Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 12 | 53-64

Article title

REFLEKSJE O POSZUKIWANIU AUTORYTETU W WYCHOWANIU

Content

Title variants

EN
REFLECTIONS ON THE SEARCH FOR AUTHORITY IN EDUCATION

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest refleksją o poszukiwaniu autorytetu w wychowaniu. Autorka szuka odpowiedzi na pytania: Czy autorytet stracił na znaczeniu? Czym jest on w istocie? W budowaniu autorytetu istotną rolę odgrywa proces wychowania, zwłaszcza wychowanie moralne. W tym procesie istotną funkcję spełniają rodzina i szkoła – rodzice, nauczyciele, wychowawcy, którzy inspirują młodego człowieka w kierunku wyzwalania własnej aktywności, czemu sprzyja wzorowanie się na wartościowych autorytetach. W tekście przytoczone są wyniki badań własnych, których celem było poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Czy badani w dzieciństwie poszukiwali autorytetów? Czy rodzice i nauczyciele byli dla nich autorytetem?
EN
The article is a reflection on the search for authority in education. In the article we look for the answers to the following questions: Does the authority lost its importance? What is it in fact? In the building of the authority – education process plays a significant role, especially moral education. Here an important role is played by the family and school – teachers, parents, educators – they do inspire young men to release their activity, where they could imitate the valuable authorities. In this article I have quoted the results of my research aimed at the search for answers to the question: Did the respondents in their childhood look for the authorities? Did they have the authorities in their parents and teachers?

Year

Issue

12

Pages

53-64

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Opolski

References

  • Bauman, Z. (1998). Pracodawcy i tłumacze. Warszawa.
  • Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków.
  • Denek, K. (2015). Edukacja jutra. Drogowskazy – aksjologia – osobowość. Sosnowiec.
  • Dudzikowa, M. (2007). Uczyć się od idola. O istotnym źródle wiedzy potocznej uczniów. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.). Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 1. Gdańsk.
  • Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa.
  • Jan Paweł II. (1988). Files et ratio. Tarnów.
  • Łobocki, M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Kraków.
  • Łobocki, M. (2009). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków.
  • Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków.
  • Mariański, J. (2007). Między rajem a apokalipsą. O potrzebie wychowania ku wartościom uniwersalnym. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.). Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 2. Gdańsk.
  • Mariański, J. (2011). Wartości moralne w zmieniającym się społeczeństwie polskim. Edukacja Humanistyczna, 1 (24).
  • Popielski, K. i Mamcarz, P. (2015). Trauma egzystencjalna a wartości. Warszawa.
  • Sowiński, A.J. (2013). Szkice do teorii wychowania kreatywnego. Kraków.
  • Szymański, M.J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków.
  • Szymański, M.J. (2014). Edukacyjne problemy współczesności. Kraków–Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3b5bcb14-c86d-494d-8cd1-b64a79e32f19
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.