Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 2 | 151-164

Article title

SELFIE dla szkół – narzędzie ewaluacji wdrożenia technologii cyfrowych w szkołach

Selected contents from this journal

Title variants

EN
SELFIE – a tool designed to help schools embed digital technologies into teaching, learning and assessment

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Szkoła jest instytucją, która wpływa na społeczeństwa, kształtuje przyszłych obywateli i pracowników, ale jest też instytucją, która ciągle ewoluuje. Zmieniane i udoskonalane są programy kształcenia, dookreślane kompetencje nauczycieli i uczniów oraz te niezbędne do życia w społeczeństwie wiedzy. Modyfikowane są sposoby kształcenia zarówno uczniów, jak i przyszłych nauczycieli. Procesy transformacyjne, zarówno w obszarze gospodarki, jak i cyfryzacji wymuszają wypracowanie nowego paradygmatu edukacyjnego obejmującego m.in.: technologie cyfrowe; pracę zespołową; ocenę dotychczasowych oraz przyszłych osiągnięć, efektywności pracy; samorozwój pracowników (nauczycieli, kadry zarządzającej, pracowników administracji) oraz zarządzanie procesami uczenia się uczniów. Transformacja cyfrowa szkoły to proces złożony, który wymaga wypracowania odpowiedniej strategii, zaangażowania i współpracy wszystkich zainteresowanych podmiotów w jej skutecznej realizacji. W artykule zaprezentowano narzędzie SEFLIE dla szkół opracowane i przygotowane przez ekspertów Komisji Europejskiej pozwalające na dokonanie samooceny i opracowanie planu działania wykorzystania technologii cyfrowych w placówce edukacyjnej. Jego podstawę stanowią europejskie ramy dla organizacji kompetentnych cyfrowo (DigCompOrg). SELFIE ma dostarczyć szkołom ocenę aktualnego wykorzystania przez nie technologii informacyjno -komunikacyjnych. (TIK), wskazać słabe i mocne strony cyfryzacji, dokonać oceny kompetencji cyfrowych nauczycieli, uczniów, kadry kierowniczej oraz innych pracowników szkoły. Wyniki wygenerowane przez SELFIE mogą być punktem wyjścia dla opracowania przez placówkę edukacyjną strategii cyfrowej, co w efekcie końcowym umożliwi efektywniejsze wykorzystanie narzędzi TIK w procesie nauczania, uczenia się i ocenie wyników kształcenia.
EN
School influences societies, shapes future citizens and employees, it is an institution that is constantly evolving. Educational programs are changed and improved, as are the competences of teachers and students, especially those necessary for living in the knowledge society. The ways of educating both students and future teachers are modified. Transformational processes require the development of a new educational paradigm, including digital technologies, team work, evaluation of current and future achievements, work efficiency, self-development of employees (teachers, management, administration employees) and management of students' learning processes. The digital transformation of schools is a complex process that requires the development of an appropriate strategy and effective methods of implementation, but also commitment and cooperation. The article presents the SEFLIE tool developed by experts of the European Commission. It allows for self-assessment and development of an action plan for the use of digital technologies in an educational institution. It is based on the European Framework for Digitally Competent Organizations (DigCompOrg). SELFIE is to provide schools with an assessment of the current use of information and communication technologies (ICT), identify the strengths and weaknesses of digitization, and assess the digital competences of teachers, students, management and other school staff. The results generated by SELFIE can be the starting point for the development of a digital strategy, which will ultimately enable an effective use of ICT tools in the teaching process.

Year

Issue

2

Pages

151-164

Physical description

Dates

printed
2021-06-30

Contributors

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

References

  • Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M. (2020), Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Edycja I, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/
  • European Commission (2018), European ideas for better learning: the governance of school education systems: the final report and thematic outputs of the ET2020 Working Group Schools. European Commission.
  • European Commission (2019), SELFIE Forum – Teaching and Learning in the Digital Age, 4–5 April 2019, Madrid. Publications Office of the European Union. Luxemburg, https://doi. org/10.2760/799301.
  • Jabłonowska M., Wiśniewska J. (2021), Europejskie ramy kompetencji cyfrowych nauczycieli – kluczowe obszary badania poziomu umiejętności i ich implikacje, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 1(112)/2021, s. 4961, https://doi.org/ 10.34866/nb0c-2e79
  • Kampylis P., Punie Y., Devine J. (2015), Promoting Effective Digital-Age Learning – A European Framework for Digitally – Competent Educational Organisations, EUR 27599 EN, doi:10.2791/5407.
  • OECD (2015), Teaching with technology, „Teaching in Focus”, No. 12. Paris: OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/5jrxnhpp6p8v-en.
  • Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M. (2020), Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, https:// zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/edukacja-zdalna.pdf
  • Romaniuk M.W., Łukasiewicz-Wieleba J., Kohut S. (2020), Nauczyciele akademiccy wobec kryzysowej edukacji zdalnej, e-mentor, 5(87), s. 15–26, https://doi.org/10.15219/em87.1489
  • Senge P. (1998), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC.
  • Sobiesiak-Penszko P., Pazderski F. (2020), Dyrektorzy do zadań specjalnych – edukacja zdalna w czasach izolacji. Prezentacja wyników badania, https://lekcjaenter.pl/ uploads/RAPORT_Dyrektorzy%20do%20zadan%CC%81%20specjalnych.pdf
  • Trzcińska-Król M. (2020), Students with special educational needs in distance learning during the COVID-19 pandemic – parents’ opinions. Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, no. 29, Poznań, s. 173–191. Adam Mickiewicz University Press. ISSN 2300-391X. e-ISSN 2658-283X. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.
  • Walter N. (2021), O technologii w szkole w edukacji zdalnej i stacjonarnej, [w:] Jacy ludzie, taka szkoła. Osobiste doświadczenia z pandemii. Szkoła z klasą, Warszawa, Fundacja Szkoła z Klasą, https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/jacy-ludzie-taka- -szkola_publikacja.pdf
  • Zespół badawczy WP UW oraz PCG Edukacja (2017), Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017, https://nck.pl/badania/raporty/raport-polska-szkola-w-dobie-cyfryzacji-diagnoza-2017
  • Plebańska M., Szyller A., Sieńczewska M. (2020), Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania, https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2301-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-359558f4-5e32-4446-a099-37af6f442114
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.