Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 11(959) | 39-52

Article title

Doskonalenie procesów w administracji publicznej z zastosowaniem lean government

Authors

Title variants

EN
Improving Processes in Public Administration Using Lean Government

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W opracowaniu zaprezentowano koncepcję lean government stosowaną w doskonaleniu funkcjonowania instytucji sektora publicznego. Zasygnalizowano obecne kierunki zmian w sektorze publicznym i nawiązano do koncepcji new public management. Następnie omówiono istotę lean government i przedstawiono klasyfikację strat z punktu widzenia specyfiki instytucji administracji publicznej. Zarysowano także podstawowe bariery wdrażania metod wykorzystywanych dotychczas w doskonaleniu organizacji komercyjnych, jak również przedstawiono wskazówki dotyczące stosowania podejścia lean w organizacjach sektora publicznego. W ramach podsumowania podkreślono konieczność stosowania omawianej koncepcji w Polsce.
EN
The article examines the issue of lean government, a concept used to improve the functioning of public sector institutions. It first describes current trends in the public sector and the concept of new public management. It then defines lean government and classifies losses brought on by the specifics of public administration. It outlines key barriers to implementing the methods that have been used to improve commercial organisations, and presents guidelines for applying the lean approach in public sector organisations. The article concludes by looking at the need to introduce this concept in the organisations in Poland’s public sector.

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Metod Organizacji i Zarządzania, ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków, Poland

References

  • Barraza M.F.S., Smith T., Dahlgaard-Park S.M. [2009], Lean-kaizen Public Service: An Empirical Approach in Spanish Local Governments, „The TQM Journal”, vol. 21, nr 2, https://doi.org/10.1108/17542730910938146.
  • Czekaj J., Ziębicki B. [2015], Metodyczne aspekty lean administration, „Przegląd Organizacji”, nr 9.
  • Ćwiklicki M. [2004], T. Ohno (1912–1990) – twórca Systemu Produkcyjnego Toyoty, „Organizacja i Kierowanie”, nr 4.
  • Ćwiklicki M., Przebinda G. [2016], Dobre praktyki lean government, „Przegląd Organizacji”, nr 8.
  • Grycuk A. [2011], Lean government, czyli koncepcja szczupłego zarządzania w administracji publicznej, „Analizy BAS”, nr 3(47).
  • Izdebski H. [2007], Od administracji publicznej do public governance, „Zarządzanie Publiczne”, nr 1.
  • Lisiński M., Ostrowski B. [2006], Lean management w restrukturyzacji przedsiębiorstwa, Antykwa, Kraków–Kluczbork.
  • Opolski K., Modzelewski P. [2009], Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
  • Pająk E., Klimkiewicz M., Kosieradzka A. [2014], Zarządzanie produkcją i usługami, PWE, Warszawa.
  • Pedersen E.R.G., Huniche M. [2011], Determinants of Lean Success and Failure in the Danish Public Sector. A Negotiated Order Perspective, „International Journal of Public Sector Management”, vol. 24, nr 5, https://doi.org/10.1108/09513551111147141.
  • Radnor Z. [2010], Transferring Lean into Government, „Journal of Manufacturing Technology Management”, vol. 21, nr 3, https://doi.org/10.1108/17410381011024368.
  • Radnor Z., Osborne S.P. [2013], LEAN. A Failed Theory for Public Services?, „Public Management Review”, vol. 15, nr 2, https://doi.org/10.1080/14719037.2012.748820.
  • Sasak J. [2013], Benchmarking procesów jako narzędzie doskonalenia administracji publicznej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 168.
  • Walczak M. [2007], SMED jako metoda racjonalizacji procesów masowej obsługi klienta, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków (praca doktorska).
  • Walczak M. [2012], Implementation Barriers of Lean Philosophy in Public Administration [w:] Management Consulting for Business and Public Administration, eds M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, V. Potočan, Cracow University of Economics Foundation, Cracow.
  • Womack J.P., Jones D.T. [2001], Odchudzanie firm. Eliminacja marnotrawstwa – kluczem do sukcesu, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3eedf3af-b6c4-4afc-a4e3-a03fe5c01b17
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.