Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 45 | 33-56

Article title

Kontemplacja estetyczna Pisma świętego na przykładzie Ps 67 i wybranych perykop z Listu św. Pawła do Rzymian

Content

Title variants

EN
Aesthetic Contemplation of the Holy Scripture on the Example of Ps. 67 and Selected Pericopes from St. Paul's Letter to the Romans

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Odbiór tekstów biblijnych nie powinien ograniczać się tylko to analizy konceptualnej. Biblia jest dziełem literackim i mamy prawo odbierać ją czasem tak, jak się odbiera dzieło sztuki, które wywołuje efekt kontemplacji estetycznej. Kierując się tym założeniem, w niniejszym artykule przeanalizowaliśmy od strony estetycznej, włącznie z podaniem schematów poglądowych, Psalm 67 (zwany w kabale Psalmem Menorą) i wybrane perykopy z Listu św. Pawła do Rzymian, w których Apostoł cytuje teksty ST (Rz 3,10-20; 4,1-25; 9,6-29; 15,7-12). Z analizy porównawczej wysnuliśmy wniosek, że św. Paweł znał i stosował metody interpretacji tekstów ST funkcjonujące w środowisku diaspory (dla przykładu. reguły: „gezera shawa”, „yelamdenu rabbenu”), ale dostosowywał je do priorytetu, jakim było głoszenie Ewangelii. Paweł narzucał sobie ograniczenia formalne w swym nauczaniu, „aby nie został pozbawiony znaczenia krzyż Chrystusa” (por. 1 Kor 1,17], unikając „górnolotnych słów lub mądrości” (por. 1 Kor 2,1).
EN
The reception of biblical texts should not be limited only to aconceptual analysis. The Bible is a literary work and we have the right to receive it sometimes as one receives a work of art that evokes the effect of aesthetic contemplation. With this assumption in mind, in this article I have analyzed Psalm 67 (called the Menorah Psalm in the Kabbalah) and selected pericopes from St. Paul's Letter to the Romans, in which the Apostle cites the texts of the Old Testament (Romans 3:10-20, 4:1-25, 9: 6-29, 15:7-12) from the aesthetic perspective. Illustrative diagrams are also provided. From the comparative analysis, the conclusion is drawn that St. Paul knew and used methods of interpreting the Old Testament texts that functioned within diaspora circles (for example, the rules: "gezera shawa", "yelamdenu rabbenu"), but he adapted them to the priority of preaching the Gospel. Paul imposed on himself formal limitations in his teaching, " lest the cross of Christ be emptied of its power" (cf. 1 Cor 1:17), by avoiding "lofty words or wisdom" (cf. 1 Cor 2:1).

Year

Issue

45

Pages

33-56

Physical description

Contributors

  • Gdańskie Seminarium Duchowne

References

  • Aletti, J.-N., Comment Dieu est-il juste? Clefs pour interpréter l’épître aux Romains, Paris 1991.
  • Alonso Schökel, L., A Manual of Hebrew Poetics, Roma 1988.
  • Ashton, J., The Religion of Paul the Apostle, New Haven-London 2000.
  • Cerfaux, L., Vestige d’un florilège dans I Cor, I,18-III,24? „Revue d’histoire ecclésiastique” 27 (1931), s. 521-534.
  • Cohen, A., Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, Warszawa 1997.
  • Dean Anderson, R., Jr., Ancient Rhetorical Theory and Paul, Kampen 1996.
  • Doewe, J. W., art. Kaballa, w: Biblisch-historisches Handbuch, red. B. Reicke - L. Rost, Göttingen 1962, kol. 915-916.
  • Drake Williams IV, H. H., The Wisdom of the Wise. The Presence and Function of Scrripture within 1 Cor 1:18-3:23, Leiden – Boston – Köln 2001.
  • Egger, W., Metodologia del Nuovo Testamento. Introduzione allo studio scientific del Nuovo Testamento, Bologna 1989.
  • Ellis, E. E., The Old Testament In Early Christianity, Tübingen 1991.
  • Fitzmyer, J. A., “4Q TESTIMONIA” AND THE NEW TESTAMENT , w: tenże, The Semitic Background of the New Testament, Grand Rapids 1997.
  • Loewe, R., Jewish Exegesis, w: A Dictionary of Biblical Interpretation, red. R. J. Coggins – J. L. Houlden, London 1990, s. 346-354.
  • Meynet, R., L’analyse rhétorique, une nouvelle méthode pour comprendre la Bible. Textes fondateurs et Exposé systématique, Paris 1989.
  • Rafiński, G., Odniesienia do Starego Testamentu w Listach św. Pawła, „Studia Gdańskie”, 42 (2018), s. 17-38.
  • Rafiński, G., Problem interpretacji mistycznej Listu do Rzymian, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 3 (2010), s. 25-49.
  • Raja, R. J., Inkulturacja orędzia biblijnego, w: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego, red. W. R. Farmer, Warszawa 2000, s. 1742-1746.
  • Schenke, L., Szenische und liturgische Lesung der Evangelien als Gesamttext, „Bibel und Kirche” 62 (2007), s. 175.
  • www.beneisrael.wordpress.com/2013/08/21/psalm-67-the-menorah-psalm/ [03.07.2019].
  • www.ekumenizm.pl/koscioly/katolickie/franciszkanie-intronizuja-pismo-swiete/ [12.07.2019].
  • www.niedziela.pl/artykul/4919/nd/O-intronizacji-Pisma-Swietego/ [21.03.2018].
  • www.tygodnikpowszechny.pl/swieto-tory-34189 [13.06.2016].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-42e06bf7-26a9-4833-9161-740eed319f50
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.