Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 45 | 179-185

Article title

Autoportrait ouvert : de quelques analogies dans la conception de l’image de Mark Rothko et de Jean-Philippe Toussaint

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

FR

Abstracts

PL
Autorka analizuje dyptyk Jeana-Philippe’a Toussainta (L’Appareil-photo, Autoportrait) podkreślając rolę licznych odniesień do estetyki Marka Rothki, zawartych w tych dwóch książkach. W obu powieściach narrator podejmuje próbę stworzenia autoportretu, a właściwie uwiecznienia na fotografii pewnej idei portretu. Odrzucenie obiektywnej wizji rzeczywistości i rozumienie obrazu jako nośnika idei stanowi element wspólny koncepcji obrazu u Rothki i u Toussainta. Obydwu artystom bliska jest koncepcja dzieła otwartego, w rozumieniu Umberto Eco. Toussaint koncentruje się na dwóch cechach dzieła otwartego, takich jak ruch i fragmentaryczność. Przerwy w narracji i liczne niedopowiedzenia wymuszają ruch ze strony czytelnika, który zmieniając punkty widzenia, tworzy nowe interpretacje powieści, nowe odczytania wciąż niejasnego portretu.

Year

Issue

45

Pages

179-185

Physical description

Contributors

  • Instytut Romanistyki, Wydział Neofilologii, Uniwersytet Warszawski

References

  • Barthes, Roland. La chambre claire. Paris : Gallimard, 1980.
  • Beaujour, Michel. Miroir d’encre. Paris : Édition du Seuil, 1963.
  • Berger, John; Mohr, Jean. Another Way of Telling. New York : Random House, 1995.
  • Eco, Umberto. L’œuvre ouverte. Trad. Chantal Roux de Bézieux. Paris : Édition du Seuil, 1963.
  • Chave, Anne. Mark Rothko: Subjects in Abstraction. London : Yale University Press, 1989.
  • Cohen-Solal, Annie. Mark Rothko. Arles : Actes Sud, 2013.
  • Grospierre, Nicolas. « Kilka uwag na temat moich zdjęć z Daugavpilsu ». Mark Rothko. Obrazy z National Gallery w Waszyngtonie. Red. Marek Bartelik. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2013. 115.
  • Mitchell, William John Thomas. Picture Theory. Chicago and London : The University of Chicago Press, 1994.
  • Wich, Oliver. Mark Rothko: A Consummed Experience between Picture and Onlooker. Riehen/Basel : Hatje Cantz Publishers, 2001.
  • Toussaint, Jean-Philippe. La Salle de bain. Paris : Minuit, 1985.
  • Toussaint, Jean-Philippe. L’Appareil- photo. 1988. Paris : Minuit, 2007.
  • Toussaint, Jean-Philippe. La Télévision. Paris : Minuit, 1997.
  • Toussaint, Jean-Philippe. Autoportrait ( à l’étranger). Paris : Minuit, 2000.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3ddd8cc4-92ce-419e-89ca-226faff642f3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.