PL
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie: jaki był i jest filmowy obraz problemu niechcianej ciąży i aborcji w Polsce. Mowa tu o swoistym dyskursie filmowym. Dla autorki kino jest odbiciem rzeczywistości, czasem w krzywym lustrze, jest produkcją kultury, ale i elementem wpływającym na ową dziedzinę. Z tej perspektywy interesującą kwestią jest to, w jaki sposób kino ukazuje problem aborcji oraz jakie mity wokół tego zagadnienia tworzy i utrwala, a jakie dekonstruuje. Szkic pisany jest z perspektywy socjologicznej, w tym socjologii filmu. Rzeczywiste związki dzieła ze światem wydają się być dla socjologa niemniej interesujące niż badania sytuacji komunikacji między artystą a odbiorcą. Prezentacja problemu niechcianej ciąży i aborcji w kinie polskim oraz w dyskursu na ten temat pozwala śledzić korespondencję sztuki (kino) i rzeczywistości społecznej. Autorka stosuje perspektywę diachroniczną by w efekcie wskazać wzajemne zależności polityki, ideologii oraz rzeczywistości w filmach podejmujących analizowane kwestie.