PL EN


2016 | 5 | 17–27
Article title

Zintegrowany model diagnostyczny w analizie transakcyjnej

Content
Title variants
EN
The integrated diagnostic model in the theory of transactional analysis
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
The article is an attempt to build a visual model combining the analysis of personality structure, life position and time structuring. The first part of the article contains the introduction and the description of utility models describing patterns of social behavior. The next part contains the description of the evolution of the diagram of life positions as an example of an integrated diagnostic model. The last part describes the model, which was developed while conducting an assertiveness training and can be used in diagnosing and coaching.
Contributors
  • Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
References
  • Barrow, G., Newton, T. (red.). (2016). Educational Transactional Analysis: An international guide to theory and practice. London and New York: Rouledge, Taylor & Francis Group.
  • Bartholomew, K., Horowitz L. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of personality and social psychology, 61, 2.
  • Ernst, F. (1971). The OK Corral: The Grid for Get-on-With. Transactional Analysis Journal, October 1971, 1, 33–42.
  • Ernst, F. (2008). Transactional Analysis in the OK Corral: Grid for What’s Happening. Addresso’set Publications.
  • Hall, C., Lindzey, G. (1994). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Jagieła, J. (2012). Słownik analizy transakcyjnej, Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.
  • Jagieła, J., Sarnat-Ciastko, A. (2015). Dlaczego analiza transakcyjna, Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.
  • Pierzchała, A. (2012). Edukacyjna analiza transakcyjna a inne nurty pedagogiczne wyrosłe na gruncie koncepcji psychoterapeutycznych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 1.
  • Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.
  • Rogoll, R. (1995). Aby być sobą. Warszawa: PWN.
  • Wieczorek, Z. (2011). Pomidor… Zabawa czy zasada? Jak wykorzystać analizę transakcyjną w uczeniu asertywności?. W: J. Jagieła (red.), Analiza transakcyjna w edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo AJD w Częstochowie.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-47e30292-4850-43be-aa0a-49d1d7422bcc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.