PL EN


2018 | 2 | 24-28
Article title

Being an artist: a profession or a vocation? Socially engaged art by Joanna Rajkowska

Authors
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The problem of the condition of artists in Poland is rarely addressed in public debate, which is particularly surprising in the world of growing disproportion between rapid development of the art market (the number of galleries, rising prices of auctioning) and still financially unstable and difficult situation of artists. The paper attempts to look at the economic and social status of Polish artists through the analysis of the artistic work of a Polish artist Joanna Rajkowska who tries to find her position in the socio-economic system, without giving up her creative activity. At the end of the paper the author will try to answer the question whether socially engaged art can bring about major changes in the system of financing art.
Year
Issue
2
Pages
24-28
Physical description
Dates
published
2018-07-20
Contributors
author
References
  • Art. Amsterdam: Amsterdam University Press. p. 41.
  • Anon, (2018). Desa Unicum. [online] Available at: https://desa.pl/pl/pages/10/dzialalnosc [Accessed 17 May 2018].
  • Anon, (n.d.). [online] Available at: http://www.rajkowska.com [Accessed 12 Jan. 2017].
  • Baumol, W. and Bowen, W. (1966). Performing Arts: The Economic Dilemma. New York: The Twentieth Century Fund.
  • Becker, H. (1982). Art Worlds. University of California Press, p. 159.
  • Białynicka-Birula, J. (2008). Rynek dzieł sztuki w Polsce. Aspekty prawno-ekonomiczne. Raport o Stanie Kultury,. [online] Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Available at: http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportRynekSzt/rynek_dziel_sztuki_raport_w.pelna%281%29.pdf [Accessed 17 May 2018].
  • Dąbrowska, M. (2013). Instytucje sztuki współczesnej w Polsce i we Francji. Analiza porównawcza studiów przypa. Kraków: Księgarnia Akademicka, p.28.
  • Dudzik, T. and Ilczuk, D. (2014). SOSART. Badanie rynku pracy artystów i twórców w Polsce. Culture Management, 6(3), p.125.
  • Dzido, D. (2004). Palma własna, czyli Phoenix w Warszawie. Autoportret, (7), p. 38, 43.
  • Evans, G. (2009). Creative cities, creative spaces and urban policy,. Urban Studies, 46.
  • Gazeta Stołeczna (2017). Tramwaje na Nowym Świecie, przesunięta palma.
  • Gazeta Wyborcza (n.d.). Autorka palmy nie odbierze nagrody miasta. [online] Available at: http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34861,12220123,Autorka_palmy_nie_odbierze_nagrody_miasta.htm [Accessed 24 Jul. 2018].
  • Ginsburgh, V. and Throsby, C. (2006). Handbook of the economics of art and culture. Amsterdam, Boston: Elsevier, pp.1001-1023.
  • Goetzmann, W., Renneboog, L. and Spaenjers, C. (2011). Art and money. American Economic Review, (3), pp. 222-226.
  • Klamer, A. (1997). The value of cultural heritage. Economic Perspectives on Cultural Heritage, pp.74-78.
  • Menger, P. (2006). Artistic Labor Markets: Contingent Work, Excess Supply and Occupational Risk Management. Handbook of the Economics of Art and Culture, 1(6), pp.765–811.
  • Pesando, J. (1993). Art as an investment: The market for modern prints. The American Economic Review, 99, pp.1075-1089.
  • Piotrowski, P. (2010). Agorafilia: sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, p. 32.
  • Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich. (n.d.). [online] Available at: http://www.palma.art.pl/pages/show/14 [Accessed 24 Jul. 2018].
  • Przewodnik Krytyki politycznej. (2007). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, pp. 131-146.
  • Rajkowska. Przewodnik krytyki politycznej. (n.d.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, p. 11, 36,37,50.
  • Raport z badania oceniającego model finansowania kultury w Polsce oraz wspierania twórców poprzez platformy crowdfundingowe. (2017). [online] Available at: https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-model-finansowania-kultury-w-polsce-oraz-wspierania-tworcow-poprzez-platformy [Accessed 17 May 2018].
  • Rengers, M. and Madden, C. (2000). Living Art: Artists between Making Art and Making a Living. Australian Bulletin of Labour, 26(4), pp. 325-354.
  • Rengers, M. and Plug, E. (2001). rivate or Public?. Journal of Culture, 25, pp.1-20.
  • Renneboog, L. and Spaenjers, C. (2013). Buying beauty: On prices and returns in the art market. Management Science, (1), pp.36-53.
  • Sharp, J., Pollock, V. and Paddison, R. (2018). Just art for a just city: Public art and social inclusion in urban regeneration. Urban Studies, 42(5-6).
  • Sowa, J. (2011). Prekariat – proletariat epoki globalizacji. Łódż: Muzeum Sztuki w Łodz, pp.100-132.
  • Steiner, L. and Schneider, L. (2013). The happy artist: An empirical application of the work-preference model,. Journal of Cultural Economics, 37(2), pp. 225–246.
  • Szreder, K. (2010). Ekonomia Kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, p. 58.
  • Throsby, D. (1994). A Work-Preference Model of Artist Behaviour. Springer, Dordrecht.
  • Throsby, D. (2010). Ekonomia i kultura. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, p. 89.
  • Zorloni, A. and Ardizzone, A. (2016). The winner-take-all contemporary art market. Creative Industries Journal, 9(1), pp.1-14.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-3ec4429d-a6bd-4fef-a1ce-ec9c06e07507
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.