PL EN


2018 | 17 | 4 | 116-142
Article title

Przesłuchiwanie świadków z niepełnosprawnością intelektualną

Content
Title variants
EN
HEARING WITNESSES WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
Languages of publication
Abstracts
PL
W polskim piśmiennictwie zagadnienia dotyczące czynności procesowych z udziałem osób z niepełnosprawnością intelektualną są praktycznie nieobecne. Artykuł jest próbą uzupełnienia tej wiedzy. Jego celem było ukazanie specyfiki funkcjonowania świadków z niepełnosprawnością intelektualną oraz prezentacja praktycznych uwag dotyczących organizacji przesłuchania z ich udziałem.
EN
Year
Volume
17
Issue
4
Pages
116-142
Physical description
Contributors
  • Polskie Towarzystwo Seksuologiczne
References
  • Ackerman, M. J. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP.
  • Beail, N. (2002). Interrogative suggestibility, memory and intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disability, 15, 129–137.
  • Bentovim, A., Bentovim, M., Vizard, E., Wiseman, M. (1995). Facilitating Interviews with Children Who May Have Been Sexually Abused. Child Abuse Review, 4, 246–262.
  • Budzyńska, A. (2007). Jak przesłuchiwać dziecko – poradnik dla profesjonalistów. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
  • Budzyńska, A. (2010). Psychologiczne aspekty zeznań małoletnich świadków. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 9(1), 7–14.
  • Clifford, B., George, R. (1996). A Field evaluation of training in three methods of witness/victim investigative interviewing. Psychology Crime and Law, 2/3, 231–248.
  • Desk Reference to the Diagnostic Criteria From DSM-5. (2013). American Psychiatric Assosiation.
  • Fogden, B. C., Thomas, S. D. M., Daffern, M., Ogloff, J. R. P. (2016). Crime and victimisation in people with intellectual disability: a case linkage study. BMC Psychiatry, 16. DOI: 10.1186/s12888-016-0869-7.
  • Fornalik, I. (2011). Wykorzystywanie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Obszary zaniedbane. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4.
  • Green, G. (2001). Vulnerability of witnesses with learning disabilities: preparing to give evidence against a perpetrator of sexual abuse. British Journal of Learning Disabilities, 29, 103–109.
  • Gudjonsson, G., Henry, L. (2003). Child and adult witnesses with intellectual disability: The importance of suggestibility. Legal and Criminological Psychology, 8, 241–252.
  • Hershkowitz, I. (2018). NICHD-Protocol Investigations of Individuals With Intellectual Disability: ADescriptive Analysis. Psychology, Public Policy, and Law, 24(3), 393–403.
  • Holder, E. H., Robinson, L. O., Frost, J. E. (2011). Victims with Disabilities. The Forensic Interview. Techniques for Interviewing Victims with Communication and/or Cognitive Disabilites. Trener’s Guide. U.S. Department of Justice Office of Justice Programs. Office for Victims of Crime
  • Jensen, T. (2005). Reporting possible sexual abuse: A qualitative study on children’s perspectives and the context of disclosure, Child Abuse and Neglect, 29, 1395–1413.
  • Kebbel, M., Hatton, C., Johnson, S. (2004). Witnesses with intellectual disabilities in court: What questions are asked and what influence do they have? Legal and Criminological Psychology, 9, 23–35.
  • Kebbel, M., Wagstaff, G. (1997). Why Do the Police Interview Eyewitnesses? Interview Objectives and the Evaluation of Eyewitness Performance. The Journal of Psychology, 131/6, 595–601.
  • McCarthy, W. (2001). Sexuality and women with intellectual disabilities. Londyn: Jessica Kingsley Publisher.
  • Memon, A., Vrij, A., Bull, R. (2003). Psychologia i prawo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Millard, V. (1994). Between ourselves: experiences of a woman’s group on sexuality and sexual abuse. W: A. Craft (red.), Practice issues in sexuality and learning disability. Londyn: Routledge.
  • Perlman, B., Ericson, K., Esses, M., Isaacs, J. (1994). The developmentally handicapped witness: Competency as a function of question format. Law and Human Behavior, 18/2, 171–187.
  • Pieńkowska, E. (2008) Środowiskowe uwarunkowania ryzyka wiktymizacji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 7(1), 37–49.
  • Scullin, M. H., Ceci, S. J. (2001). A suggestibility scale for children. Personality and Individual Differences, 30(5), 843–856.
  • Shabalala, N., Jasson, A. (2011). PTSD symptoms in intellectual disabled victims of sexual assault. South African Journal of Psychology, 41(4), 424–436
  • Sobsey, D. (1994). Sexual abuse of individuals with intellectual disability. W: A. Craft (red.), Practice issues in sexuality and learning disability. Londyn: Routledge.
  • Sullivan, P., Knutson, J. (2008). Krzywdzenie a niepełnosprawność – populacyjne badanie epidemiologiczne. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 7(1), 50–73.
  • Steller, M., Boychuk, T. (1992). Children as Witnesses in Sexual Abuse Cases: Investigative Interview and Assessment Techniques. W: H. Dent, R. Flin (red.), Children as Witnesses. Londyn: John Wiley & Sons Ltd.
  • Stobbs, G., Kebbel, M. (2003). Jurors’ perception of witnesses with intellectual disabilities and the influence of expert evidence. Journal of Applied Research in Intellectual Disability, 16, 107–114.
  • Szymańska-Pytlińska, M., Chodecka (2014). Zagrożenia wtórną wiktymizacją dziecka – ofiary wykorzystania seksualnego związanego z badaniami sądowymi. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 13(1), 72–92.
  • Themeli, O., Panagiotaki, M. (2014). Forensic interviews with children victims of sexual abuse: the role of the counselling psychologist. The European Journal of Counselling Psychology, 3/1, 1–19.
  • Zielona-Jenek, M. (2012). Przesłuchanie małoletnich świadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Zmarzlik, J. (2009). Będę świadkiem w sądzie. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-3c6f05cf-2e57-4a56-acc1-e6f5cb545cdc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.