Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 4 | 101-113

Article title

Aktywność edukacyjna seniorów na przykładzie uniwersytetów trzeciego wieku w województwie świętokrzyskim

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Educational activity of seniors on the example of universities of the third age in świętokrzyskie voivodship

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem pracy jest przedstawienie aktywności edukacyjnej wśród osób starszych na terenie Polski ze szczególnym uwzględnieniem aktywności w uniwersytetach trzeciego wieku. Zostaną zaprezentowane ogólne założenia aktywności osób starszych oraz zakres działalności uniwersytetów trzeciego wieku. Na zakończenie zostaną przedstawione potrzeby psychospołeczne seniorów. Na podstawie przedstawionych analiz autorzy starali się odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę odgrywają uniwersytety trzeciego wieku w aktywizacji edukacyjnej osób starszych.
EN
The goal of this work is to present the educational activity among the elderly in Poland with the particular emphasis on the activity in the Universities of the Third Age. General assumptions of active ageing and the scope of activities of Universities of the Third Age willgiven an overview. Finally, the psychosocial needs of seniors will be presented. On the basis of analyses the authors tried to answer the question what role do Third Age Universities play in the educational activation of the elderly.

Year

Issue

4

Pages

101-113

Physical description

Dates

printed
2021-12-30

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

References

  • Borczyk W., Wnuk W., Edukacja w starości i do starości, Biuro RPO, Warszawa 2012.
  • Fabiś A., Edukacja – odpowiedź na wymagania współczesności, „Edukacja Dorosłych” 2006, nr 1–2.
  • Hrapkiewicz H., Uniwersytety trzeciego wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych, [w:] Stopińska-Pająk A. (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.
  • Kobiałka A., Uniwersytety III wieku szansą na reintegrację środowiska osób starszych, na przykładzie UTW w Myślenicach, [w:] M. Banach, A. Szwedzik (red.), Senior i rodzina, Kraków 2014.
  • Mandrzejewska-Smół I., Aktywność edukacyjna osób w wieku senioralnym – wybrane konteksty, „Studia pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne” 2017, t. 29.
  • Raport Biała księga kształcenia i doskonalenia się. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Komisja Europejska 1997.
  • Richert-Kaźmierska A., Forkiewicz M., Kształcenie osób starszych w koncepcji aktywnego starzenia się, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, 2013.
  • Sienkiewicz-Wilowska J.A., Społeczne aspekty bycia seniorem a rozwój osób w okresie późnej dorosłości, [w:] Edukacja osób starszych. Uwarunkowania – trendy – metody, STOP, Warszawa 2013.
  • Wiśniewska D., Ślężyńska M., Ślężyński J., Znaczenie uniwersytetów trzeciego wieku w kreowaniu aktywnego stylu życia, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2014, t. 20, nr 1.
  • Woźniak Z., Najstarsi z poznańskich seniorów. Jesień życia w perspektywie gerontologicznej, Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych. Urząd Miasta Poznania, Poznań 1997.
  • Wujek T. (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.
  • Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2010.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-47defdf2-6ac2-400b-b4c1-7895c940728a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.