PL EN


2013 | Special Issue - Polish Film Scholars on Polish Cinema | 95-108
Article title

"War beading up into a red dot". Autobiographical discourse in Andrzej Żuławski’s "The Third Part of the Night"

Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The author is mainly interested in the chosen aspect of autobiographic dispute, namely a film autobiographism understood as a defined communication attitude of the film author and the audience reaction generated by it. In this paper Maszewska-Łupiniak discusses autobiographism included in the fictional film narration of "The Third Part" of the Night by Andrzej Żuławski. His film, presenting a part of a family history, matches the autobiographic dispute. As a text about Holocaust it creates a universal message – the duality in the film structure makes us think about the relations between a creator and his work, between the ethical conditions of that relation. All that is reflected in the style and poetics of the film, which, in turn, makes the receiver of the story adopt a distant attitude.
Keywords
Contributors
  • Instytut Sztuk Audiowizualnych, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, monikma@wp.pl
References
  • Lubas-Bartoszyńska, Regina. 1993. Między autobiografią a literaturą. Warszawa
  • Lubelski, Tadeusz. 1991. Autor jako bohater. O postawie autobiograficznej w filmie. W: Autor w filmie. Red. M. Hendrykowski. Poznań
  • Kletowski, Piotr. i Piotr Marecki. 2008. Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa
  • Lubelski, Tadeusz. 1992. Jesteśmy mięsem dla tygrysa. Z A. Żuławskim rozmawia T. Lubelski. „Kino”. Nr 7
  • Naitza, Sergio (red.). 2004. Opętanie. Ekstremalne kino i pisarstwo A. Żuławskiego. Warszawa 2004
  • Sycówna, Bożena. 1988. Obszar pogranicza. „Kino”. Nr 4
  • Lejeune, Pierre. 1999. Definir l’autobiographie. Paper presented at the 1st International Conference on Auto/Biography in Beijing 21-14 June 1999
  • Dudek, Waldemar. 2005. Psychologiczny język kultury. W: Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Red. W. Dudek, A. Pankalla. Warszawa
  • Lowenthal, David. 1991. Przeszłość to obcy kraj. „Res Publica”. Nr 3
  • Ledóchowski, Aleksander. 1971. Czas zatraty, czas odkupienia. „Kino”. Nr 10
  • Ledóchowski, Aleksander. 1971. List otwarty. „Kino”. Nr 12
  • Rodak, Paweł. 2000. Wizje kultury pokolenia wojennego. Wrocław
  • Jarzębski, Jerzy. 1984. Powieść jako autokreacja. W: Powieść jako autokreacja. Kraków
  • Skarga, Barbara. 1995. Tożsamość, ja i pamięć. „Znak”. Nr 5
  • Balbus, Stanisław. 1993. Między stylami. Kraków
  • Czermińska, Małgorzata. 2000. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków
  • Derrida, Jacques. 1982. Margins of philosophy. Tłum. A. Bass. Chicago
  • Lachnit, Ewa. 1982. Esej filmowy. „Powiększenie”. Nr 4
  • Heller, Agnes. 2001. Vergessen und Erinnern. Vom Sinn der Sinnlosigkeit. „Sinn und Form”. Nr 2
  • Rodak, Paweł. 2004. Narracja – dziennik – tożsamość. Przesłanki (projektowanej) antropologii literatury. W: Narracja i tożsamość (I). Red. W. Bolecki, R. Nycz. Warszawa
  • Bielik-Robson, Agata. 2001. Wstęp. My, romantycy – źródła romantycznego modernizmu Charlesa Taylora. W: Ch. Taylor. Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-36198fa3-01eb-438a-a82d-bcb4b5d5dac4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.