Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2007 | 3(29) | 106-118

Article title

Sklepy internetowe w Polsce. Zróżnicowania przestrzenne i aspekty społeczne

Authors

Content

Title variants

EN
Internet Shops in Poland. Spatial Diversity and Social Aspects

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Sklepy internetowe stają się coraz popularniejszą formą handlu. Generowane przez nie obroty przekroczyły w Polsce w 2006 roku 1,3 mld zł i stanowiły ponad 1% całości obrotów detalicznych w kraju. Według opinii ekspertów wskaźniki te będą nadal rosły, ponieważ przybywa chętnych do robienia zakupów w sieci, zwiększa się także liczba przedsiębiorców zajmujących się e-biznesem. Co ciekawe, zgodnie z prowadzonymi analizami, ośrodkami silnej koncentracji e-biznesu pozostają obszary metropolitalne (Castells 2003). Mimo że administrowanie sklepem internetowym może odbywać się praktycznie z dowolnego miejsca w kraju, okazuje się, że czynniki ekonomiczne, technologiczne i społeczne odgrywają tu bardzo ważną rolę. Zjawisko to występuje również w Polsce, co wykazały badania własne zaprezentowane w niniejszym artykule.
EN
Internet shops are becoming an increasingly popular form of trading. In 2006, their turnover in Poland reached 1.3 billion zlotys, or about 1% of total retail trade in the country. According to different experts, the sales and turnover indices are on an upward trend as the numbers of shoppers buying on-line and also e-shops are still increasing. Interestingly, a lot of research show that the central points of e-business concentration are metropolitan areas although the administration of e-shops is possible from virtually any place in the world. This indicates that economic, technological and social factors have an impact on the growth and concentration of e-shops.

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG)

References

  • Castells M., 2003, Galaktyka Internetu, przeł. T. Hornowski, Poznań: Rebis.
  • ESPON, 2001,ProjektESPON 1.2.3. Identyfikacja istotnych przestrzennie aspektów społeczeństwa informacyjnego. Raport końcowy, Warszawa: EUROREG (http://www.euroreg.uw.edu.pl/doc/ESPON/ESPON J.2.3_RAPORT_ FlNAL_w.polska.pdf).
  • GUS, 2006a, Społeczeństwo informacyjne: Wykorzystanie technologu in-formacyjno-tełekomunikacyjnych w 2006 r., Warszawa: Główny Urząd Statystyczny (http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_wykorzysta- nie_technologii_ITC_2006_notatka.pdf).
  • GUS, 2006b, Wykorzystanie ICT w gospodarstwach domowych w 2006, część l (tablice), Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, (http://www.stat.gov.pl/ gus/45J067_PLK_HTML.htm).
  • Górak M., Jarosz R, 2006, E-commerce 2006. Badanie polskich sklepów internetowych (http://www.sklepy24.pl/download/ecommerce_2006.pdf).
  • http://www.i-sklepy.pl
  • http://www.pinia.pl
  • http://www.ranking-sklepow.pl
  • http://www.shopzone.pl
  • http://www.sklepy24.pl
  • Money.pl, 2005, E-commerce 2005. Ocena i prognoza rozwoju rynków Polski, Europy Zachodniej i USA. Raport przygotowany przez Money.pl. Wrocław (http://www.money.pl/d/raport/e-commerce%202005%20-%20Ra- port%20Money.pl.pdf).
  • Płoszj A., 2006,prezentacja Technologie informacyjno-telekomunikacyjne (TIT) i rozwój regionów (www.mwi.pl/fileadmin/files/mwi/KONFERENCJA_ SlRMA/I_Szkolenie/prezentacje_PDF/SIRMA-l_Prezentacja_A.P_ B3oszaj.pdf).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-39841e95-d96b-4553-90a0-86182d48189a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.