PL EN


2016 | 45 | 41-49
Article title

Motywowanie do współtworzenia wartości – rozważania na przykładzie platformy crowdfundingowej „Polakpotrafi.pl”

Content
Title variants
EN
Motivating to Co-create Value in Crowdfunding – „Polakpotrafi.pl” Platform Case
RU
Мотивирование для совместного создания ценностей – рассмотрение на примере краудфандинговой платформы «Polakpotrafi.pl»
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Celem artykułu jest uporządkowanie motywów związanych ze współtworzeniem wartości na przykładzie największej polskiej platformy crowdfundingowej „Polakpotrafi.pl”, działającej na rynku od 2011 roku. Autorzy sformułowali dwa główne pytania badawcze: W jaki sposób projektodawcy motywują fundatorów do wsparcia projektów? oraz Czy projektodawcy dbają o długoterminowe relacje z fundatorami? Ze względu na cel badania oraz kontekst jako metodę badawczą wybrano netnografię [Kozi-nets, 2012]. Dla zachowania spójności analizowanej grupy skupiono się na pogłębionej analizie projektów w grupie „Muzyka”. Grupę tę wybrano ze względu na liczebność udanych projektów. Do analizy sposobów motywowania fundatorów, wybrano ilościową i jakościową analizę treści, której poddano opis 108 udanych projektów oraz wpisy uczestników platformy „Polakpotrafi.pl” w grupie „Muzyka” od 2011 roku. Narzędziem badawczym był arkusz obserwacji, zawierający trzy główne kategorie poddawane obserwacji: kategorie odnoszące się do charakterystyki projektu, kategorie odnoszące się do motywowania fundatorów oraz kategorie odnoszące się do relacji z fundatorami. Ustalono, że w przypadku analizowanej kategorii najczęściej stosuje się motywowanie głównie w odniesieniu do czynników wewnętrznych. Mimo że w literaturze przedmiotu zwraca się uwagę na przydatność crowdfundingu do budowania relacji z klientami, nie zaobserwowaliśmy specjalnych starań projektodawców do podtrzymywania relacji po ufundowaniu projektu. Większość projektodawców traktuje ten sposób finansowania jako jednorazową transakcję. Poczynione obserwacje sugerują, że duża liczba kategorii prezentów, wsparcie mediów i obecność w mediach społecznościowych zwiększają kwoty pozyskane na projekt crowdfundingowy.
EN
The aim of the article is to organize the themes related to the co-creation of value on the ex-ample of the largest Polish “Polakptrafi.pl” crowdfunding platforms, operating on the market since 2011. The authors formulated two main research questions 1) How project creators motivate funders to support projects? 2) Did the project creators take care of longterm relationships with funders? Due to the purpose of the study and the context (virtual environment) as a research method netnography was selected. Deductive content analysis of the descriptions of 108 successful pro-jects and users’ comments from the “Music” category was conducted to identify and analyze the ways of motivating funders. The research study revealed that in the “Music” category dominated appeals to intrinsic motivations, in particular the social ones (such as enjoyment in being part of a community, patronage- support, encouragement, financial help and sense of cooperation). Extrinsic motivations were rare. Project creators did not attempt to develop and nurture long- term relationships with funders.
Year
Volume
45
Pages
41-49
Physical description
Contributors
References
  • Awdziej M., Tkaczyk J., 2013, The Dilemmas of Startups in the Creative Industries-Tension between Artistic and Market Goals [w] Back to Basics: Consumer-Centric Marketing or Target-Centric Marketing, Pedro Fereira & Andre Vieira, ed., ICMC 2013, International Conference on Marketing & Consumer Behaviour, IPAM The Marketing School.
  • Aaker J.L., Akutsu S., 2009, Why do people give? The role of identity in giving, “Journal of Consumer Psychology”, 19(3), 267–270, http://dx.doi.org/10.1016/j.jcps.2009. 05.010
  • Antikainen M., Mäkipää M. & Ahonen M., 2010, Motivating and supporting collaboration in open innovation, “European Journal of Innovation Management”, 13(1), 100–119. http://dx.doi.org/10.1108/14601061011013258
  • Battistella C., Nonino F., 2012, Open Innovation web- based platforms: The impact of different forms of motivation on collaboration, “Innovation: Management, Policy &Practice”, 14 (4), 557-575, http://dx.doi.org/10.5172/impp.2012.14.4.557
  • Cialdini R.B., Petty R.E., Cacioppo, J.T., 1981, Attitude and attitude change, “Annual Review of Psychology”, 32(1), 357–404, http://dx.doi.org/10.1146/annurev.ps.32. 020181.002041
  • Cova B., Dalli D., Zwick D., 2011, Critical perspectives on consumers’ role as ‘produc-er’: Broadening the debate on value co- creation in marketing processes, “Market-ing Theory”, 11 (3), 231–241.
  • Cygler J., Aluchna M., Marciszewska E., Witek-Hajduk M.K. & Materna G., 2013, Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Doligalski T., 2013, Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH, Szkoła Główna Handlowa.
  • Dziuba D., 2012, Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowania, „Problemy Zarządzania”, 10(3), 38.
  • Jemielniak D., 2013, Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia”, 153, 97–115.
  • Kozinets R.V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Liu W., Aaker J., 2008, The happiness of giving: The time‐ask effect, “Journal of Consumer Research”, 35(3), 543–557, http://dx.doi.org/10.1086/588699
  • Mazurek G., 2009, Web 2.0 implications on marketing, Organizacijų Vadyba: Sisteminiai Tyrimai, (51), 69–82.
  • Mitra T., Gilbert E., 2014, The Language that Gets People to Give: Phrases that Predict Success on Kickstarter, CSCW’14, February 15–19, 2014, Baltimore, Maryland, 49–61. http://dx.doi.org/10.1145/2531602.2531656
  • Ordanini A., 2009, Crowdfunding: customer as investors, “The Wall Street Journal”, 23rd March, 3.
  • Ordanini A., Miceli L., Pizzetti M., Parasuraman A., 2011, Crowd-funding: transforming customers into investors through innovative service platforms, “Journal of Service Management”, 22 (4), 443–470.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., 2000, Co-opting customer competence, “Harvard Business Review”, 78 (January-February), 79–87.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., 2002, The Co-creation Connection, “Strategy and Business” 27(2), 51–60.
  • Prahalad C.K. & Ramaswamy V., 2004a, Co-creating unique value with customers, “Strategy and Leadership”, 32(3), 4–9, http://dx.doi.org/10.1108/10878570410699249
  • Prahalad C.K. & Ramaswamy V., 2004b, Co-creation experiences: The next practice of value creation, “Journal of Interactive Marketing”, 18(3), 5–14, http://dx.doi.org/ 10.1002/dir.20015
  • Ryan R.M., Deci E.L., 2000, Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions, “Contemporary Educational Psychology”, 25, 54–67, http://dx.doi.org/ 10.1006/ceps.1999.1020
  • Saarijärvi H., Kannan P.K., Kuusela H., 2013, Value co- creation: theoretical approaches and practical implications, “European Business Review”, 25 (1), 6–19.
  • Sobocińska M., 2015, Znaczenie konsumenta i innych podmiotów otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa w procesach kreowania innowacji, “Marketing i Rynek”, (2 (CD)), 62–70.
  • Stąporek M., 2014, Crowdsourcing, social media, lifestreaming-nowe możliwości e-partycypacji użytkowników w kształtowaniu zbiorów, zasobów i usług bibliotek nauko-wych.
  • Tapscott D., Williams A.D., 2006, Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything, Portfolio, New York.
  • Tkaczyk J., 2003, Dlaczego ludzie kupują prezenty?, „MBA”, nr 6 (65), listopad–grudzień.
  • www.polakpotrafi.pl (dostęp: 20.12.2014 r.).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-4818a44b-deaa-4c78-a66e-c34454e51224
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.