Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 1 | 103-115

Article title

Moja jesień, te bardzo chore nogi mojej matki, te publiczne domy moich lubelskich przyjaciół. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i naśladowanie niczego

Content

Title variants

EN
My autumn, the sore legs of my mother, the public houses of my Lublin friends. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki and imitating nothing

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article – which is an abridged version of a paper presented on a conference devoted to new views on the category of realism – has two aims. Firstly, to think over the traditional way of formulating the effect of reality as something that is placed inside a literary work of art. Starting from theoretical identifications of a broadly understood poetics of reception, the author tires to show that it is the reader who is responsible for creating this effect, also because he possess the extratextual knowledge about the text, which it cannot be eliminated from the act of interpretation. In the analytical part – and this is the second aim of the article – the author undertakes an attempt of checking his theoretical intuitions in confrontation with poetry by Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki from the tome A song about dependencies and independencies (Piosenka o zależnościach i niezależnościach) which is exceptionally strongly marked with both autobiographical context and figurization aimed at blurring it.

Contributors

References

  • Adorno Theodor W., Dialektyka negatywna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1986.
  • Auerbach Erich, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, tłum. Z. Żabicki, Warszawa 2004.
  • Bielik-Robson Agata, Dlaczego raczej żyć niż umierać? Filozoficzny przyczynek do ideologii polskiej duszy, „Europa. Tygodnik Idei”, [dodatek do:] „Dziennika Polska-Europa-Świat”, 18 października 2008, nr 237.
  • Bielik-Robson Agata, Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia, Kraków 2004.
  • Brodzka Alina, O kryteriach realizmu w badaniach literackich, Warszawa 1966.
  • Derrida Jacques, Cogito i historia szaleństwa, [w:] Pismo i różnica, tłum. K. Kłosiński, Warszawa 2004.
  • Derrida Jacques, Sygnatura, zdarzenie, kontekst, tłum. J. Margański, [w:] Marginesy filozofii, Warszawa 2002.
  • Derrida Jacques, Sygnowane Ponge, tłum. S. Cichowicz, „Literatura na Świecie” 1988, nr 8–9.
  • Fish Stanley, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, tłum. K. Abriszewski [i in.], Kraków 2002.
  • Foster Hal, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2012.
  • Foucault Michel, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, tłum. H. Kęszycka, Warszawa 1987.
  • Foucault Michel, Moje ciało, ten papier, ten ogień, [w:] Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, tłum. D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa–Wrocław 2000.
  • Freud Zygmunt, Żałoba i melancholia, tłum. B. Kocowska, [w:] K. Pospiszyl, Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło, Wrocław 1991.
  • Friedrich Hugo, Struktura nowoczesnej liryki. Od połowy XIX do połowy XX wieku, tłum. E. Feliksiak, Warszawa 1978.
  • Hamon Philippe, Ograniczenia dyskursu realistycznego, tłum. Z. Jamrozik, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 1.
  • Iser Wolfgang, Apelatywna struktura tekstów, tłum. M. Kłańska, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 4, cz. 1, Kraków 1996.
  • Jankowicz Grzegorz, Śmierć w pierwszej drugiej i trzeciej osobie, [w:] „Jesień już Panie a ja nie mam domu”. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i krytycy, red. G. Jankowicz, Kraków 2001.
  • Jauss Hans R., Historia literatury jako prowokacja, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 1999.
  • Jay Martin, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, tłum. J. Przeźmiński, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 1998.
  • Lacan Jacques, Tuché i automaton, tłum. J. Gutorow, [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M. P. Markowski, Kraków 2006.
  • LaCapra Dominick, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna, tłum. K. Bojarska, Kraków 2009.
  • Majeran Tomasz, Znak wodny (kilka intuicji na marginesie wierszy Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego), „Nowy Nurt” 1996, nr 8.
  • Markowski Michał P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, Kraków 2001.
  • Markowski Michał P., Rozmowa o pragnieniu, [w:] Pragnienie i bałwochwalstwo. Felietony metafizyczne, Kraków 2004.
  • Markowski Michał P., Z powrotem do Lacana!, „Literatura na Świecie” 2003, nr 3–4.
  • Melberg Arne, Teorie mimesis. Repetycja, tłum. J. Balbierz, Kraków 2002.
  • Mimesis w literaturze, kulturze i sztuce, red. Zofia Mitosek, Warszawa 1992.
  • Mitosek Zofia, Mimesis: zjawisko i problem, Warszawa 1997.
  • Nowoczesność jako doświadczenie, red. Anna Zeidler-Janiszewska, Ryszard Nycz, Kraków 2002.
  • Orska Joanna, Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989–2006, Kraków 2006.
  • Pacześniak Jakub, Ta ciemność teraz i ta ciemność potem (czyli o „rzeczach nie do pogodzenia” w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego), [w:] „Jesień już Panie a ja nie mam domu”. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i krytycy, red. G. Jankowicz, Kraków 2001.
  • Ricoeur Paul, Hermeneutyczna funkcja dystansu, tłum. P. Graff, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 4, cz. 1, Kraków 1996.
  • Sławiński Janusz, O opisie, [w:] Problemy teorii literatury, S. 3, red. H. Markiewicz, Wrocław 1988.
  • Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński i in., Wrocław 1998.
  • Śliwiński Piotr, Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej, Kraków 2002.
  • Zalewski Cezary, Dworce dworce jak łożyska wielkich rzek (podróże i przystanki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego), [w:] „Jesień już Panie a ja nie mam domu”. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki i krytycy, red. G. Jankowicz, Kraków 2001.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-40b620a2-7b71-4a3a-8740-0225596a0b09
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.