Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 36 | 115-133

Article title

Wybrane modele wsparcia społecznego dla rodzin w kryzysie. Rekomendacje dla działań pomocowych ukierunkowanych na rodziny transanarodowe

Authors

Content

Title variants

EN
Selected models of social support for families in crisis. Help actions recommendations for trans-national families

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad wzrosło zainteresowanie problematyką pomocy i wsparcia udzielanych dziecku i rodzinie w środowisku zamieszkania, czyli w środowisku lokalnym. Rodziny potrzebują pomocy w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego, radzenia sobie z dziećmi, a także rozwiązywania pojawiających się różnorodnych kryzysów. Działalnością pomocową zajmują się placówki, służby publiczne lub prywatne, których aktywność skupia się na obszarach: diagnozy, informacji, doradztwa i profilaktyki.Bezpośrednia pomoc rodzinie, a pośrednia-dziecku, dotyczy wielu aspektów, z których najważniejszymi są: wyrównywanie braków środowiskowych i organicznych, profilaktyka wychowawcza oraz pomoc doraźna w sytuacjach kryzysowych. W specyficznej sytuacji znajdują się rodziny migracyjne, ponieważ ich ewentualne problemy nie są wciąż dogłębnie rozpoznane (zbadane), co utrudniania opracowanie dla nich kompleksowego modelu wsparcia. Niniejszy artykuł zawiera jednak wybrane wskazania, które mogą służyć jako materiał źródłowy dla potencjalnego modelu, a zgromadzono je na podstawie dotychczasowych badań środowisk rodzinnych rozłączonych geograficznie.
EN
The interest in the problems of help and support provided to children and families in their living or local environment has increased over the last two decades. Families need help in solving the problems of everyday life, dealing with children, as well as solving a variety of emerging crises. Helping activity is taken by assistance centers, public and private services whose activity is focused on the following areas: diagnosis, information, advice and prevention. Direct support for the family, and the consequential for child, covers many aspects, the most important of which are: compensating the environmental and organic gaps, educational prevention and emergency assistance in crisis situations. Migrational families are in the specific situation because their potential problems are still not thoroughly identified (audited), that obstructs the development of a comprehensive model for their support. This article, however, includes selected indications which may serve as a source material for a potential model, and were gathered on the basis of previous studies of geographically separated families.

Year

Volume

36

Pages

115-133

Physical description

Contributors

  • Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim

References

  • Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997.
  • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, tłum. A. Bezwińska i in., Poznań 2012, s. 114-115.
  • Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001, s. 49-50, 114-117.
  • Dąbrowska A., Pedagogiczne aspekty percepcji siebie i przestrzeni życiowej przez dorastających z dysfunkcjonalnych środowisk rodzinnych, Kielce 2009, s. 48.
  • Egana G., Kompetentne pomaganie, 2002, s. 35, 50 i nast.
  • Hajduk B., Hajduk B., O rodzajach pomocy, Kraków 2001.
  • Herbert E., Rozwój społeczny ucznia, Gdańsk 2010.
  • Jundził I., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. Diagnoza i zaspokojenie, Gdańsk 2000,s. 72.
  • Jundził I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Warszawa 2001, s. 91.
  • Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
  • Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń 2002, s. 286-288.
  • Kawula S., Wsparcie społeczne, Warszawa 1999, s. 339.
  • Kirenko J., Oblicza niepełnosprawności, 2006, s. 107.
  • Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010.
  • Kukołowicz T., Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, w: Rodzina współczesna, red. M. Ziemska, Warszawa 2001, s. 65.
  • Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001, s. 393.
  • Radmacher S., Sheridan Ch., Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1998.
  • Tomaszewska H., Poznawanie rodzinnej i szkolnej sytuacji dziecka z rodziny migracyjnej, w: Szkoła wobec mobilności zawodowej rodziców i opiekunów. Niezbędnik nauczyciela, Warszawa 2008, s. 41-48.
  • Zimbardo F., Psychologia i życie, Warszawa 1999.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3cd7133c-9246-4a7c-99e7-226e58a71cc3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.