Title variants
“Ce n’est pas IPA, Stare ALE jare”. Global – ethnic – local in the names of alcohols
Languages of publication
Abstracts
W artykule omówiono – na przykładzie wybranych nazw wina, wódki i piwa – w jaki sposób w przestrzeni onomastycznej zachodzi rywalizacja pomiędzy tendencjami globalizacyjnymi a chęcią odzwierciedlenia w nazwie tożsamości lokalnej (w jej szerokim i wąskim rozumieniu). Uwaga autorki koncentruje się na tych nazwach napojów alkoholowych, które konotują informacje o ich lokalności i tradycyjności. Ze względu na wyzyskanie narzędzi badawczych pragmatyzmu zagadnienie to obserwowane jest z perspektywy odbiorcy onimicznego komunikatu.
The purpose of the article is to show in the realm of onomastics – using examples of selected names of vodka, wine and beer – the rivalry between globalization tendencies and the wish of the creators of names to reflect some local identity in the proper names (in a broad and narrow sense). The author discusses the names of alcoholic beverages which connote the information about the localness and traditionalism of those products.
Publisher
Journal
Year
Volume
Issue
Pages
56-66
Physical description
Contributors
author
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, m.graf@amu.edu.pl
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-3ead42ac-60e0-4ff9-93a9-372e938c584c