Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 17 | 117-132

Article title

Marriage and Family in Protestant and Evangelical Understanding

Content

Title variants

PL
Małżeństwo i rodzina w rozumieniu protestanckim i ewangelikalnym

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
The sixteenth-century Protestant Reformation was a watershed in the history of the Western theology and law of marriage – a moment and movement that gathered several streams of classical and Catholic legal ideas and institutions, remixed them and revised them in accordance with the new Protestant norms and forms of the day. The Lutheran, Calvinist, and Anglican branches of the Reformation gave birth to three Protestant models of marriage. Like Catholics, Protestants retained the naturalist perspective of marriage as an association created for procreation and mutual protection. They also retained the contractual perspective of marriage as a voluntary association formed by the mutual consent of the couple. Unlike Catholics, however, Protestants rejected the subordination of marriage to celibacy and the celebration of marriage as a sacrament. The Lutheran tradition, from 1517 forward, developed a social model of marriage, grounded in Martin Luther’s doctrine of the heavenly and earthly kingdoms. Marriage, Luther and his colleagues taught, was a social estate of the earthly kingdom of creation, not a sacred estate of the heavenly kingdom of redemption. Marriage, John Calvin and his followers taught, was not a sacramental institution of the church, but a covenantal association of the entire community. The Anglican tradition, of the sixteenth and seventeenth centuries, brought forth a commonwealth model of marriage. This model embraced the sacramental, social, and covenantal models inherited from the Continent but went beyond them. Marriage was at once a gracious symbol of the divine, a social unit of the earthly kingdom, and a solemn covenant with one’s spouse. Evangelical Christianity understands marriage and the family in light of biblical understanding and Christian experience. Christian marriage and family life is regarded as a sacred and creative calling by all Christians. It is a basic biblical teaching. Marital union in Christ appeals to divine grace for support and fulfillment of a natural union of a man and a woman.
PL
Szesnastowieczna protestancka Reformacja stanowi przełom w historii zachodniej teologii i prawa małżeńskiego – był to moment i ruch, który zebrał kilka strumieni klasycznych i katolickich prawnych koncepcji i instytucji, zmieszał je i odnowił zgodnie z nowymi protestanckimi normami i formami obowiązującymi w tamtych czasach. Luterańskie, kalwińskie i anglikańskie odłamy Reformacji dały początek trzem protestanckim modelom małżeństwa. Podobnie jak katolicy, protestanci utrzymali naturalistyczną perspektywę na małżeństwo jak na związek stworzony dla potrzeb prokreacji i wzajemnej ochrony. Ponadto zachowali kontraktowy aspekt małżeństwa jako dobrowolnego związku zawartego za obopólną zgodą pary. Jednak, w odróżnieniu od katolików, protestanci odrzucili nadrzędność celibatu nad małżeństwem i celebrację małżeństwa jako sakramentu. Od 1517 r. luterańska tradycja rozwinęła społeczny model małżeństwa zakorzeniony w doktrynie Marcina Lutra o ziemskim i niebieskim królestwie. Luter i jego naśladowcy głosili, że małżeństwo jest społeczną instytucją ziemskiego królestwa stworzenia, a nie świętą instytucją niebiańskiego królestwa odkupienia. Jan Kalwin i jego uczniowie uczyli, że małżeństwo nie jest instytucją sakramentalną Kościoła, ale mającym charakter przymierza związkiem całej społeczności. Tradycja anglikańska XVI i XVII w. przedstawiła wspólnotowy model małżeństwa. Obejmował on sakramentalne, społeczne i mające charakter przymierza modele odziedziczone z Europy, a jednocześnie je przekroczył. Małżeństwo stało się pełnym łaski symbolem tego, co boskie, społeczną komórką ziemskiego królestwa i uroczystym przymierzem ze współmałżonkiem. Chrześcijaństwo ewangelikalne widzi małżeństwo i rodzinę w świetle biblijnego rozumienia i doświadczenia chrześcijańskiego. Chrześcijańskie małżeństwo i życie rodzinne są postrzegane jako święte i twórcze powołanie dla wszystkich chrześcijan. Jest to podstawowe nauczanie biblijne. Związek małżeński w Chrystusie odwołuje się do boskiej łaski o wsparcie i dopełnienie naturalnego związku mężczyzny i kobiety.

Year

Volume

17

Pages

117-132

Physical description

Contributors

  • Wydział Teologiczny UKSW

References

  • Brundage J.A., Law, Sex, and Christian Society in Medieval Europe, Chicago: University of Chicago Press 1987.
  • Burton L.A. (ed.), Religion and the Family: When God Helps, New York: Haworth Pastoral Press 1992.
  • Carlson E.J., Marriage and the English Reformation, Oxford: Blackwell 1994.
  • Collins G.R., Family Shock: Keeping Families Strong in the Midst of Earthshaking Change, Wheaton, IL: Tyndale 1995.
  • Crowther K.M., Adam and Eve in the Protestant Reformation, New York: Cambridge University Press, 2010.
  • Cunningham J.L., Scanzoni L.D., Religious and Theological Issues in Family Life Education, in: M.E. Arcus (ed.), Handbook of Family Life Education, Vol. 1, Thousand Oaks, CA 1993.
  • Francis M., Marriage in the New Testament Period, in: G.W. Olsen (ed.), Christian Marriage: A Historical Study, New York: Herder & Herder 2001, p. 50–100.
  • Geisler N.L., Christian Ethics: Issues and Options, Grand Rapids, MI: Baker Academic 20102.
  • Giblin P.R., Marital Spirituality: A Quantitative Study, “Journal of Religion and Health” 36 (1997), p. 321–332.
  • Harrington J.F., Reordering Marriage and Society in Reformation Germany, Cambridge: Cambridge University Press 1995.
  • Hendrix S., Luther on Marriage, “Lutheran Quarterly” 14 (2000) 3, p. 335–350.
  • Jaskóła P., Nauka o małżeństwie w Ewangelickim katechizmie dla dorosłych, „Studia Teologii Dogmatycznej” (2016) 2, p. 216–230.
  • Jenkins K.W., Religion and Families, in: S.J. Bahr (ed.), Family Research: A Sixty-Year Review, 1930–1990, Vol. 1, New York: Free Press 1991.
  • Kijas Z. (red.), Małżeństwa mieszane, Kraków 2000.
  • Kingdon R.M., Adultery and Divorce in Calvin’s Geneva, Cambridge, MA: 1995.
  • Kleszczyński A., Małżeństwo mieszane z punktu widzenia Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego, in: Z. Kijas (red.), Małżeństwa mieszane, Kraków 2000, p. 69–74.
  • Köstenberger A.J., Jones D.W., God, Marriage, and Family: Rebuilding the Biblical Foundation, Wheaton, IL: Crossway 2010.
  • Modnicka N., Małe światy polskiego ewangelikalizmu. Studium z antropologii interpretatywnej, Łódź: Wydawnictwo Biblioteka 2013.
  • Ozment S.E., Ancestors: The Loving Family in Old Europe, Cambridge, MA: Harvard University Press 2001.
  • Ozment S.E., When Fathers Ruled: Family Life in Reformation Europe, Cambridge, MA: Harvard University Press 1983.
  • Parsons M., Reformation Marriage. The Husband and Wife Relationship in the Theology of Luther and Calvin, Eugene, OR 2005.
  • Podzielny J., Wizja małżeństwa w świetle ewangelickiej etyki teologicznej, Opole 2011.
  • Smedes L.B., Sex for Christians, Grand Rapids, MI: Eerdmans 1976.
  • Stone L., The Family, Sex, and Marriage in England, 1500–1800, New York: Harper and Row 1979.
  • Witte J., Jr., From Sacrament to Contract: Religion, Marriage, and Law in the Western Tradition, Louisville, KY: Westminster, John Knox Press 1997.
  • Witte J., Jr., Law and Protestantism: The Legal Teachings of the Lutheran Reformation, New York: Cambridge University Press 2002.
  • Witte J., Jr., The Reformation of Marriage Law in Martin Luther’s Germany: Its Significance Then and Now, “Journal of Law and Religion” 4 (1986) 2, p. 293–351.
  • Zieliński T.J., Hucał M., Prawo małżeńskie Kościołów chrześcijańskich w Polsce a forma wyznaniowa zawarcia małżeństwa cywilnego, Warszawa 2016.
  • Zieliński T.J., Protestantyzm ewangelikalny. Studium specyfiki religijnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT 2013.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3d586336-efc4-4723-aa73-2f4507174dfc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.