Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2019 | 48 | 2 | 151-167

Article title

Analiza analogicznych odrzeczownikowych form fleksyjnych dzieci w wieku przedszkolnym

Content

Title variants

EN
The Analysis of Conjugated Noun Forms in Pre-School Children’s Speech

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł ten dotyczy problematyki analogicznych odrzeczownikowych form fleksyjnych w wypowiedziach dzieci w wieku przedszkolnym. Pierwsza część tekstu jest poświęcona dotychczasowym opracowaniom gramatycznej strony mowy dzieci. W części analitycznej zostały zebrane i omówione analogiczne formy fleksyjne w wypowiedziach dzieci w wieku 3–5 lat. Materiał językowy zgromadzony w pracy został zebrany przez badanie samodzielnie przygotowanym kwestionariuszem obrazkowym. Tekst zakończony jest ogólnymi i szczegółowymi wnioskami na temat analogicznych form fleksyjnych.
EN
The articule is devoted to conjugated forms of nouns in pre-school children’s speech. First part of the text contains description of previous studies of grammar in children’s speech. In the analytical part conjugted forms of nouns in children’s (age 3-5 y.o.) speech was collected and discussed. The material collected at this text was collected by examining children with self-prepared pictorial test. The articule ends with conclusions about conjugated forms of nouns.

Journal

Year

Volume

48

Issue

2

Pages

151-167

Physical description

Dates

published
2021-01-26

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych

References

  • Aitchisson J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa.
  • Jurkowski A., 1975, Gramatyczne aspekty rozwoju mowy dziecka, [w:] idem, Ontogeneza mowy i myślenia, Warszawa, s. 67–72.
  • Kaczmarek L., 1953, Kształtowanie się mowy dziecka, Poznań.
  • Łuczyński E., 2002a, Fleksja języka polskiego punktu widzenia ontogenezy mowy, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. 58, s. 157–165.
  • Łuczyński E., 2002b, Zagadnienie kompetencji fleksyjnej dzieci w wieku przedszkolnym (na przykładzie rzeczownika), „Język polski”, z. 1, s. 43–50.
  • Łuczyński E. 2004, Kategoria przypadka w ontogenezie języka polskiego: czyli o wchodzeniu dziecka w rzeczywistość gramatyczną, Gdańsk.
  • Łuczyński E., 2015, Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk.
  • McNeill D., 1980, Rozwój gramatyki w ontogenezie jako przejaw wrodzonej zdolności językowej [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa, s. 172–202.
  • Markowski A., 2005, Typy błędów językowych, [w:] idem, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa, s. 55–60.
  • Porayski-Pomsta J., 1997, Odmiana wyrazów, [w:] Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa, s. 176–239.
  • Porayski-Pomsta J., 2002, Nasze dziecko mówi: o tzw. błędach językowych dzieci, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 8, s. 455–458.
  • Porayski-Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy. Dwa studia, Warszawa.
  • Przybysz-Piwko M., 2008, Jak najmłodsi Polacy radzą sobie z dopełniaczem liczby mnogiej rzeczowników, czyli o potrzebie aktualizacji słownika poprawnej polszczyzny w świetle wyników badań kompetencji fleksyjnej dzieci, „Poradnik Językowy”, z. 7, s. 66–80.
  • Smoczyńska M., 1972, Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym, „Psychologia wychowawcza”, nr 5, s. 515–526.
  • Smoczyńska M., 1987, Metodologiczne problemy analizy błędów językowych dzieci, [w:] Wiedza a język, red. I. Kurcz, G. Shugar, B. Bokus, t. 2, Wrocław, s. 95–116.
  • Smoczyńska M., 1997, Przyswajanie systemu gramatycznego języka przez dziecko, [w:] Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej, opr. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwkowa, Warszawa, s. 41–52.
  • Zarębina M., 1965, Kształtowanie się systemu językowego dziecka, Wrocław.
  • Zgółkowa H., 1986, „Tak się nie mówi…”, czyli o błędach językowych przedszkolaków [w:] idem, Czym język za młodu nasiąknie, Poznań, s. 51–72.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-46e28ccf-4326-438b-aa34-4fe75292a7be
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.