PL EN


2014 | 182 | 121-134
Article title

Rola relacji z dostawcami i odbiorcami w kreowaniu współczesnych modeli biznesu krajowych producentów marek własnych detalistów

Authors
Content
Title variants
EN
The Role of Relationships between Suppliers and Consumers in the Formation of Contemporary Business Models of Domestic Manufacturers of Retailers' Private Labels
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The increase in the popularity of the paradigm relating to relationships marketing entails growing interest in the relationships within management processes. The article presents an empirical verification of the role of relationships between suppliers and consumers as an important component of contemporary business models of domestic manufacturers of retailers' private labels. It also emphasises that although in building interorganizational relationships economic and financial elements dominate, more and more often social and environmental aspects count and are taken into consideration, too. The author draws our attention to the fact that in the light of high dynamics of change in the environment there is an increase in the need for adaptive changes, which, as a result, makes the current business models change.
Year
Volume
182
Pages
121-134
Physical description
Contributors
References
  • Afuah A., Tucci C.L.: Biznes internetowy. Strategie i modele. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Chesbrough H., Rosenbloom R.S.: The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation's Technology Spin-off Companies. "Industrial and Corporate Change" 2002, Vol. 11, Iss. 3.
  • Gitsham M.: Developing the Global Leader of Tomorrow. Report. 2009, www.acbas.org.
  • Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M.: Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. SGH, Warszawa 2008.
  • Hamel G.: Leading the Revolution. Harvard Business School Press, Boston 2000.
  • Ile naprawdę kosztują dżinsy z fabryki z Bangladeszu? "Bloomberg BusinessWeek" 2013, nr 25.
  • Kell J.: Tożsamość marek należących do sieci detalicznych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2005.
  • Kumar N., Steenkamp J.-B.E.M.: Strategia marek własnych. Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
  • Mitręga M.: Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2010.
  • Obłój K.: Tworzywo skutecznych strategii. PWE, Warszawa 2002.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V.: Co-Opting Customer Competence. "Harvard Business Review" January 2000.
  • Schary Ph. B., Skjott-Larsen T.: Zarządzanie łańcuchem podaży. WN PWN, Warszawa 2002.
  • Shafer S.M., Smith H.J, Linder J.C.: The Power of Business Models. "Business Horizons" 2005, No. 48.
  • Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B.: Strefa zysku. Strategiczne modele działalności. PWE, Warszawa 2000.
  • Spyra Z.: Rola zaufania w funkcjonowaniu kanałów marketingowych na współczesnym rynku. W: Marketing w realiach współczesnego rynku. Implikacje otoczenia rynkowego. Red. S. Figiel. PWE, Warszawa 2010.
  • Sulejewicz M.: Partnerstwo strategiczne. Modelowanie współpracy przedsiębiorstw. SGH, Warszawa 1997.
  • Witkowski J.: Zarządzanie łańcuchem dostaw. PWE, Warszawa 2003.
  • www.bitc.org.uk.
  • www.gpw.pl.
  • www.ics-asso.org.
  • www.sa-intl.org
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-347c0640-0591-418d-9c52-001409848f61
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.