Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 1(5) | 87-96

Article title

War and Peace in the Rhetoric of the Psychedelic Revolution in the United States and the United Kingdom

Authors

Content

Title variants

PL
Wojna i pokój w retoryce rewolucji hipisowskiej w Stanach Zjednoczonych Ameryki i Wielkiej Brytanii

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
First, the idea of “warfare” as inherent in the initiation aspect of the psychedelic experience is discussed; then this experience is highlighted as the nucleus of the so called new consciousness, understood by T. Leary as the “revolution of the mind.” Other ideologists of the Hippie generation, though, interpreted it in terms of socio-political “warfare” (J. Sinclair), i. e. in contradiction to “love and peace”: most immediately associated with the Hippies, and here interpreted to some extent along the lines of Baudelaireian “artificial paradise.” The resulting paradoxes, as well as various meanings of “warfare” or “conflict,” are subsequently exemplified on the basis of relevant rock lyrics of the era (e.g. The Beatles, Tomorrow, Jefferson Airplane, MC5), when “artistic articulation” basically meant the musical one. Finally, the paradoxical nature of LSD as the weapon of the Hippie Revolution is elucidated through the analysis of Country Joe & the Fish’s second album.
PL
Na początku omówiono koncepcję “walki” w kontekscie inicjacyjnego aspektu doświadczenia psychodelicznego: centralnego dla “nowej świadomości”, według T. Leary’ego oznaczającej “rewolucję na pozomie mentalnym”. Inni ideologowie pokolenia hipsowskiego interpretowali jednak “nową świadomość” w dosłownym sensie socjo-politycznej “walki” (J. Sinclair), czyli w sprzeczności z filozofią “miłości pokoju”, naturalnie kojarzoną ze światopoglądem hipisowskim, bliską też jednak “sztucznym rajom” w rozumieniu Baudelaire’a. Wynikające stąd paradoksy, jak również różne znaczenia pojęć “walki” i “konfliktu” zilustrowano następnie przykładami z klasycznych piosenek rockowych okresu rewolucji hipsowskiej (m. in. The Beatles, Tomorrow, Jefferson Airplane, MC5), wyrażającej się głównie przez muzykę. Na koniec podjęto próbę wyjaśnienia paradoksalnego charakteru LSD jako głównego oręża tejże rewolucji na przykładzie drugiego albumu grupy Country Joe & the Fish.

Year

Volume

Pages

87-96

Physical description

Contributors

  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku

References

  • Allen Daevid (Gong). 1969. “Glad to Sad to Say.” Magick Brother, Mystic Sister. Byg. LP.
  • Baudelaire Charles. 1992. Sztuczne raje. Trans. M. Krentz and P. Majewski. Warszawa: Wydawnictwo Głodnych Duchów/Księgarnia Artystyczna (originally published as Les Paradis artificiels in 1860; the official English title: Artificial Paradise. On Hashish and Wine as Means of Expanding Individuality).
  • Beatles The. 1968. “Revolution;” “Revolution No. 9;” “Helter Skelter.” The Beatles. Apple. LP.
  • Black Sabbath. 1971. “Children of the Grave.” Master of Reality. Vertigo. LP.
  • Burdon Eric, and War. 1970. Eric Burdon Declares War. Polydor. LP.
  • Casteneda Carlos. 1996. Odrębna rzeczywistość. Rozmów z Don Juanem ciąg dalszy. Trans. Z. Zagajewski and M. Pilarska. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis (originally published as A Separate Reality. Further Conversations with Don Juan in 1971).
  • Chaciński Bartek. 2010.”Dzieje na haju”. Polityka, nr 42.
  • Cope Julian. 1996. Krautrocksampler. London: Head Heritage.
  • Country Joe and The Fish. 1967. “I-Feel-Like-I’m-Fixin’-To-Die Rag;” “Eastern Jam”; “Colors for Susan.” I-Feel-Like-I’m-Fixin’-To-Die. Vanguard. LP.
  • Deviants The. 1969. ”Let’s Loot the Supermarket.” Disposable. Stable. LP.
  • Dobroczyński Bartłomiej. 1999. TopoGrofia pewnej rewolucji światopoglądowej. In: Poza mózg. Narodziny, Śmierć i Transcendencja w psychoterapii. ed Stanislav Grof. Trans. I. Szewczyk. Kraków: Wydawnictwo A.
  • Doors The. 1968. “Five to One.” Waiting for the Sun. Elektra. LP.
  • Dunning George. (Dir.). 1968. Yellow Submarine. Film. United Artists.
  • Dylan Bob. 1965. “Mr. Tambourine Man.” Bringing It All Back Home. Columbia. LP.
  • Fleetwood Mac. 1989 “World in Harmony.” The Blues Collection. Castle Communications. CD (originally recorded in 1970).
  • Gray John. (Dir.). 2004. Helter Skelter. TV Film. Warner Bros. Television.
  • Gries Tom. (Dir.). 1976. Helter Skelter. TV film. CBS.
  • Huxley Aldous. 1991. Drzwi percepcji. Niebo i piekło. Trans. P. Kołyszko (Drzwi percepcji) and H. Waniek (Niebo i piekło). Warszawa: Przedświt (originally published as The Doors of Perception and Heaven and Hell in 1954 and 1956 respectively).
  • Jefferson Airplane. 1969. “Volunteers”. Volunteers. RCA. LP.
  • Kasdan Lawrence. (Dir.). 1983. The Big Chill. Film. Columbia Pictures.
  • Kitchell Mark. (Dir.). 1990. Berkeley in the 60s. TV film. Kitchell Films.
  • Kupferberg Tuli. 1989. “Vanity Fair.” Tuli & Friends. Shimmy Disc. MC.
  • Leary Timothy. 1998. Polityka ekstazy. Trans. D. Misiuna and R. Palusiński. Kraków: Wydawnictwo EJB (originally published as The Politics of Ecstasy in 1968).
  • Logan Nick, Woffinden Bob. 1977. The Illustrated New Musical Express Encyclopedia of Rock. London: Salamander Books Ltd.
  • MC5. 1994. “I’m Mad Like Eldridge Cleaver.” Power Trip. Alive. CD.
  • Nash Graham. 1971. “Chicago.” Songs for Beginners. Atlantic. LP.
  • Ruck Carl A. P., Bigwood Jeremy, Staples Danny, Ott Jonathan and Wasson R. Gordon. 1979. “Entheogens.” Journal of Psychedelic Drugs Vol. 11, No. 1-2.
  • Seeds The. 1967. “Introduction – March of the Flower Children,” “Six Dreams,” “Fallin’.” Future. GNP. LP.
  • Sinclair John. 1972. Guitar Army: Street Writings/Prison Writings. New York: Douglas Book Corporation. Print.
  • Steppenwolf. 1970. “Monster.” Monster. Dunhill. LP.
  • Stone Robert. 1974. Dog Soldiers. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Tomorrow. 1967. “Revolution.” Tomorrow. Parlophone. LP.
  • Turner Steve. 1997. Głód niebios. Rock and roll w poszukiwaniu zbawienia. Trans. T. Bieroń. Kraków: Wydawnictwo Znak (originally published as Hungry for Heaven. Rock’n’Roll and the Search for Redemption in 1995).
  • Twink. 1970. “Mexican Grass War.” Think Pink. SPM/Worldwide. LP.
  • Valenti Dino. 1996. “Let’s Get Together.” Someone to Love: The Birth of the San Francisco Sound Big Beat Records (originally recorded in 1964 and unreleased until 1996). CD.
  • Wright Lawrence. 1985. “The Life And Death Of Richard Brautigan.” Rolling Stone, No. 445.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3e0ba697-4ff7-46b6-9410-641dba85b42d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.