PL EN


2019 | vol. 63, nr 10 | 96-113
Article title

Criteria affecting the audience numbers in performing art organizations

Content
Title variants
PL
Kryteria wpływające na poziom liczby widzów w instytucjach wystawiennicznych
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The problem is finding the optimal and efficient model of public funding. The development of an objective theatre funding model is a major challenge for both the entities developing as well implementing the cultural policy. The aim of this article is to identify the criteria/measures having the potential effect on the increase of the audience numbers in individual theatres in Poland. This aim is implemented using Multi Criteria Decision Making (MCDM), the result of which is to achieve full distribution of a set of variants (individual theatres) in accordance with the monitored criteria (audience numbers in a theatre). Our research found the important role of both financial and non-financial indicators among which technical indicators are essential. On this basis, the need to develop optimal allocation of public funds between theatres in terms of their technical capabilities or infrastructure should be considered.
PL
Znalezienie optymalnego, wydajnego modelu finansowania publicznych usług kulturalnych jest problematyczne. Wypracowanie obiektywnego modelu finansowania teatrów stanowi ogromne wyzwanie dla podmiotów zarówno kształtujących, jak i realizujących politykę kulturalną. Celem artykułu jest wskazanie kryteriów i miar mających potencjalny wpływ na kształtowanie się liczby widzów w poszczególnych teatrach w Polsce. Cel osiągnięto za pomocą modelu wielokryterialnej analizy wariantów. Badania dowiodły istotnej roli kryteriów zarówno finansowych, jak i pozafinansowych, wśród których podstawową rolę odgrywa kryterium techniczne. Na tej podstawie należy rozważyć konieczność tworzenia optymalnego podziału środków publicznych między teatry z uwzględnieniem ich możliwości technicznych czy infrastrukturalnych.
References
  • Act on organizing and running. (1991). Retrieved from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/doload.xsp/WDU20180001983/O/D20181983.pdf
  • Amans, P., Mazars-Chapelon, A., and Villesèque-Dubus. (2015). Budgeting in institutional complexity: The case of performing arts organizations. Management Accounting Research, (27).
  • Baumol, W., and Bowen, W. G. (1966). Performing arts the economic dilemma. New York: Twentieth Century Fund.
  • Bovaird, T. (1981). Recent developments in output measurement in local government. Local government studies, 17(5), 35-53.
  • Castaner, X., and Campos, L. (2003). Determinants of artistic innovation. Bringing in the role of organizations. Journal of Cultural Economics, (26).
  • Chang, L., and Chiang, H. (2010). Domestic open-end equity mutual fund performance evaluation using extended TOPSIS method with different distance approaches. Expert Systems with Applications, (37/6).
  • Churchman, C. W., and Ackoff, R. L. (1954). An approximate measure of value. Journal of Operations Research Society of America, 2(1), 172-187.
  • Evans, G. (2000). Measure for measure: evaluating performance and the arts organization. Studies in Cultures, Organizations and Societies, (6), 243-266. doi:10.1080/10245280008523549
  • Figueira, J., Mousseau, V., and Roy, B. (2005). Electre methods, chapter 14. In J. Figueira, S. Greco, and M. Ehrgott (Eds.), Multiple criteria decision analysis: State-of-the-art surveys (pp. 133-162). New York: Springer.
  • Di Maggio, P., and Stenberg, K. (1985). Why do some theatres innovate more than others? An Empirical Analysis, Poetics, (14), 107-122.
  • Gadrey, J. (2002). The misuse of productivity concepts in services: Lessons from a comparison between France and the United States. In J. Gadrey, and F. Gallouj (Eds.), Productivity, innovation and knowledge in services (pp. 26-53). Edward Elgar, Cheltenham, Glos.
  • Gałecka, M., and Smolny, K. (2017a). Financing rules of the activity of cultural institutions in the context of economic efficiency (Institute of Economic Research Working Papers). Toruń.
  • Gałecka, M., and Smolny, K. (2017b). Stabilność finansowa instytucji kultury na przykładzie wojewódzkich teatrów i instytucji muzycznych. Zarządzanie Finansami, 15/2(67).
  • Gałecka, M., and Smolny, K. (2018). Evaluation of regional theaters activities using Hellwig’s method. Opimum: Studia Ekonomiczne, (2/92).
  • Gałecka, M., and Smolny, K. (2019). Criteria for the optimal financing model of public theatres. Review of Economic Perspectives, (19/2), 119-136. doi: 10.2478/revecp-2019-0007
  • Gilhespy, I. (1999). Measuring the performance of cultural organisations: A model, International Journal of Arts Management, (2/1).
  • Gilhespy, I. (2001). The evaluation of social objectives in cultural organizations. International Journal of Arts Management, (4/1).
  • Heilbrun, J. (2003). A Handbook of Cultural Economics. Northampton: Edward Elgar.
  • Hansmann, H. (1981). Nonprofit enterprise in the performing arts. The Bell Journal of Economics. 12(2), 341-361.
  • Hansmann, H. (1986). Nonprofit Enterprise in the Performing Arts. In P. J. Di Maggio (Ed.), Nonprofit enterprise in the arts. Studies in mission and constraint (p. 22). Oxford: Oxford University Press.
  • Hellwig, Z. (1968). Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę kwalifikowanych kadr. Przegląd Statystyczny, (4).
  • Hellwig, Z. (1969). Problem optymalnego wyboru predyktant. Przegląd Statystyczny, (3-4), 221-238.
  • Hwang, C. L., Yoon, K. (1981). Multiple attribute decision making. Lecture notes in economics and mathematical systems. Springer.
  • Keeney, R., and Raiffa, H. (1993). Decision analysis with multiple objectives. Preferences and value tradeoffs. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kietlińska, K. (1995). Finansowanie instytucji kultury. Dylematy teorii i praktyki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Martorella, R. (1977). The relationship between box office and repertoire. Case study of opera. Sociological Quarterly, (18), 354-366.
  • Meer, M. W., and O’Shaughnessy, K. (1993). Organizational design and the performance paradox. In R. Swedberg (Ed.), Explorations in economic sociology (pp. 249-278). New York: Russell Sage Foundation.
  • Meyer, M. W., and Gupta, V. (1994). The performance paradox. Research in Organizational Behavior, (16), 309-369.
  • Nohria, N., and Gulati, R. (1996). Is slack good or bad for innovation? The Academy of Management Journal, (39/5), 1245.
  • O’Hagan J., and Neligan, A. (2005). State subsidies and repertoire conventionality in the non-profit English theatre sector: An econometric analysis. Journal of Cultural Economics, (29).
  • Pierce, L. J. (2000). Programmatic risk-taking by American opera companies. Journal of Cultural Economics, (24), 49.
  • Roszkowska, E., and Wachowicz, T. (2013). Metoda TOPSIS i jej rozszerzenia − studium metodologiczne. In Analiza wielokryterialna. Wybrane zagadnienia. Informatyka w badaniach operacyjnych. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
  • Schwarz, S. (1987). Output in the performing arts: An elusive concept. In N. K. Grant, W. S. Hendon, and V.L. Owen (Eds.), Economic efficiency in the performing arts. Akron: Association for Cultural Economics.
  • Šubrt, T. (Ed.). (2015). Ekonomicko-matematické metody. Aleš Čeněk: Plzeň.
  • Świętochowska, A. (2017). Wartość kultury w perspektywie polityki publicznej. Kultura i rozwój, (1/2), 69. doi: 10.7366/KIR.2017.1.2.04
  • Tanzi, V. (1994, March). Redistributing income through the budget in Latin America. Banca Nationale del Lavoro Quarterly Review, 5-37.
  • Tobias, S. (2004). Quality in the, performing arts: Aggregating and rationalizing expert opinion. Journal of Cultural Economics, (28).
  • Trzaskalik, T., (2014). Wielokryterialne wspomaganie decyzji metody i zastosowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Trzeciak, H. (2011). Ekonomiczne determinanty poziomu działalności artystycznej teatrów dramatycznych w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
  • Throsby, D. (1994). The production and consumption of the arts: A view of cultural economics the production. Journal of Economic Literature, 32(1).
  • Throsby, D. (2001). Economics and culture. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Throsby, C. D., and Withers, G. A. (1979). The economics of the performing arts. London: Edward Arnold Publishers.
  • Zavadskas, E. K., Turskis, Z., and Kildienė, S. (2014). State of art surveys of overviews on MCDM/MADM methods. Technological and Economic Development of Economy, 20(1), 165-179.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-37163a24-e48b-44c6-b13c-bca2584e6101
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.