Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 4 | 128-137

Article title

Szkolenie i doskonalenie jako jeden z kluczowych czynników rozwoju organizacji

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Training and improvement of employees as one of the key factors for the company development

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
In the article the author discuss the issue how training and development of employees influence the company development, based on a national and international literature review. The employees constitute the basic capital of each organisation. The improvement of their qualifications is a significant element for the company strategy as the newest technologies are useless if people are not able to use them. Changes in the recent years concern not only the development of the training market, but also the increase in the awareness of the management staff that effective training, which are linked with relevant objectives, are important for the development of a company and its employees. More and more often the practitioners in management area confirm the close relation between the quality of a human capital and the competitiveness of a company.

References

  • Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Strategia i działanie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000, s. 499.
  • Armstrong M.: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa, [w:] Walkowiak R., Czaplicka-Kozłowska I.Z., Kozłowski A.J., Stachowska S.: Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji. Olsztyn 2013, s. 192.
  • Bandura A.: Teoria społecznego uczenia się. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Boski P.: Kulturowe ramy zachowań, PWN, Warszawa 2010.
  • Bramley P.: Ocena efektywności szkoleń. Dom Wydawn. ABC Grupa Wolters Kluwer. Warszawa 2011.
  • Colquitt J.A., LePine J.A., Noe R.A.: Toward an integrative theory of training motivation: A metaanalytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology, 85(5), 678–707; Saks A.M.: Longitudinal field investigation of the moderating and mediating effects of self-efficacy on the relationship between training and newcomer adjustment, 1955, [w:] Łaguna M., Rozdział IV Nowe tendencje w podejściu do szkoleń w organizacji, [w:] Zawadzka A.M. (red.), Psychologia zarządzania w organizacji. PWN, Gdańsk 2010, s. 122.
  • Czernecka M.: Webinar, videocast, wiki. INFOR.pl Kadry. Zasoby Internetu http://kadry.infor.pl /kadry/hrm /szkolenia_i_rozwoj/630460,Webinar-videocast-wiki.html
  • Dobija D.: Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Wyd. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 2003.
  • Dragan A.: Szkolenia i rozwój kompetencji pracowników. Zasoby Internetu http://www.lbs.pl /projekt/dobrepraktyki2011/files/artykuly/art_Dragan.pdf.
  • Ingram T., Zarządzanie talentami. Teoria dla praktyki zarządzania zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2011, [w:] Różański A. Rozwój zasobów ludzkich w organizacji. Politechnika Lubelska. Lublin 2014, s. 26.
  • Jarmuł M., Wawrzeńczyk M.: Budować stałe partnerstwo. Kierunki ewolucji polskiego rynku szkoleń firmowych; Szkolenia nr 4/99, s. 11.
  • Kosowska M., Sołtysińska I.: Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Oficyna Ekonomiczna Kraków 2002, s. 170.
  • Kline P., Saunders B.: Przedsiębiorstwo doskonałe, 16 zasad podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników; Centrum Kreowania Liderów 1996 r.
  • Rae L.: Ocena pracy szkoleniowca, Kraków (2004), [w:] Dragan A.: Szkolenia i rozwój kompetencji pracowników. Zasoby Internetu http://www.lbs.pl/projekt/dobrepraktyki2011/files/artykuly/ art_Dragan.pdf.
  • Różański A.: Rozwój zasobów ludzkich w organizacji. Politechnika Lubelska. Lublin 2014, s. 26.
  • Stoner J.A.F., Wamkel Ch.: Kierowanie. PWE, Warszawa 1997, s. 293.
  • Urbański J. (red.): Rozwój i szkolenie w firmach. teoria i rzeczywistość. Płock, Novum 2004, s. 35.
  • Serafin K.: Identyfikacja potrzeb szkoleniowych jako istotny obszar działań w zarządzaniu personelem. Problemy Zarządzania, vol. 9, nr 4, Wydz. Zarządzania Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2011, s. 196.
  • Szczepan-Jakubowska D.: Szkoleniowiec w pakamerze, czyli narzędzia pracy szkoleniowca, [w:] Kompendium Nowoczesna Firma „Szkolenia w Polsce 2008”, s. 89.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-44b67c8e-6464-411c-ba42-6155dd645554
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.