PL EN


Journal
2014 | 155 | 229-257
Article title

Stadiony piątej generacji jako Dominik Antonowicz, „maszyny do życia”

Content
Title variants
EN
“Machines for living”: Causes and Consequences of Fan Segregation in Modern Football Stadiums
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Modern multifunctional areas are designed to host a wide range of various events and provide comfortable space for both football fans and other guests. Modern arenas are places where ‚multi-sensory’ and ‚omnivorous’ needs of fans are met: As such, stadiums have become ‚machines for living’. This has serious social consequences for the segregation of fans – hardcore vs. casual consumer fans – that is built in the arena. This article analyzes the role of modern sport arenas in shaping the commercial dimension of contemporary football. Architects of stadiums, and the people who are in charge of marketing and management of the space of these arenas, play essential roles in the process of commercializing the sports space. The analysis is based on material obtained from archival research and in-depth interviews (IDI) with these key actors.
Contributors
  • Instytut Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul. Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń, szlendak@umk.pl
  • Instytut Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul. Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń, dominik.antonowicz@umk.pl
  • Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Bażyńskiego 1a, 80-952 Gdańsk , radkoss@wp.pl
References
  • Ahlfeldt G. M., W. Maenning. 2010. Stadium Architecture and Urban Development from the Perspective of Urban Economics, „International Journal of Urban and Regional Research”, 3: 629–646.
  • Angrosino M. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN: Warszawa.
  • Antonowicz D., R. Kossakowski, T. Szlendak. 2011. Ostatni bastion anty-konsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu, „Studia Socjologiczne”, 3: 113–140.
  • Antonowicz D., R. Kossakowski, T. Szlendak. 2012a. Piłkarz jako marka i peryferyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, „Kultura i Społeczeństwo”, LVI, nr 3: 3–26.
  • Antonowicz D., R. Kossakowski, T. Szlendak. 2012b. Piłka nożna w uścisku rynku? Społeczne konsekwencje komercjalizacji futbolu w narracjach kibiców Lechii Gdańsk i FC Twente, „Kultura i Edukacja”, 3: 216–242.
  • Axinn W. G., L. D. Pearce. 2006. Mixed Method Data Collection Strategies, Cambridge University Press: Cambridge.
  • Burszta W. J., M. Czubaj (red.). 2011. Stadion-miasto-kultura. EURO 2012 i przemiany kultury polskiej. Raport badawczy, Narodowe Centrum Kultury: Warszawa, dokument online, http://www.obserwatoriumkultury.pl/files/2012-02-13/fundacja_obserwatorium_euro_2012_raport_copy3.pdf.
  • Cleland J. A. From passive to active: the changing relationship between supporters and football clubs, „Soccer&Society”, 5: 537–552.
  • Critcher Chas (red.). 2006. Critical Readings: Moral Panics and the Media, Open University Press: Maidenhead.
  • Drozdowski R., M. Frąckowiak. 2012. Polityka organiczna, s. 334–335, [w:] Marek Krajewski (red.), Nie-widzialne miasto, Fundacja Bęc Zmiana: Warszawa.
  • Gądecki J. 2009. Za murami. Osiedla grodzone w Polsce – analiza dyskursu, Wydawnictwo UMK / Monografie FNP: Toruń.
  • Gdula M. 2011. Przestrzeń konstruktywnych konfliktów, s. 36–42, [w:] Bogna Świątkowska (red.), Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku, Fundacja Bęc Zmiana: Warszawa.
  • Giulianotti R. 2005. Sport spectators and the social consequences of commodification: Critical perspectives from Scottish football. „Journal of Sport & Social Issues”, 29: 386–410.
  • Giulianotti R. 2011. Sport Mega Events, Urban Football Carnivals and Securitised Commodification: The Case of the English Premier League, „Urban Studies”, 48: 3293–3310.
  • Hopcraft A. 1971. The Football Man. People and Passions in Soccer, Collins: London.
  • Horne J. 2012. Architects, stadia and sport spectacles: Notes on the role of architects in the building of sport stadia and making of world-class cities, „International Review for the Sociology of Sport”, 2: 205–227.
  • Hoye R., M. Nicholson. 2010. Sport stadia governance, „Sport Management Review”, 2: 171–178.
  • Jacke C. 2009. Locating Intermediality: Socialization by Communication and Consumption in the Popular-Cultural Third Places of the Music Club and Football Stadium, „Culture Unbound”, 1: 331–348.
  • Kennedy D. 2012. Football stadium relocation and the commodification of football: the case of Everton supporters and their adoption of the language of commerce, „Soccer&Society”, 3: 341–358.
  • Kostera M., P. Krzyworzeka. 2012. Etnografia, [w:] Dariusz Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, PWN: Warszawa.
  • Krajewski M. (red.). 2012. Nie-widzialne miasto, Fundacja Bęc Zmiana: Warszawa.
  • Kronenberg J., T. Bergier (red.). 2010. Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce. Kraków: Fundacja Sendzimira.
  • Moor L. 2007. Sport and Commodification. A Reflection on Key Concepts, „Journal of Sport & Social Issues”, 2: 128–144.
  • Oldenburg R. 1999. The Great Good Place. Cafés, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons, and other Hangouts at the Heart of a Community, Da Capo Press: Cambridge.
  • Penn R. 2008. The English Football Stadium as a Site of Post-Modern Consumption: Text and Image, „Sociologia del Lavoro”, 108: 141–147.
  • Pink S. 2008. An Urban Tour. The Sensory Sociality of Ethnographic Place-Making, „Ethnography”, 9: 175–196.
  • Projekt Społeczny 2012. 2012. Co pozostanie po Euro? O konieczności namysłu nad dziedzictwem wielkiej imprezy sportowej, dokument online, http://www.ps2012.pl/uploads/media/files/raporty/co_pozostanie_po_euro-kopia.pdf.
  • Redhead S. 2007. Those Absent From the Stadium are Always Right: Accelerated Culture, Sport Media, and Theory at the Speed of Light, „Journal of Sport and Social Issues”, 3: 226–41.
  • Savage M., F. Devine, Niall Cunningham, Mark Taylor, Yaojun Li, Johs. Hjellbrekke, Brigitte Le Roux, Sam Friedman, Andrew Miles. 2013. A New Model of Social Class: Findings from the BBC’s Great British Survey Class Experiment, „Sociology”, opublikowane online 2 kwietnia.
  • Sheard R., R. Powell, P. Bingham-Hall. 2005. The Stadium: Architecture for the New Global Culture, Periplus: Singapore.
  • Szlendak T. 2010. Wielozmysłowa kultura iwentu. Skąd się wzięła, czym się objawia i jak w jej ramach oceniać dobra kultury?, „Kultura Współczesna”, 4: 92–109.
  • Świątkowska B. (red.). 2011. Coś, które nadchodzi. Architektura XXI wieku, Fundacja Bęc Zmiana: Warszawa.
  • Uhrich S., M. Benkenstein. 2010. Sport Stadium Atmosphere: Formative and Reflective Indicators for Operationalizing the Construct, „Journal of Sport Management”, 2: 211–237.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-48c8c885-1b96-450a-9c66-817fa556c374
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.