PL EN


2015 | 2(5) | 33–47
Article title

Polski komiks autobiograficzny

Title variants
EN
Polish autobiographical comics
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł przybliża historię polskich komiksów autobiograficznych od przełomu mileniów do dnia dzisiejszego. Autor twierdzi, że za pierwszego polskiego twórcę komiksów autobiograficznych należy uznać Wilhelma Sasnala, autora Życia codziennego w Polsce w latach 1999–2001. Następnie zwraca uwagę na olbrzymią rolę Michała „Śledzia” Śledzińskiego i prowadzonego przez niego magazynu „Produkt”, porównując jego rolę do roli undergroundowego twórcy amerykańskiego Roberta Crumba i jego „Zap! Comix”. W kolejnych częściach artykułu przybliżona została twórczość Agaty „Endo” Nowickiej (w kontekście autobiografii kobiecych) i omówiony konkurs na krótki komiks autobiograficzny, organizowany przez Nowicką na łamach „Wysokich Obcasów”, a także prace trzech twórców nurtu autobiograficznego w polskim komiksie – Agaty Wawryniuk, Olgi Wróbel i Daniela Chmielewsiego.
EN
The article presents the history of Polish autobiographical comics, from the turn of the millennia up to the present day. The author points out that Wilhelm Sasnal and his comic book Daily life in Poland in 1999–2001 should be considered the first Polish autobiographical comic book author. Then he draws our attention to the major role of Michał “Śledźu” Śledziński and his magazine “Produkt”, his work is compared to the role of the American underground creator Robert Crumb and his “Zap! Comix”. Next the article tells us more about the work of Agata “Endo” Nowicka (as far as autobiography of women’s comics is considered) and a competition for short autobiographical comic book organized by Nowicka in “Wysokie Obcasy”, as well as comic books of three other authors representing the autobiographical genre: – Agata Wawryniuk, Olga Wrobel and Daniel Chmielewski.
Year
Issue
Pages
33–47
Physical description
Contributors
References
  • [b.a.], 36 osób niosących nadzieję, „Przekrój” 2006, nr 51/52.Bazylewicz Tomasz, Jankowski Przemysław, Osiedle (nie)uniwersalne. Analiza krytyczna komiksu „Osiedle Swoboda”, „Zeszyty Komiksowe” 2012, nr 14.Błażejczyk Michał, Historia surowa. W: Sasnal. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.Boćkowska Aleksandra, Mam taki luzik bardziej, http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,70447,4320302.html [dostęp 16.04.2008].Buczak Dominika, Komiksowa Sowa, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,53581,4572982.html [dostęp 2.08.2013].Bugajski Leszek, Nike dla Joanny Bator, czyli ulga, http://opinie.newsweek.pl/nagroda-nike-joanna--bator-newsweek-pl,artykuly,272022,1.html [dostęp 3.05.2016].„Chciałbym być Jaćwingiem”. Wywiad z Karolem Kalinowskim, rozmawiał Tomasz Pstrągowski, http://ksiazki.wp.pl/page,5,tytul,Chcialbym-byc-Jacwingiem,wid,13550,wywiad.html [dostęp 3.08.2013].Dunin-Wąsowicz Paweł, Niezwykła opowieść o zwykłym życiu. W: Sasnal. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.Dziamski Grzegorz, Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Wydawnictwo Fundacja Humaniora, Poznań 1995.Frąckiewicz Sebastian, Jak się rysuje przyszłość, http://www.polityka.pl/kultura/ksiazki/1530663,1, dlaczego-wspolczesny-komiks-jest-dziedzina-niszowa.read [dostęp 3.08.2013].Genette Gérard, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. Aleksander Milecki. W: Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. Henryk Markiewicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996, s. 317–366.Gorządek Ewa, Wilhelm Sasnal, http://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/wilhelm-sasnal [dostęp: 2.08.2013].Holcman Szymon, [hasło] Nowicka Agata, „Endo”. W: Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, red. Piotr Marecki, Korporacja Ha!art, Kraków 2006.Kaplan Arie, From Krakow to Krypton. Jews and Comic Books, The Jewish Publication Society, Filadelfia 2008.Kin Tomasz, Papcio Chmiel: Nie wierzę w życie pozagrobowe, http://zwierciadlo.pl/2012/kultura/kultura-wywiady/papcio-chmiel-nie-wierze-w-zycie-pozagrobowe [dostęp 2.08.2013].Kowalczuk Łukasz, TM-Semic. Największe komiksowe wydawnictwo lat dziewięćdziesiątych w Polsce, Wydawnictwo Polskie, Poznań 2013.Kuczyńska Kinga, Polski komiks kobiecy. Monografia. W: Polski komiks kobiecy, red. Kinga Kuczyńska, Wydawnictwo Timof Comics, Warszawa 2012.Kurc Bartosz, Komiks. Opowiadanie obrazem, Piątek Trzynastego Wydawnictwo, Łódź 2003.Lejeune Philippe, Pakt autobiograficzny, przeł. Aleksander Labuda. W: Wariacje na temat pewnego faktu. O autobiografii, Universitas, Kraków 2001.Mirowski Krzysztof, Michał Śledziński – „Śledziu”, http://kultura.com.pl/index.php?s=a _27&d=a [dostęp 28.09.2015].„Nie robię komiksów dla przyjemności czytelnika”. Wywiad z Danielem Chmielewskim, rozmawiał Tomasz Pstrągowski, http://popmoderna.pl/nie-robie-komiksow-dla-przyjemnosci-czytelnikawywiad-z-danielem-chmielewskim/ [dostęp 27.09.2015].Orliński Wojciech, Hit: „Na szybko spisane 1980–1990”. Kit: „Ester i Klemens”, „Wysokie Obcasy” 15.10.2007.Reputakowski Maciej, Spowiedź dziecięcia wieku, http://komiks.polter.pl/Na-szybko-spisane-1-1980-1990-c10968 [dostęp 2.08.2013].Sasnal Wilhelm, Życie codzienne w Polsce w latach 1999–2001, Galeria Raster i Bunkier Sztuki, Warszawa 2001.Swółł Radosław, Czy autobiografowie marzą o zmyślonych życiach, „Zeszyty Komiksowe” 2012, nr 14.Śledziński Michał, Osiedle Swoboda nr 1, Wydawnictwo Niezależna Prasa, [b.m.w.] 12/2004.Śledziński Michał, Szkicownik, Wydawnictwo ATY, Warszawa 2012.Velez Marcel Andino, Nasi najdrożsi, „Przekrój” 2006, nr 48.Zaręba Robert, Wywiad z Michałem Śledzińskim, www.komiks.gildia.pl/wywiady/michal-sledzinski [dostęp 5.06.2012].
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2353-8694
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-4736ae08-7069-49ea-8807-c248728e8cb6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.