Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 3(49) | 152-172

Article title

A Way To Improve Profi tability Of Revolutionary Civil Aircraft Projects

Content

Title variants

PL
Sposób na poprawę opłacalności rewolucyjnych projektów samolotów dla lotnictwa cywilnego

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Projekty produkcji nowych samolotów przeznaczonych dla lotnictwa cywilnego wykorzystujące „rewolucyjne” technologie mają często problemy z odzyskaniem poniesionych kosztów inwestycji. Punktem wyjścia jest stwierdzenie zmniejszenia ryzyka wystąpienia różnicy między rzeczywistym i planowanym kosztem projektu i odpowiednie dopasowanie dalszych parametrów oceny opłacalności inwestycji powinno zwiększyć opłacalność inwestycji, zakładając, iż w ogóle dojdzie do jej realizacji. Oznacza to, że jeżeli rozmiary projektu byłyby określone bardziej precyzyjnie, w ocenie projektu można by przyjąć bardziej realistyczne parametry, takie jak ceny samolotów, lub rozważyć założenia techniczne czy przyszłe warunki rynkowe. Stawia to pod znakiem zapytania skuteczność obecnie stosowanych metod planowania i oceny projektów dla uzyskania realistycznych szacunków opłacalności projektów produkcji „rewolucyjnych” nowych samolotów. W artykule przeprowadzono weryfikację tego problemu w drodze porównania zmian cen (w czasie) samolotów z „projektów rewolucyjnych” (Airbus A380, Airbus A350, Boeing 787) ze zmianami cen samolotów wytwarzanych w oparciu o wypróbowane technologie. Celem analizy było wykrycie anomalii i ich korelacji ze znacznymi przekroczeniami kosztów. Wnioski pozwoliły na zaproponowanie nowego podejścia dla wyeliminowania obserwowanych braków. Podejście to łączy opracowany model oceny parametrycznej (CER) dla określenia rozmiarów projektu ze zweryfikowanym otoczeniem parametrycznym dla liczenia opłacalności inwestycji w takie projekty. Model wykorzystuje jako zmienne niezależne: stopień zastosowania nowych technologii (złożoność technologiczna) oraz liczbę krajów, dostawców i ostatecznych miejsc montażu (złożoność organizacyjna). Zmienne te stanowią o „rewolucyjnym charakterze” analizowanych projektów. W konsekwencji podejście to powinno znaleźć zastosowanie praktyczne dla trafniejszego podejmowania decyzji inwestycyjnych.
EN
Revolutionary new civil aircraft projects often struggle to amortize the investments made. The starting point is: reduction of risk of costs overruns (difference between actual and planned cost) and consequently aligned further variables of investment calculation would increase profitability of a project if it is implemented at all. That means, if project volume could be predicted more precisely, project´s appraisal could either assume more realistic parameters, like with aircraft pricing or reconsider the project with regard to technical content or market conditions. This questions the efficiency of presently applied planning and investment calculation methods to yield a realistic business case of a “revolutionary” new aircraft. The paper verifies the problem by comparing list price changes of revolutionary aircraft projects (Airbus A380, Airbus A350 and Boeing B787) over time with those of legacy aircraft projects in search for anomalies correlated with signifi cant cost overruns. As a second step, this paper proposes an approach to overcome above defi ciencies combining a dedicated parametric estimate model (CER) to determine project volume for future aircraft projects with a verified parameter setting in investment calculation of those projects. The model uses the degree of new technologies applied (Technical Complexity, TC) and the number of countries, suppliers and fi nal assemblies (Organizational Complexity, OC) as independent variables in order to reflect the revolutionary character of the projects analyzed. As a result, the approach meets the requirements of application in practice and is likely, when applied, to improve investment decision making.

Year

Issue

Pages

152-172

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

References

  • About the 787 Family (2013), Boeing, http://www.boeing.com/boeing/commercial/787family/background [access: 02.04.2013].
  • Ackert S. (2012), Basics of Aircraft Market Analysis, Aircraft Monitor, http://www.aircraft monitor.com/uploads/1/5/9/9/15993320/basics_of_aircraft _market_analysis___v1.pdf [access: 14.04.2016].
  • Airbus “Discounting” Exceeds 40 Percent (2007), “Aviation Today”, 30.04., http://www.aviationtoday.com/ regions/usa/Airbus-&quotDiscounting%22-Exceeds-40-Percent_10813.html#.VxUD9UpumUk [access: 18.04.2016].
  • Airbus erhöht die Listenpreise (2011), “Flug Revue”, 18.01., http://www.flugrevue.de/ zivilluft fahrt/fl ugzeuge/ airbus-erhoeht-die-listenpreise/491476 [access: 12.04.2016].
  • Airbus erhöht Listenpreise für 2014 (2014), “Airliners”, 15.01., http://www.airliners.de/airbus-erhoeht-listenpreise-fuer-2014/31184 [access: 12.04.2016].
  • Airbus List Prices Rise Above Infl ation (2005), “Aviation Today”, 11.07., http://www.aviationtoday.com/ regions/usa/Airbus-List-Prices-Rise-Above-Infl ation_3693.html#.VxUF4EpumUk [access: 18.04.2016].
  • Airbus List Prices Rise While Values for New Aircraft Stagnate (2003), “Aviation Today”, 11.08., http://www.aviationtoday.com/regions/usa/Airbus-List-Prices-Rise-While-Values-for-New-Aircraft -Stagnate_3757.html#.VxXtU0pumUk[access: 19.04.2016].
  • Arvai E.S. (2013), What is really an “order”?, “AirInsight”, 16.07., http://airinsight.com/2013/07/16/ what-is-really-an-order/ [access: 11.05.2016].
  • Ausick P. (2015), Analyst Cautious on Boeing Free Cash Flow, 24/7 Wall St., LLC, http://247wallst.com/aerospace-defense/2015/04/14/analyst-cautious-onboeing-free-cash-flow/ [access: 11.05.2016].
  • Boeing 787 Dreamliner Provides New Solutions for Airlines, Passengers (2014), Boeing, http://www.boeing.com/boeing/commercial/787family/background.page? [access: 06.02.2014].
  • Boeing erhöht Flugzeug-Preise (2009), “Airliners”, 09.02., http://www.airliners.de/boeing-erhoeht-fl ugzeug-preise/17337 [access: 13.04.2016].
  • Boeing Introduces 737 MAX With Launch of New Aircraft Family (2011), Boeing, 30.08., http://boeing.mediaroom.com/2011-08-30-Boeing-Introduces-737-MAX-With-Launch-of-New-Aircraft -Family [access: 30.06.2016].
  • Carson N. (2016), Big is beautiful: why the A380 could still have a bright future, The Conversation, 04.01., http://theconversation.com/big-is-beautiful-why-thea380-could-still-have-a-bright-future-51958 [access: 19.04.2016].
  • Consumer Price Index Data from 1913 to 2016 (2016), http://www.usinfl ationcalculator.com/infl ation/consumer-price-index-and-annual-percentchanges-from-1913-to-2008/ [access: 09.05.2016].
  • Creating a Titan (2005), “Flightglobal”, 14.06., http://www.flightglobal.com/news/articles/creating-a-titan-199071/ [access: 03.05.2013].
  • Current market outlook 2015–2034 (2015), Boeing, http://www.boeing.com/resources/ boeingdotcom/commercial/about-our-market/assets/ downloads/Boeing_Current_Market_Outlook_2015.pdf [access: 17.04.2016].
  • Dutta-Roy T. (2014), Financial Analysis – Airbus & Boeing, Kaiser Permanente, http://de.slideshare.net/taposhdr/financial-analysis-boeing-airbus [access: 07.06.2016].
  • Esty B., Ghemawat P. (2002), Airbus vs. Boeing in Superjumbos: A Case of Failed Preemption, “Harvard Business School Strategy Working Paper Series”, No. 02-061, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=302452 [access: 13.04.2016].
  • Fehrm B. (2015), Bjorns´s Corner: Boeing´s 787 and Airbus´350 Programs, a Snapshot, “Leehams News and Comments” 23.04., https://leehamnews.com/2015/04/23/bjorns-corner-boeings-787-and-airbus-350-programsnapshot/ [access: 19.04.2016].
  • Flying by Numbers – Global Market Forecast (2015), Airbus, http://www.airbus.com/company/market/ forecast/?eID=maglisting_push&tx_maglisting_pi1%5BdocID%5D=89373 [access: 13.04.2016].
  • Fontevecchia A. (2013), Boeing Bleeding Cash As 787 Dreamliners Cost $200M But Sell For $116M, But Productivity Is Improving, “Forbes”, 21.05., http://www.forbes.com/sites/ afontevecchia/2013/05/21/boeing-bleeding-cashas-787-dreamliners-cost-200m-but-sell-for-116m-but-productivity-isimproving/#df753f2450cc [access: 11.05.2016].
  • Forsberg D. (2016), Values and Valuers, Avolon, http://avolon.aero/wp/wp-content/uploads/2016/ 02/Avolon_Whitepaper_ValueValuers.pdf [access: 14.04.2016].
  • Gates D. (2011), Boeing projects break-even on 787 manufacturing in 10 years, “The Seattle Times”, 26.10., http://old.seattletimes.com/html/businesstechnology/2016612066_boeing27 .html [access: 08.06.2016].
  • Gibson W., Morrell P. (2004), Theory and practice in aircraft financial evaluation, “Journal of Air Transport Management”, No. 10, http://www.airbusinessacademy.com/ files/pmedia/public/r64_9_theory_and_practice_in_aircraft _financial_evaluation.pdf [access: 01.06.2016].
  • Harrison G.J. (2011), Challenge to the Boeing-Airbus Duopoly in Civil Aircraft : Issues for Competitiveness, Congressional Research Service, R41925, https://www.fas.org/sgp/crs/misc/R41925.pdf [access: 01.06.2016].
  • Hegmann G. (2013), EADS streicht Stellen um die Rendite zu steigern, “Die Welt”, 27.10., http://www.welt.de/ wirtschaft /article122331032/EADS-streicht-Stellenum-die-Rendite-zu-steigern.html [access: 07.06.2016].
  • Historischer Wechselkurs Euro US Dollar (2014), http://fxtop.com/de/historischewechselkurse.php?YA=1&C1=EUR&C2=USD&A=1&YYYY1=1990&MM1=01&DD1=01&YYYY2=2014&MM2=04&DD2=12&LANG=de [access: 14.04.2014].
  • Irastorza J., (2011), Will Boeing 787 ever break-even?, The Blog by Javier, 28.10., https://the blogbyjavier.com/2011/10/28/will-boeing-787-ever-break-even/[access: 19.04.2016].
  • Leighton P. (2010), Rise In List Prices Contrasts With Falling Net Prices, “Aviation Today”, 18.02., http://www.aviationtoday.com/regions/usa/Rise-In-List-Prices-Contrasts-With-Falling-Net-Prices_66516.html#.VxnjpUpJmUk [access: 22.04.2016].
  • Michaels D. (2012), The Secret Price of a Jet Airliner, “The Wall Street Journal”, 09.07., http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702303649504577494862829051078 [access: 26.05.2016].
  • Nietfeld K. (2013), Enders trimmt EADS auf Rendite, “Airliners”, 04.03., http://www. airliners.de/enders-trimmt-eads-auf-rendite/29138 [access: 07.06.2016].
  • Norris G. (2003), Sonic Cruiser is dead – long live Super Efficient?, “Flight Global”, 07.01., http://www.flightglobal.com/news/articles/sonic-cruiser-is-dead-longlive-super-effi cient-159915/ [access: 09.08.2014].
  • Ordrich P. (2015), 61% Nachlass auf Listenpreis der Boeing 777-300ER, “Ingenieur”, 26.05., http://www.ingenieur.de/Branchen/Luft-Raumfahrt/61-Nachlass-Listenpreis-Boeing-777-300ER [access: 13.04.2016].
  • Ostrower J. (2011), Analysis: Boeing 787 historic pricing discounts put pressure on programme´s profi tability, https://www.fl ightglobal.com/news/articles/analysis-boeing-787-historic-pricing-discounts-put-pressure-on-programmesprofitability-351323/ [access: 07.05.2016].
  • Reinhardt U.E. (1973), Break-Even Analysis for Lockheed’s Tri Star: An Application of Financial Theory, “The Journal of Finance”, Vol. 28, No. 4, http://www.jstor.org/stable/2978336?seq=1#page _scan_tab_contents [access: 07.05.2016].
  • Taking the lead: the A350XWB presentation (2006), http://web.archive.org/web/20090327094646/http://www. eads.com/xml/content /OF00000000400004/7/19/41508197.pdf [access: 07.05.2013].
  • The neo: a born leader (2016), Airbus, http://www.airbus.com/aircraft families/passengeraircraft / a320family/spotlight-on-a320neo/ [access: 30.06.2016].
  • Tinseth R. (2011), Numbers Game, Boeing, http://www.boeingblogs.com/randy/archives/ 2011/02/numbers_game.html [access: 08.06.2016].
  • Tinseth R. (2015), Current Market Outlook 2015, Boeing, http://www.boeing.com/resources/boeing dotcom/commercial/about-our-market/assets/downloads/CMO_2015_Presentation.pdf [access: 08.2016].
  • Trimble S. (2015), Boeing slows 787 deferred cost growth rate in Q3, “Flightglobal”, 28.01., https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-slows-787-deferredcost-growth-rate-in-q3-418035/ [access: 19.04.2016].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-4505bf54-7a7a-40a7-b27e-7c388d6b63f6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.