PL
W artykule omówiono kwestię profesjonalizacji organizacji pozarządowych. Po zagadnieniach wstępnych, w drugim punkcie artykułu zdefiniowano zagadnienie profesjonalizacji organizacji pozarządowych i wskazano na jej trzy główne wymiary: organizacyjny, związany z adaptacją technik zarządzania, w tym również tych ukierunkowanych na pozyskiwanie środków finansowych, społeczny, wyrażający się zatrudnianiem płatnych pracowników, w taki sposób, że staje się on istotną częścią personelu oraz kulturowy, przejawiający upowszechnianiem reguł sprzyjających poprawie efektywności działania, m.in. takich, jak: racjonalizm, pragmatyzm, ale również propagowaniem wartości i norm etycznego działania. W trzecim punkcie artykułu wskazano na znaczenie profesjonalizacji w poprawie efektywności omawianych organizacji, zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i społecznym. Profesjonalizacja wiąże się także z pewnymi zagrożeniami: standaryzacją działania, biurokratyzacja i formalizacją, dewolontaryzacją. Jednak w przypadku polskich organizacji pozarządowych może ona stanowić szansę dalszego ich rozwoju. Jak pokazują badania podmioty non profit w Polsce mają istotne problemy z pozyskiwaniem środków finansowych, adaptacją technik zarządzania, pozyskiwaniem personelu. Część tych problemów jest efektem niskich kompetencji, a także braku świadomości tego faktu wśród kierowników omawianych organizacji. Z tego względu w artykule zwrócono uwagę na znaczenie instytucjonalnego wsparcia dla sektora non profit.