PL EN


2014 | 3 | 1 | 126-141
Article title

Przedmioty humanistyczno-społeczne na uniwersyteckiej uczelni technicznej – założenia i praktyka

Content
Title variants
EN
Courses in humanities and social sciences at technical universities – premises and practice
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
In the article the authors analyze to what extend the participation of the University in the Bologna Process supports teaching humanities and social sciences and what difficulties it might cause. Furthermore, basing on long-term didactic experience at the University of Life Sciences and Technology, they made an initial diagnosis of students’ knowledge and skills gaps (in learning outcomes) which result from insufficient number of humanities and social sciences class hours. According to the authors, aforementioned situation is the result of underestimation and sometimes lack of understanding of the role of those subjects.
Contributors
References
  • Bińczyk Ewa. 2012. Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Churchland Patricia S. 2013. Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności. Tłum. Mateusz Hohol, Natalia Marek. Kraków: Copernicus Center Press Sp. Z o.o.
  • Damasio Antonio. 2011. Jak umysł zyskał jaźń. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Delores Jacques (red.). 1998. Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
  • Fleck Ludwik. 1986. Powstanie i rozwój faktu naukowego. Tłum. Maria Tuszkiewicz. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
  • Gärdenfors, Peter. 2010. Jak Homo stał się sapiens. Tłum. Tomasz Pańkowski. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
  • Harris, Sam. 2012. Pejzaż moralny. W jaki sposób nauka może określać wartości. Tłum. Piotr J. Szwajcer. Warszawa: Wydawnictwo CiS, Stare Groszki.
  • Kahneman, Daniel. 2012. Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Tłum. Piotr Szymczak. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
  • Kuhn, Thomas S. 2001. Struktura rewolucji naukowych. Tłum. Helena Ostromęcka, Justyna Nowotniak. Warszawa: Fundacja Aletheia.
  • Latour, Bruno. 2013. Nadzieja Pandory. Tłum. zbiorowe. Red. Krzysztof Abriszewski. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Mazurek – Łopacińska Krystyna (red.). 2009. Proces Boloński w kształtowaniu systemów zapewniających jakość kształcenia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  • Mucha, Janusz. 2009. Uspołeczniona racjonalność technologiczna. Naukowcy z AGH wobec cywilizacyjnych wyzwań i zagrożeń współczesności. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Rorty, Richard. 2013. Filozofia a nadzieja na lepsze społeczeństwo. Tłum. Janusz Grygieńć, Sergiusz Tokariew. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Strykowski, Wacław, Justyna Strykowska, Józef Pielachowski. 2003. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań: eMPi2.
  • Zybertowicz, Andrzej. 2003. „O zacnych i niecnych regułach postępowania (także naukowego)”. W Etyka w nauce. Red. Magdalena Bajer, 64-71. Warszawa: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
  • Żakowski Jacek. 2005. „Nie ma szczęścia bez myślenia – z Tadeuszem Gadaczem rozmawia Jacek Żakowski”. Polityka - „Niezbędnik inteligenta” 50 (17 XII): 5.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2299-1875
ISBN
978-83-7092-159-0
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-36eef35d-ab2d-4be8-a894-a18c80e3e530
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.