Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 2 | 139-152

Article title

CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE PROAKTYWNOŚĆ STUDENTÓW W KARIERZE

Authors

Content

Title variants

EN
DIFFERENTIAL FACTORS OF STUDENT PROACTIVITY IN THEIR CAREER

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Niniejszy tekst stanowi próbę ukazania czynników różnicujących proaktywność studentów w karierze. W artykule przedstawiono pojęcie proaktywności, cechy osób proaktywnych oraz charakterystykę domen zachowań proaktywnych w karierze. W celu rozpoznania zależności pomiędzy zachowaniami proaktywnymi studentów w karierze a wybranymi zmiennymi metryczkowymi autorka artykułu przeprowadziła badania wśród studentów bydgoskich uczelni publicznych i niepublicznych. Niniejsze opracowanie przedstawia ich rezultaty, które wykazały, że w różnym stopniu takie zmienne jak: rodzaj miejscowości zamieszkania i doświadczenia zawodowego oraz poziom wykształcenia matki różnicują proaktywność studentów w karierze i jej poszczególne aspekty. Natomiast czynniki takie jak: płeć, wyniki w nauce uzyskiwane przez badanych studentów, ukończona przez nich szkoła średnia, wykształcenie ojca, ocena sytuacji ekonomicznej własnej rodziny (dokonywana przez respondentów) oraz łączenie studiów z pracą nie różnicują wyników uzyskanych przez respondentów w sposób statystycznie istotny.
EN
The following text is presented in an attempt to show differential factors of student proactivity in their career. In the article author presented definition of proactivity, characteristic of proactive people and description of proactive behaviour domain in career. In order to recognize the relationship between the student proactive behaviour and selected specific variability, the author of this article has carried out the researches among the students from the public and private universities in Bydgoszcz. This work presents their results which have showed that in various degree such variables as: the place where they live, the kind of professional experience and mother’s education, differentiate student proactivity in career and its individual aspects. However, such factors as: sex, the results in studying achieved by students, the kind of secondary schools they have graduated from, the father’s education, economical situation assessment in their own family, which was made by respondents, and also working and studying at the same time, do not differentiate the results, which were achieved by respondents, in essential and statistical way.

Keywords

Year

Issue

2

Pages

139-152

Physical description

Dates

published
2012-12-10

Contributors

author
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

References

  • Bańka A., Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Wydawca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2006.
  • Bańka A., Proaktywność a tryby samoregulacji : podstawy teoretyczne, konstrukcja i analiza czynnikowa Skali Zachowań Proaktywnych w Karierze, Wydawca: Studio PRINT-B, Poznań-Warszawa 2005.
  • Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Wydawca: PRINT-B, Poznań 2007.
  • Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Główny Urząd Statystyczny, Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r., Warszawa 2011.
  • Herr E.L., Cramer S.H., Planowanie kariery zawodowej. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego nr 15, Krajowy Urząd Pracy, Warszawa 2001.
  • Mackiewicz A. J., Proaktywność w obliczu zwolnień, 12.03.2009, [w:] http://www.psychologia-spoleczna.pl/artykuly-czytelnia-48/24-psychologia-zarzadzania/459-proaktywnosc.html.
  • Santorski J., Turniak G., Alchemia Kariery, Wydawnictwo Momentum, Warszawa 2005.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1895-197X

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-460b733d-24a1-4ae4-990c-4b66cc1705d5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.