PL EN


2013 | 2 | 1 | 58-72
Article title

Edukacja demokratyczna a kreatywność

Content
Title variants
EN
Democratic Education and Creativity
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
In democratic education should be used special forms and methods of teaching and learning. One of such method is drama, which stimulates creativity and self-expression. The results of the research showed, that drama is an effective teaching and learning method by experience, because it stimulates both the cognitive and affective development. Moreover, teaching through drama helps young people to become receptive to values and to shape their own system of values. Drama with elements of the psychodrama can be simultaneously applied as the method of the democratic education and as the method of upbringing in ethical and philosophical development.
Year
Volume
2
Issue
1
Pages
58-72
Physical description
Dates
published
2013
Contributors
References
  • Cern Karolina M., Piotr W. Juchacz, Ewa Nowak. 2009. „Edukacja demokratyczna jako sfera namysłu w filozofii praktycznej”. W Edukacja demokratyczna, Red. Karolina M. Cern, Piotr W. Juchacz, Ewa Nowak, 7-16. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM.
  • Czech-Włodarczyk Celina. 2012. Neoliberalizm a edukacja obywatelska. Studium porównawcze na przykładzie publicznych szkół średnich w Kanadzie i Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Kroeber Hans-Ludwig. 2012. „Osobowość prospołeczna – dlaczego zachowanie zorientowane na współpracę i normę stanowi o normalności”. Psychiatria po Dyplomie 9(1): 33-38.
  • Kwieciński Zbigniew. 2007. „Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość? Implikacje edukacyjne”. Nauka 4:35-42.
  • Kwieciński Zbigniew. 2011. Cztery i pół. Preliminaria – liminaria – varia. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Kwieciński Zbigniew. 2012. Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty. Kraków: Impuls.
  • McLaughlin Terence H. 1992. „Citizenship, diversity and education: a philosophical perspective”. Journal of Moral Education 21(3):235-251.
  • Michałowska Danuta. 2009. „Drama i psychodrama w nauczaniu filozofii i etyki”. Zeszyty filozoficzne 14-15:292-307.
  • Michałowska Danuta. 2011. „Drama – twórczość – edukacja etyczna”. W Podmiot. Sztuka – Terapia – Edukacja: między teorią a praktyką. Red. Marta Cylkowska-Nowak, Joanna Imielska, Ewa Kasperek-Golimowska, 199-218. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego.
  • Michałowska Danuta. 2013. Neoliberalizm i jego (nie)etyczne implikacje edukacyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Michałowska Danuta. 2014. „Development of cognitive and psychosocial competences trough drama”. W Art in Education and therapy. Sztuka w wychowaniu i terapii. Red. Mirosława Furmanowska, 187-209. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.
  • Potulicka Eugenia, Joanna Rutkowiak. 2010. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
  • Tomasello Michael. 2009. Why We Cooperate. Cambridge MA: MIT Press.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2299-1875
ISBN
978-83-7092-157-6
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-35cf4bd4-966e-4531-afca-63f6c101c29e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.