PL EN


2015 | 4 | 13-30
Article title

PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIA TEORII PEDAGOGIKI MIĘDZYKULTUROWEJ W EDUKACJI MUZYCZNEJ

Content
Title variants
EN
PRACTICAL APPLICATIONS OF INTERCULTURAL PEDAGOGY THEORY IN MUSIC EDUCATION
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The primary goal of this essay is to describe the connections between intercultural pedagogical theory and its practical applications in music education. The author stresses the significance of this particular field of education and its impact on young people. When anchored in a variety of cultures, musical phenomena provide a unique opportunity to initiate students into a world in which the beauty and aesthetic values of the other are experienced and reflected upon. At the same time, they encourage students to engage in a dialogue with the other through non-verbal channels of communication. Intercultural music education usually follows two conceptual models: one centered on activities, such as singing, dance, and playing musical instruments, and the other, focusing on the listening experience to world music. Praktyczne zastosowania teorii pedagogiki... 29 Intercultural music education is typically pursued using folk music as the most primeval form of human activity. Folk music is also used as an inspiration for musical stylization. It must be emphasized that composers often used this source of inspiration to create outstanding musical works. Sacred music provides a unique means to engage with the spiritual sphere inherent in other cultures. This particular form helps to discover aesthetic qualities in music and explore the depths of religious experience in other people, as well as the space of their religion-driven existential pursuits that are exemplified in music.
Year
Issue
4
Pages
13-30
Physical description
Dates
published
2015
Contributors
  • Akademia Pomorska Słupsk
References
  • Auernheimer G., Einführung in die Interkulturelle Pädagogik, Darmstadt 2005.
  • Barth D., Was verbirgt sich im Trojanischen Pferd? Eine Analyse von Unterrichtsmaterialien zur interkulturellen Musikpädagogik, [w:] Aspekte Interkultureller Musikpädagogik. Ein Studienbuch, red. A. Niessen, A. Lehmann-Wermser, Augsburg 2012.
  • Burszta W.J., Antropologia kultury, Poznań 1998.
  • Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, Warszawa 1976.
  • Chaciński J., Narodowa oraz sakralno-duchowa swoistość międzykulturowo zorientowanej edukacji muzycznej, „Studia Kulturowo-Edukacyjne” 2014, t. IX, nr 1.
  • Chaciński J., Narodowa oraz sakralno-duchowa swoistość międzykulturowo zorientowanej edukacji muzycznej, „Studia Kulturowo-Edukacyjne” 2014, t. IX, nr 1.
  • Chaciński J., Muzyczna edukacja wielo- i międzykulturowa – zarys problematyki, [w:] Muzyka w szkole XXI wieku. Tradycja i współczesność, red. L. Markiewicz, Katowice 2005.
  • Czekanowska A., Etnomuzykologia współczesna – refleksje metodologiczne, Bydgoszcz 1987.
  • Ehrenfoth K.H., Geschichte der musikalischen Bildung. Eine Kultur-, Sozial- und Ideengeschichte in 40 Stationen, Mainz 2005.
  • Ehrenforth K.H., Musik ohne Religion? Die fortschreitende Säkularisierung und das Vermittlungsproblem religiöser Musik im Musikunterricht, „Musik und Bildung” 1993, nr 25.
  • Gruhn W., Wahrnehmen & Verstehen, wyd. 2, Wilhelmshaven 2004.
  • Guth K., Volkskultur des Alltags? Anfragen an Kategorien der Volkskunde, [w:] Volkskultur – Geschichte Region – Festschrift für Wolfgang Brückner zum 60. Geburtstag, red. D. Harmenig, E. Wimmer, wyd. 2, Würzburg 1992.
  • Hejnicka-Bezwińska T., Związek teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne” 1996, z. 24.
  • Helms S., Außereuropäische Musik, Wiesbaden 1974.
  • Kantor R., Dyspozycje prawne regulujące muzykę i śpiew liturgiczny po Soborze Watykańskim II (kontekst polski), „Tarnowskie Studia Teologiczne” 2014, t. 33, nr 2.
  • Khittl Ch., Edukacja estetyczna i międzykulturowa pedagogika muzyczna: dyskurs, [w:] Międzykulturowe konteksty edukacji muzycznej, red. J. Chaciński, Słupsk 2005.
  • Knigge J., Interkulturelle Musikpädagogik: Hintergründe – Konzepte – Empirische Befunde, [w:] Aspekte Interkultureller Musikpädagogik. Ein Studienbuch, red. A. Niessen, A. Lehmann-Wermser, Augsburg 2012.
  • Konaszkiewicz Z. et al., Standardy edukacji muzycznej, [w:] Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, red. A. Białkowski, Warszawa 2008.
  • Kruse M., Jugendmusikbewegung, [w:] Lexikon der Musikpädagogik, red. S. Helms, R. Schneider, R. Weber, Kassel 2005.
  • Lilienfeld F., Die Musik der Juden Osteuropas, Zürich 2002.
  • Merkt I., Phantasiereisen im interkulturellen Musikunterricht, [w:] Aspekte und Formen Interkulturellen Musikunterricht. Beiträge vom 2. Symposion zur Interkulturellen Ästhetischen Erziehung von HdK Berlin, red. R.C. Böhle, Frankfurt a. M. 1996.
  • Merkt I., Interkulturelle Musikerziehung, „Musik und Unterricht” 1993, nr 9.
  • Merkt I., Prinzipien des interkulturellen Musikunterrichts, „Musik in der Schule” 2001,nr 4.
  • Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007.
  • Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009.
  • Olczyk J., Sikora K., Szurek K., Ale muzyka! Śpiew, gra, taniec. Podręcznik do muzyki dla szkoły podstawowej, Warszawa-Łódź 2012.
  • Pawlik J.J., Źródła, symbolika i znaczenie tańca afrykańskiego, „Witryna” nr 12 (214) z dnia 20 czerwca 2008 r., http://witryna.czasopism.pl/pl/gazeta/1121/1306/1667/ [dostęp: 12.12.2015].
  • Preussner E., Allgemeine Musikerziehung, wyd. 3, Wilhelmshaven 1974.
  • Rodríguez-Quiles y García J.A., Jank B., Perspektiven einer Interkulturellen Musikpädagogik, Potsdam 2009.
  • Roscher W., Musik, Kunst, Kultur als Abenteuer: Beiträge zur sinnlichen und künstlerischen Erfahrung, zur klangszenischen Darstellung, zur musikalischen und gesamtkünstlerischen Bildung, Kassel 1994.
  • Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, [w:] Pedagogika 1. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.
  • Szymanowski K., Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, [w:] idem, Pisma muzyczne, t. 1, Kraków 1984.
  • Znaniecki F., Współczesne narody, Warszawa 1990.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-1226
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-3f8b2876-9afe-4efa-b7d7-2390124aefd2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.