PL EN


2018 | 2 | 29-38
Article title

Rresearch at the gifted development center

Authors
Content
Title variants
PL
Przegląd działalności badawczej „gifted development center”
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
This article presents an overview of research on the assessment of giftedness and measurement of Dabrowski’s concept of overexcitability conducted at the Gifted Development Center. A large database of gifted children with many exceptionally and profoundly gifted is described, and examples of research are provided. One recent study that compares 39 pairs of self-report and parent report of the child’s overexcitability (OE) is described. Findings indicate that the ranks and means of OEs for Intellectual, Sensual, and Imaginational OE are similar. Children’s scores were higher for Psychomotor OE, while parents’ scores for their child were higher for Emotional OE. Boys and girls had similar means on all OEs except Sensual where children and their parents scored girls higher than boys.
PL
W artykule przedstawiono przegląd badań przeprowadzonych w Gifted Development Center (GDC) nad zjawiskiem wybitnych zdolności oraz konceptem wzmożonych pobudliwości psychicznych, wywodzącym się z teorii Dąbrowskiego. Zaprezentowane zostały zarówno ogromna baza zgromadzonych w GDC danych dotyczących dzieci zdolnych (w tym wybitnie zdolnych i geniuszy), jak i przykłady badań. Dokładniej opisane zostało jedno z ostatnio przeprowadzonych badań, dotyczące wzmożonych pobudliwości psychicznych u dzieci zdolnych. Porównano wyniki testów samoopisowych wypełnionych przez 39 dzieci oraz wyniki testów wypełnianych przez ich rodziców, w których opisywali oni to samo zjawisko u swoich dzieci. Średnie arytmetyczne i rangi wyników dotyczących wzmożonej pobudliwości intelektualnej, zmysłowej i wyobrażeniowej są w obu grupach podobne. Dzieci uzyskały istotnie wyższy wynik w zakresie wzmożonej pobudliwości psychomotorycznej, niż postrzegali to ich rodzice, podczas gdy rodzice ocenili wzmożoną pobudliwość emocjonalną u swoich dzieci istotnie wyżej niż one same. Chłopcy i dziewczęta uzyskali podobne wyniki na wszystkich skalach z wyjątkiem wzmożonej pobudliwości zmysłowej, którą zarówno dzieci, jak i ich rodzice ocenili wyżej u dziewcząt.
Year
Issue
2
Pages
29-38
Physical description
Contributors
References
  • Dabrowski, K. (1972). Psychoneurosis is not an illness. London: Gryf.
  • Falk, R.F. (2017). Personality, intellectual ability and the self-concept of gifted children: An application of PLS-SEM. In H. Latan & R. Noonan, Eds. Partial least squares modeling: Basic concepts,methodological issues and applications (pp. 299-310). Cham, Switzerland: Springer.
  • Falk, R.F., Buket, Y-G., Chang, H-J., Pardo, R., & Chavez-Eakle, R.A. (2008). The measurement of overexcitability: Replication across five countries. In S. Mendaglio (Ed.), Dabrowski’s Theory ofPositive Disintegration (pp. 183-199). Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  • Falk, R.F., Daniels, S., & Silverman, L.K. (2016). Overexcitability Questionnaire-Two for Children:Manual, Scoring System, and Questionnaire. (Available from the Institute for The Study ofAdvanced Development, 8120 Sheridan Blvd, Suite C-111, Westminster, CO 80003). Email: gifted@gifteddevelopment.com. Website: www.gifteddevelopment.com.
  • Falk, R.F., & Miller, N.B. (2010). “Dabrowskis theorie: Untersuchungen zum hohen empfindungsvermogen”[Investigating Dabrowski’s theory: Research on overexcitability]. Journal furBegabtenforderung 2: 22-29.
  • Falk, R.F., & Miller, N.B. (2009). Building firm foundations: Research and assessments. In S. Daniels & M. Piechowski (Eds.), Living with Intensity: Understanding the sensitivities, excitability, andemotional development of gifted children, adolescents, and adults (pp. 239-259). Scottsdale, AZ:Great Potential Press.
  • Falk, R.F., Miller, N.B., Piechowski, M.M., & Silverman, L.K. (2016). The Overexcitability Questionnaire-Two (OEQ-II): Manual, Scoring System, and Questionnaire, 2nd Edition. (Available from theInstitute for the Study of Advanced Development, 8120 Sheridan Blvd, Suite C-111, Westminster,CO 80003.) Email: gifted@gifteddevelopment.com. Website: www.gifteddevelopment.com.
  • Falk, R.F., Miller, N.B., & Silverman, L.K. (2018, July). A comparison of child and parent report of overexcitability. Paper presented at the 13th International Dabrowski Congress, Naperville, IL.
  • Falk, R.F., & Silverman, L.K. (2016). The Overexcitability Inventory for Parents-Two (OIP II): 28-Item, Six-Factor Version Manual, Scoring System, and Questionnaire. (Available from the Institute forthe Study of Advanced Development, 8120 Sheridan Blvd, Suite C-111, Westminster, CO 80003.)Email: gifted@gifteddevelopment.com. Website: www.gifteddevelopment.com.
  • Miller, N.B., Silverman, L.K., & Falk, R.F. (2015, November). Overexcitabilities: Verifying the inner worlds of the gifted globally. Paper presented at the 62nd Annual Meeting of the NationalAssociation for Gifted Children, Phoenix, AZ.
  • Silverman, L.K. (2018). Assessment of giftedness. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children (pp. 183-207). doi/org: 10.1007/978-3-319-77004-8_12
  • Silverman, L.K. (2013). Giftedness 101. New York, NY: Springer.Silverman, L.K., & Falk, R.F. (2010, November). A comparison of adolescent and parent reports of overexcitability. Paper presented at the 57th Annual Convention of the National Association forGifted Children, Atlanta, GA.
  • Silverman, L.K., Falk, R.F., & Darnell, C. (2018). [Validation of the Characteristics of Giftedness Scale.] Unpublished raw data.
  • Silverman, L.K., Raiford, S., & Falk, R.F. (2017, November). Introducing the “Gifted Index’: A new WISC-V composite score. Paper presented at the 64th Annual Meeting of the National Associationfor Gifted Children, Charlotte, NC.research
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-3a75e918-06ed-4b8c-b767-b02f1fc4e252
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.