PL
John Rawls (uważany za jednego z ważniejszych teoretyków społecznego porządku w XX wieku) wśród „wszelkich społecznych wartości” wskazał poczucie własnej wartości, które uznał za jedno z głównych zadań dobrze urządzonego społeczeństwa. Wysokie poczucie własnej wartości bywa utożsamiane przez badaczy z dobrostanem, zgodnie z założeniem, że zadowolenie z siebie to jeden z ważnych – być może najważniejszy – składników zadowolenia z życia. Budowanie poczucia własnej wartości uczniów stanowić powinno znaczący obszar pracy szkoły i rodziny. W niniejszym artykule przedstawiono istotę tego pojęcia, mechanizmy regulujące poczucie własnej wartości oraz sposoby jego wzmacniania
EN
John Rawls (considered one of the most important theorists of the social order in the twentieth century) among „all social values” listed self-esteem, which he accepted as one of the main tasks of a well-organized society. High self-esteem happens to be associated by researchers with welfare, in line with the assumption that self-satisfaction is one of the important elements or maybe even the most important one among the constituents of life satisfaction. Building self-esteem in students should constitute a significant area of work for both school and family. This article presents the essence of this concept, the mechanisms regulating self-esteem and the ways of its reinforcement