PL EN


2015 | 11 | 1(28) | 69-77
Article title

Zmiany modelu poznawczego uczniów w kontekście prac nad e-podręcznikiem

Authors
Content
Title variants
EN
Changes in pupils’ cognitive model in the context of work on an e-textbook
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
We are witnessing today a phenomenon that might be metaphorically called an explosion of digital technology. The computer and multi-function mobile telephones accompany young people incessantly. A lot of them hardly remember the world free of this kind of implements. G. Small, and G. Vorgan [2011] call today’s generation of teenagers “Digital Natives” who acquire knowledge on the Internet, and read no paper-printed information which is seen by them as too antiquated. According to these authors, “Digital immigrants” are newcomers to the digital world. It is adults who have entered the world of new technologies, and who seem mistrustful and sometimes overcome by a sort of “techno-phobia”. The diffi culty of successful communication today between adults and children, teachers and pupils, has been made even more serious by the arrival of new technologies. MEN / The Polish Ministry of National Education / have – in their attempt to meet pupils’ expectations, and thus make the school a more attractive and modern institution – started work on an e-textbook. My interests in that area have been particularly aroused by the situation of those pupils who have been diagnosed with dyslectic problems. Will the proposed didactic solutions allow for alleviating such problems or, possibly, will they aggravate the situation? In the context of an animated discussion about the project of an e-textbook, I intend to concentrate upon the situation of pupils who experience considerable diffi culties in the process of learning at school.
Year
Volume
11
Issue
Pages
69-77
Physical description
Dates
published
2015
Contributors
author
References
  • Aboujaoude E. (2012), Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Borkowska A. (1998), Analiza dyskursu narracyjnego u dzieci z dysleksją. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
  • Carr N. (2013), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg. Gliwice, Helion.
  • Dyrda J. (2004), Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Krasowicz-Kupis G. (2009), Psychologia dysleksji. Warszawa, PWN.
  • Levitin D.J. (2015), Why the modern world is bad for your brain. http://www.theguardian.com/science/2015/jan/18/modern-world-bad-for-brain-daniel-j-levitin-organized-mind-informationoverload [16.08.2014].
  • Łuria A. (1976), Podstawy neuropsychologii. Warszawa, PZWL.
  • Mazuś M. (2014), Zaplątani. http://www.polityka.pl/jamyoni/1594499,1,siecioholizm-trzeba-leczyc. read [16.08.2014].
  • Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa, PWN.
  • Obuchowski K. (1970), Kody orientacji i struktura procesów emocjonalnych. Warszawa, PWN.
  • Przychodzeń B. (2013), Analiza wyników egzaminów zewnętrznych w 2013 roku. Miasto Gdańsk.
  • Materiał dla Gdańskiej Rady Oświatowej, 14 listopada 2013 r.
  • Siemens G. (2004), Connectivism: A learning Theory for the Digital Age. http://www.elearningspace.org/Articles/connectivism.htm [16.08.2014].
  • Small G., Vorgan G. (2011), i Mózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań, Vesper.
  • Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk. Wydawnictwo Dobra Literatura.
  • Żylińska M. (2013), Neurodydaktyka, czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń. Wydawnictwo Naukowe UMK.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1734-1582
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-38e8a63e-ccc2-4eed-a46d-8a88572e2eab
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.