PL EN


2016 | 5 | 1 | 200-218
Article title

Edukacja demokratyczna według Hannah Arendt

Content
Title variants
EN
Hannah Arendt on democratic education
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
Among various modes of the vita activa considered by Hannah Arendt, the ability for action and particularly political action is the crucial one as it endows life with meaning and constitutes human freedom. The question I address in this essay is whether it is possible – according to Arendt – to create active citizenship by means of democratic education. In order to answer this question I consider three models of democratic education, two of which should be rejected if one agrees with Arendt’s assumptions. The third model, aimed at developing abilities to think critically, is the only one that can support those values, which are essential for a healthy democracy.
Year
Volume
5
Issue
1
Pages
200-218
Physical description
Dates
published
2016-01-01
Contributors
References
  • Arendt Hannah, „Kryzys edukacji”, w: Arendt Hannah, Między czasem minionym a przyszłym, tłum. Mieczysław Godyń, Wojciech Madej, Aletheia, Warszawa 1994 (ss. 209-232).
  • Arendt Hannah, Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, tłum. Adam Szostkiewicz Znak, Kraków 1998.
  • Arendt Hannah, „Kilka zagadnień filozofii moralnej”, w: Arendt Hannah, Odpowiedzialność i władza sądzenia, tłum. Wojciech
  • Madej, Mieczysław Godyń, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003 (ss. 80-175).
  • Arendt Hannah, „Myślenie a sądy moralne”, w: Arendt Hnnah, Odpowiedzialność i władza sądzenia, tłum. Wojciech Madej, Mieczysław Godyń, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003 (ss. 187-220).
  • Arendt Hannah, „Refleksje na temat Little Rock”, w: Arendt Hannah, Odpowiedzialność i władza sądzenia, tłum. Wojciech Madej, Mieczysław Godyń, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003 (ss. 223-243).
  • Arendt Hannah, „Introduction Into Politics”, w Arendt Hannah, The Promise of Politics, Schocken Books, Nowy Jork 2005 (ss. 93-200).
  • Arendt Hannah, Kondycja ludzka, tłum. Anna Łagodzka, Aletheia, Warszawa 2010.
  • Benhabib Seyla, „The Embattled Public Sphere: Hannah Arendt, Jürgen Habermas and Beyond”, Theoria: A Journal of Social and Political Theory, No. 90, 1977 (ss. 1-24).
  • Canovan Margaret, „Politics as Culture: Hannah Arendt and the Public Realm”, w: Lewis P. Hinchman, Sandra K. Hinchman (red.), Hannah Arendt: Critical Essays, State University of New York Press, Albany 1994 (ss. 617-642).
  • Canovan Margaret, Hannah Arendt. A Reinterpretation of Her Political Thought, Cambridge University Press, Cambridge 1995.
  • Cohen Adir, „The Educational Philosophy of Tolstoy”, Oxford Rewiev of Education, Vol. 7, No. 3, 1981 (ss. 241-251).
  • Nussbaum Martha, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Łukasz Pawłowski, Biblioteka Kultury Liberalnej, Warszawa 2016
  • Parekh Bhikhu, Hannah Arendt and the Search for a New Political Philosophy, The MacMillan Press Ltd, Londyn 1981.
  • Passerin d’Entreves Maurizio, The Political Philosophy of Hannah Arendt, Routledge, Nowy Jork 1994.
  • Sosnowska Paulina, Arendt i Heidegger. Pedagogiczna obietnica filozofii, Universtias, Kraków 2015.
  • Waghid Yusef, Pedagogy Out of Bounds. Untamed Variations of Democratic Education, Sense Publishers, Rotterdam 2014.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2299-1875
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-3444501c-37a8-42a0-a976-439b6ae0a5a6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.