele duchowości a wychowanie. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warsza-wa: Difin.
  • Stawrowski, Z. (2020). Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. In L. Suchanek (Ed.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, vol. 7(pp. 21–28). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
  • Teusz, L. (2018). Świat duchowy bł. Natalii Tułasiewicz w świetle Psalmów. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu. Błogosławiona Natalia Tułasiewicz (pp. 247–277). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicz, Wy-dział Teologiczny.
  • Tułasiewicz, N. (2020). Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943,elaborated by B. Judkowiak. Poznań: Flos Carmeli.
  • Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka. Chowanna, 1,151–161.
  • Warchoł, P. (2017). Przesłanie dla Polski św. Andrzeja Boboli. Polonia Sacra, 21(4),149 –16 6.
  • Wejman, G. (2019). Sytuacja polityczno-społeczno-religijna XVII wieku w cza-sie życia i działalności św. Andrzeja Boboli. Studia Bobolanum, 30(1), 87–9 9.
  • Wejman, H. (2020). Oblicza duchowości św. Andzreja Boboli i płynące z nich przesłania dla współczesnych ludzi w kontekście encykliki Piusa XII Invicti athletae Christi. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 27, 315 –32 7.
  • Węclewski, Z. (1884). Słownik grecko-polski. Warszawa: S. Orgelbranda Synów.
  • Wojtyła, K. (1976). Osoba: podmiot i wspólnota. Roczniki Filozoficzne, 2, 5–39.
  • Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: To-warzystwo Naukowe KUL.
  • Wolska, M. (1929). Dzbanek malin. Medyka: Biblioteka Medycka.
  • Zachariasz, A. L. (2000). Sens losu ludzkiego w filozofii anatelicznej. Folia Phi-losophica, 18, 191–204.
  • Żmidziński, J. (2018). “Wtedy jestem Nutą w skomplikowanej harmonii świa-ta.” “Piękno artystyczne w służbie życia” według bł. Natalii Tułasiewicz. In J. Hardyś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 135–164). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-343353cf-ef9f-4e9b-9de6-942bc561aa14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.