PL EN


2014 | 21 | 154-168
Article title

Znaczenie antwerpskiej kompozycji Rubensa dla przedstawień Ofiarowania Jezusa na terenach Rzeczypospolitej

Content
Title variants
EN
The significance in Poland of Rubens’ composition in Antwerp Cathedral depicting the Presentation of Jesus in the Temple
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The scene depicting the Presentation of Jesus in the Temple was a rather popular image in Polish art in the 17th and 18th centuries due to the event being included among the Joyful Mysteries of the Rosary. It also appears as a stand alone scene, as well as in series illustrating events from the life of Jesus and the Virgin Mary. These representations could take the form of polychrome murals in churches, paintings ornamenting the choir, as well as other series of works of art. Artists often based their work on ready-made models. In the case of the scene depicting the Presentation of Jesus in the Temple, the most popular composition used as a model by Polish artists was undoubtedly the one executed in the first quarter of the 17th century by Peter Paul Rubens. He painted the scene on the side wing of a triptych housed in Antwerp Cathedral, although his drawing was also used to make a graphic version, the composition of which was expanded to include additional figures. The most convenient way of copying these models was by basing on prints which were published in large quantities, although the artists who made use of them often reduced the composition or made other changes which prevented a clear identification of a concrete model. In Poland, Rubens’ composition was used to ornament walls with polychrome paintings (Jarosław and Rzeszów), the backs of choirs (Koźliny, and to some extent Żarnowiec), paintings on canvas (KamieńKrajeński, Baranów, and Kazimierz Dolny), as well as in series of scenes associated with the Rosary (Kobylin), or for one of the scenes decorating the Feasts tier of an Iconostasis (Owczary). The Flemish master’s composition was popular in Polish art both in the 17th and 18th centuries.
Contributors
  • Wydział Nauk Historycznych i Społecznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa
References
  • Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.
  • Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, t. 4, Kraków 2000.
  • Jank T., Życie i działalnośćbraci Antoniego i Adama Swachów z poznańskiego konwentu franciszkanów, w: Franciszkanie konwentualni i klaryski w Wielkopolsce od XIII do XIX wieku. Katalog wystawy, Gniezno 2006.
  • Karczmarzewski A., Kościół i klasztor oo. Bernardynów. Dzieje kultu cudownego wizerunku Matki Bożej Rzeszowskiej, w: Kościoły, klasztory i parafie dawnego Rzeszowa. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej dla uczczenia Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa 15-16 XI 2000 r., Jarosińska M. (red.), Rzeszów 2001.
  • Kawałek J., Malarstwo, w: Dzieje Rzeszowa, t. 1, Rzeszów od najdawniejszych czasów do I rozbioru, Kiryk F. (red.), Rzeszów 1994.
  • Kłos J., Wilno. Przewodnik krajoznawczy, Wilno 1937.
  • Litak S., Atlas Kościoła łacińskiego w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII wieku, Lublin 2006.
  • Malinowscy G. i Z., Marciniszyn E. i P., Ikony i cerkwie. Tajemnice łemkowskich świątyń, Warszawa 2009.
  • Réau L., L’iconographie de l’art chrétien,t. 2 (2), Paris 1957.
  • Sauerländer W., Der katholische Rubens. Heilige und Märtyrer, Münhen 2011.
  • Witwińska M., Osiemnastowieczna polichromia w jarosławskim kościele „Na Pólku” i jej twórcy, w: Wizerunki maryjne, z. 1, Archidiecezja przemyska, diecezja rzeszowska. Materiały z VI Seminarium Oddziału Rzeszowskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki „Sacrum et decorum” w Jarosławiu w dniach 16 i 17 listopada 1990 r., red. I. Sapetowa, Rzeszów 1992.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-4655e55e-4018-458d-8505-b5b1cdbdd084
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.