Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2 | 95-110

Article title

TERAPIE WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ DZIECI Z AUTYZMEM

Content

Title variants

EN
THERAPIES TO SUPPORT THE DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH AUTISM

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The word autism increasingly appears on the lips of most pedagogues, teachers and parents. Why? This disorder is more and more common today in our environment: at school, in the family. The causes of this disease are not well known yet, but there are more and more methods and ways or means of treatment that allow the child with autism to "function as normal" in the society. It is very important to diagnose and start treatment as soon as it is possible. The following article introduces the theoretical aspects of this disorder, such as the concept or symptoms, which have been thoroughly discussed and summarized in a table form.In this article have been described only some of the possible ways to work with autistic children, such as behavioral therapy, Option Method, Activity Plans, sensory integration method. Each of these methods largely supports the development of a child with autism. The article ends with a summary and the conclusion of the theoretical study.

Keywords

Year

Issue

2

Pages

95-110

Physical description

Contributors

  • The Jan Kochanowski University (Poland)
author
  • The Jan Kochanowski University (Poland)

References

  • Błeszyński, J. (2006). Dziecko autystyczne a wczesna diagnoza i organizowanie systemu wsparcia rozwoju. In: M. Sekułowicz (ed.), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria – diagnoza – terapia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Bobkowicz-Lewartowska, L. (2005). Dylematy związane z terapią behawioralną stosowaną wobec osób autystycznych. In: J. Błeszyński (ed.), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków: Wydawnictwo IMPULS.
  • Jutrzyna, E. (2005). Dziecko autystyczne w kręgu muzyki. In: J. Błeszyński (ed.), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków: Wydawnictwo IMPULS.
  • Maciarz, A. (2009). Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo: książka dla nauczycieli, wychowawców i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Mikołajczak, M. (2017). Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem I zespołem Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Pisula, E. (2010). Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Harmonia.
  • Pisula, E. (2000). Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Pisula, E. (2013). Wczesne wykrywanie autyzmu i efekty wczesnej terapii. In: J. Błeszyński (ed.), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
  • Plichta, P., Jagorzewska, I. (2017). SPE uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Wydawnictwo IMPULS.
  • Rozetti-Szymańska, A., Wójcik, J., Pietras, T. (2010). Zarys terapii pedagogicznej dzieci z autyzmem. In: T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (ed.), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Continuo.
  • Puszczałowska-Lizis, E., Biała, E. A. (2013). Terapia osób o specjalnych potrzebach. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
  • Witusik, A. (2010). Autyzm – wprowadzenie do metod terapeutycznych, doktryna terapii. In: T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki (ed.), Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
  • Zabłocki, K. J. (2002). Autyzm. Płock: Wydawnictwo Naukowe NOVUM.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-36ddfbcc-acbf-4550-9e4c-e170ae99d1dd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.