PL EN


Journal
2012 | 2 | 25-38
Article title

Z naczenie wczesnej edukacji muzycznej w świetle współczesnych badań

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The importance of early musical education in the light of present-day research
References
  • Arts and Cultural Education at School in Europe, dostępne na: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/113EN.pdf (dostęp: 06.05.2012).
  • Bastian Hans Günther, Musik(erziehung) und ihre Wirkung. Eine Langzeitstudie an Berliner Grundschulen, unter Mitarbeit von Roland Hafen, Martin Koch, Adam Kormann, Mainz 2000.
  • Bastian Hans Günther, Kinder optimal fördern — mit Musik. Intelligenz, Sozialverhalten und gute Schulleistungen durch Musikerziehung, Mainz 2001.
  • Blood Anne J., Zatorre Robert, Intensely pleasurable responses to music correlate with activity in brain regions implicated in reward and emotion, „Proceedings of the National Academy of the United States of America” 2001, vol. 98, nr 20, s. 11818–11823.
  • Bloom Allan, Umysł zamknięty, tłum. Tomasz Bieroń, Poznań 1997.
  • Duch Włodzimierz, Amuzja wyobrażeniowa, http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/12-Amuzja%20wyobrazeniowa.pdf (dostęp: 4.11.2012).
  • Franklin Michael S., Moore Katherine Sledge, Yip Chun-Yu, Jonides John, Rattray Katie, Jelf Moher, The effects of musical training on verbal memory, „Psychology of Music” 2008, nr 36, s. 353–365.
  • Fujioka Takako, Ross Bernhard, Kakigi Ryusuke, Pantev Christe, Laurel J. Trainor, One year of musical trainning effects development of auditory cortical-evoked field in young children, „Brain. A Journal of Neurology” 2006, vol. 129, s. 2593–2608, http://brain.oxfordjournals.org/content/129/10/2593.full.pdf (dostęp: 06.05.2012).
  • Fukui Hajime, Music and testosterone. A new hypothesis for the origin and function of music, „Annales of New York Academy of Sciences” 2001, vol. 930, s. 448–451.
  • Gardiner Martin F., Fox Alan, Knowles Feith, Jeffrey Donna, Learning improved by arts training, „Nature” 1996, vol. 381 (284), dostępne na: http://www.nature.com/nature/journal/v381/n6580/pdf/381284a0.pdf.
  • Gardner Howard, Art, Mind, and Brain: A Cognitive Approach to Creativity, New York 1984.
  • Gembris Heiner, The Development of Musical Abilities, w: MENC Handbook of Musical Cognition and Development, ed. Richard Colwell, New York 2006, s. 124–164.
  • Goldstein Avram, Thrills in response to music and other stimuli, „Physiological Psychology”, vol. 8 (1), 1980, s. 126–129.
  • Gordon Edwin Elias, Podstawowa miara słuchu muzycznego i Średnia miara słuchu muzycznego. Testy uzdolnień muzycznych dla dzieci w wieku 5–9 lat. Podręcznik, Warszawa 1999.
  • Grape Christina, Wikström Britt Maj, Ekmand Rolf, Theorell Dan Hasson Töres, Comparison between choir singing and group discussion in irritable bowel syndrome patients over one year: saliva testosterone increases in choir singers, „Psychotherapy and Psychosomatics” 2010, nr 79 (3), s. 196–198.
  • Harris Maureen Ann, Differences in mathematics scores between students who receive traditional Montessori instruction and students who receive music enriched Montessori instruction, „Journal for Learning through the Arts” 2007, vol. 3, issue 1, http://escholarship.org/uc/item/07h5f866#page-46 (dostęp: 15.12.2012).
  • Harrison Robert V., Gordon Karen A., Mount Richard J., Is there a critical period for cochlear implantation in congenitally deaf children? Analyses of hearing and speech perception performance after implantation, „Developmental Psychobiology” 2005, nr 46, 3, s. 252–261.
  • Hensch Takao K., Critical period plasticity in local cortical circuits, „Nature Reviews. Neuroscience” 2005, vol. 6, s. 877–888.
  • Jäncke Lutz, Macht Musik schlau? Neue Erkenntnisse aus den Neurowissenschaften und der kognitiven Psychologie, Bern 2008, s. 95–147.
  • Jaśkowski Piotr, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa 2009.
  • Kamińska Barbara, Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży — ich poziom, rozwój i uwarunkowania, Warszawa 1997.
  • Lecanuet Jean-Pierre, Prenatal auditory experience, w: Musical Beginnings. Origins and Development of Musical Competence, red. Irene Deliège, John Sloboda, New York 1996, s. 3–34
  • Levitin Daniel, This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession, New York 2007.
  • Menon Vinod, Levitin Daniel J., The rewards of music listening: Response and physiological connectivity of the mesolimbic system, „NeuroImage” 2005, nr 28, s. 175–184.
  • Mithen Steven, The Singing Neanderthals: The Origins of Music, Mind and Body, London 2006.
  • Moreno Sylvain, Marques Carlos, Santos Andreia, Santos Manuela, Castro São Luis, Besson Mireille, Musical training influences linguistic abilities in 8-year-old children: more evidence for brain plasticity, „Cerebral Cortex” 2009, vol. 19, s. 712–723.
  • Pantev Christo, Oostenveld Robert, Engelien Almut, Ross Bernhard, Roberts Larry E., Hoke Manfried, Increased auditory cortical representation in musicians, „Nature” 1998, nr 392, s. 811–814.
  • Pietschnig Jacob, Voracek Martin, Forman Anton K., Mozart effect-Shmozart effect: A meta-analysis. „Intelligence” 2010, nr 38 (3), s. 314–323.
  • Piro Joseph M., Ortiz Camilo, The effect of piano lessons on the vocabulary and verbal sequencing skills of primary grade students, „Psychology of Music” 2009, vol. 37, vol. 3, s. 325–347.
  • Przychodzińska Maria, Edukacja muzyczna dziś. Idee — pytania — niepokoje, „Edukacja Muzyczna” 2005, nr 1, s. 8–9.
  • Rauscher Frances H., Shaw Gordon L., Ky Catherine N., Music and spatial task performance, „Nature” 1993, nr 365, s. 611–611.
  • Rauscher Frances H., Shaw Gordon L., Levine Linda J., Wright Eric L., Dennis Wendy R., Newcomb Robert L., Music training causes long-term enhancement of preschool children’s spatial-temporal reasoning, „Neurological Research” 1997, nr 19, s. 2–8.
  • Sacher Wiesława A., Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci, Katowice 2004.
  • Sachs Oliver, Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, tłum. Jerzy Łoziński, Poznań 2009.
  • Schellenberg E. Glenn, Music lessons enhance IQ, „Psychological Science” 2004,vol. 15, s. 511–514.
  • Schlaug Gottfried, Jäncke Lutz, Huang Yanxiong, Steinmetz Helmuth, In vivo evidence of structural brain asymmetry in musicians, „Science” 1995, vol. 267, nr 5198, s. 699–701.
  • Shahin Antoine, Roberts Larry E., Trainor Laurel J., Enhancement of auditory cortical developmental by musical experience in children, „NeuroReport” 2004, vol. 15 (12), s. 1917–1921.
  • Sharma Anu, Dorman Michael F., Kral Andrej, The influence of a sensitive period on central auditory development in children with unilateral and bilateral cochlear implants, „Hearing Research” 2005, nr 203, s. 134–143.
  • Sloboda John A., Wykłady z psychologii muzyki, przekł. Andrzej Miśkiewicz, Kacper Miklaszewski i in., Warszawa 2008, s. 99.
  • Spitzer Manfred, Jak uczy się mózg, przeł. Małgorzata Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
  • Spitzer Manfred, Musik im Kopf. Hören, Musizieren, Verstehen und Erleben im neuronalen Netzwerk, Stuttgart–New York 2006, s. 309–310.
  • Spychiger Maria B., Can music in school give stimulus to other school subjects?, Music Forum Sample Articles, Music Council of Australia, http://www.mca.org.au/publications/music-forum/magazine-articles/music-education/35-can-music-in-school-give-stimulus-to-other-school-subjects (dostęp: 28.10.2012).
  • Tomatis Alfred A., The Ear and the Voice, tłum. Roberta Prada, Pierre Sollier, Francis Keeping, Langham (Maryland) 2004.
  • Weber Ernst W., Spychiger Maria, Patry Jean-Luc, Musik macht Schule. Biografie und Ergebnisse eines Schulversuchs mit erweiterem Musikunterricht, Essen 1993.
  • Z profesorem Josefem Scheideggerem — Prezesem EAS — Europejskiego Stowarzyszenia Muzyki w Szkołach Ogólnokształcących rozmawia Małgorzata Żebrowska, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2001, nr 3, s. 109–110.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-35ca3fb1-c04a-4a32-a7be-1ffc1ebdaefc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.