PL EN


2020 | 20 | 165-180
Article title

The Library and Information Science educator: nurturing for strategic learning experiences

Content
Title variants
PL
Nauczyciele bibliotekoznawstwa i informacji naukowej: dbanie o strategiczne doświadczenia edukacyjne
DE
Lehrer/innen im Fach Bibliothekswissenschaft und Wissenschaftliche Information: die Bemühung um die strategischen Bildungserfahrungen
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Aim: The aim of this article was to highlight the experiences of Library and Information Science (LIS) educators in integrating strategies in library schools, examine the outcome of the experiences, identify the lessons learnt and ascertain the implications of the findings. Methods: This was a report of LIS Educators in Nigerian Library Schools. The activities were carried out in Madonna University, Nigeria and Ignatius Aguru University of Education, Rumuorlumeni, Port Harcourt, Rivers State, Nigeria. Fifteen LIS educators were involved in the activity. The method used were dialogues, focal group discussion, talk shows and presentation. The strategies were implemented from 2017 to 2019. Results: It was shown that LIS educators incorporated world book day, world literacy day, world language day, human rights anniversary, IFLA global vision, motivational and ICT trainings into the curriculum. The streaming and initiating of these activities stimulated interest in career charting of students as well as attracted more recognition and acknowledgement to LIS departments. The lessons learnt included craving from students and colleagues for more engaging programs, admiration from other departments and awareness creation for inclusive learning program. Conclusion: There is need to re-strategize the trainings and curriculum in library schools in order to remain relevant with global trends in information service. Therefore, updating the trainings and LIS education are very important in building vibrant career ready professionals. LIS is a serious business and the educators must keep the motor of change moving with stimulating dialogue and practices. This will help to produce professionals who will fit into the information society with career readiness.
PL
Cel: Celem tego artykułu było podkreślenie doświadczeń nauczycieli bibliotekoznawstwa i informacji naukowej w zakresie integracji strategii w szkołach bibliotecznych, zbadanie wyników doświadczeń, określenie wyciągniętych wniosków i ustalenie implikacji wyników. Metody badawcze: To był raport nauczycieli bibliotekoznawstwa i informacji naukowej w nigeryjskich szkołach bibliotecznych. Działania zostały przeprowadzone na Uniwersytecie Madonny w Nigerii oraz na Uniwersytecie Edukacji Igancego Aguru Rumuorlumeni w Port Harcourt w Nigerii. W działania zaangażowanych było piętnastu pedagogów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Zastosowaną metodą były dialogi, dyskusje w grupach, talk show i prezentacje. Strategie zostały realizowane w latach 2017-2019. Wyniki: Wykazano, że nauczyciele bibliotekoznawstwa i informacji naukowej włączyli do programu nauczania: światowy dzień książki, światowy dzień czytania i pisania, światowy dzień języka, rocznicę praw człowieka, globalną wizję IFLA, szkolenia z karesu motywacji i technologii informacyjno-komunikacyjnych. Podział studentów na grupy i inicjowanie wspomnianych działań pobudziło zainteresowanych karierą studentów, a także zyskało większe uznanie na wydziałach bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Wyciągnięte wnioski obejmowały chęć ze strony studentów i współpracowników do tego, aby bardziej zaangażować się w programy, podziw ze strony innych wydziałów oraz budowanie świadomości dla aktywizującego programu nauczania. Wnioski: Istnieje potrzeba zmiany strategii szkoleń i programu nauczania w szkołach bibliotecznych, aby zachować zgodność z globalnymi trendami w usługach informacyjnych. Dlatego aktualizacja szkoleń i edukacji bibliotekoznawstwa i informacji naukowej jest bardzo ważna w budowaniu dynamicznych profesjonalistów gotowych do kariery. Bibliotekoznawstwo i informacja naukowa to poważna sprawa, a nauczyciele muszą utrzymywać siłę napędową zmian poprzez stymulowanie dialogu i praktyk. Pomoże to w stworzeniu profesjonalistów, którzy będą pasować do społeczeństwa informacyjnego z gotowością zawodową.
DE
Ziel: Das Ziel dieses Beitrags ist, die Erfahrungen der Lehrer/innen im Fach Bibliothekswissenschaft und Wissenschaftliche Information in Bezug auf die Strategieintegration in den Bibliotheksschulen hervorzuheben, die Ergebnisse der Erfahrungen zu untersuchen, die Schlussfolgerungen zu bestimmen und die Implikationen der Ergebnisse festzulegen. Forschungsmethode: Es geht um einen Bericht der Lehrer/innen im Fach Bibliothekswissenschaft und Wissenschaftliche Information in den nigerianischen Bibliotheksschulen. Die Untersuchung wurde an der Madonna-Universität in Nigeria sowie an der Pädagogische Ignatius-Ajuru-Universität in Port Harcourt in Nigeria durchgeführt. Daran waren fünfzehn Pädagogen, d.i. Bibliotheks- und Informationswissenschaftler/innen, beteiligt. Zur angewandten Methode gehörten die Gespräche, Diskussionen in Gruppen, Talkshows und Präsentationen. Die Strategien realisierte man in den Jahren 2017–2019. Ergebnisse: Man stellte fest, dass die Lehrer/innen im Fach Bibliothekswissenschaft und Wissenschaftliche Information die folgenden Elemente in ihr Lehrprogramm einbezogen: den Welttag des Buches, den Welttag des Lesens und Schreibens, den Welttag der Sprache, den Jahrestag der Menschenrechte, die globale Vorstellung der IFLA, die Schulungen aus dem Bereich der Motivierung und der Informations- und Kommunikationstechnologien. Die Einteilung der Studenten in Gruppen und das Initiieren von den besagten Aufgaben motivierten die an der Karriere interessierten Studenten und gewannen Ansehen der Mitarbeiter der Fakultäten für Bibliothekswissenschaft und Wissenschaftliche Information. Die Schlussfolgerungen bestätigten die Bereitschaft der Studenten und der Mitarbeiter dazu, an Programmen häufiger teilzunehmen, die Bewunderung vonseiten anderer Fakultäten und die Bewusstseinsbildung zu aktivierenden Lehrprogrammen. Schlussfolgerungen: Man nimmt die Notwendigkeit wahr, die Strategie der Schulungen und des Lehrprogramms in den Bibliotheksschulen zu ändern, damit sie mit den globalen Trends in den Informationsdiensten übereinstimmen. Aus diesem Grund ist die Aktualisierung von Schulungen und der Bildung im Fach Bibliothekswissenschaft und Wissenschaftliche Information so wichtig, und zwar wegen der Ausbildung von dynamischen und auf Karriere eingestellten Profis. Die Bibliothekswissenschaft und Wissenschaftliche Information sind von Bedeutung, und die Lehrer/innen müssen die treibende Kraft des Wandels durch das Stimulieren vom Dialog und von Praktiken beibehalten. Dies ermöglicht, neue Profis auszubilden, die in die Informationsgesellschaft mit ihrer Berufsbereitschaft gehören werden.
Year
Volume
20
Pages
165-180
Physical description
Dates
published
2020-12-15
Contributors
  • Nnamdi Azikiwe University. Department of Library and Information Science. Awka, Nigeria
author
  • Ignatius Ajuru University of Education. Department of Library and Information Science. Rumuorlumeni, Port Harcourt, Rivers State, Nigeria
References
  • Akinde, Taiwo Adetoun, and Airen E. Adetimirin. 2019. “Administrative and Infrastructural Factors Affecting Library and Information Science Educators’ Actual Use of Educational Support Systems for Teaching in Nigerian Universities.” Journal of Librarianship and Information Science 51(1): 180–95. https://doi.org/10.1177/0961000618773140.
  • Akwang, Nse Emmanuel. 2017. “Approaches to innovation and transformation in Library and Information Science Education (LISE) in Nigeria.” International Journal of Library Science 6(3): 58-67. https://doi.org/doi:10.5923/j.library.20170603.03.
  • Alleyne, Jiselle Maria. 2017. “Adopting a sustainability framework in re-visioning Library and Information Science Education.” Journal of Bermuda College 3 (August): 24-29.
  • Bertot, John Carlo, and Lindsay C. Sarin. 2016. “The value of American Library Association accredited Master’s Programs in Library and Information Studies: Serving our communities through professional workforce.” Accessed July 8, 2020. http://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/files/content/ALAWhitePaper_01September2016.pdf.
  • Diso, Lukman. I., and Ifeanyi Njoku Njoku. 2007. “Library and information science education in Nigeria: Curricula contents versus cultural realities.” International Information & Library Review 39(2): 121-133. https://doi.org/10.1016/j.iilr.2007.02.009.
  • Dweck, Carol. 2015. “Developing a growth mindset.” Accessed https://www.edweek.org/ew/articles.
  • Hider, Philip, Mary Anne Kennan, Lyn Hay, Sigrid McCausland, and Asim Qayyum. 2011. “Moving from LIS to IS+L: curriculum renewal at Charles Sturt University.” The Australian Library Journal 60(3): 205-217. https://doi.org/10.1080/00049670.2011.10722617.
  • IFLA. 2018. “Our vision our future.” Accessed July 8, 2020. https://www.ifla.org/node/36891.
  • International Society for Technology in Education (ISTE). 2018. “ISTE standards for educators.” Accessed July 8, 2020. https://www.iste.org/standards/for-educators.
  • iSchool of Information Science. 2016. “The future of LIS education.” Accessed July 8, 2020. https://ischool.illinois.edu/news-events/news/2016/01/future-lis-education.
  • Kampen, Maria. 2019. “The ultimate list of teaching strategies.” Accessed https://www.prodigygame.com/blog/teaching-strategies/.
  • Lankes, David R., Sue Kowalski, Beck Tench, Cheryl Gould, Kimberly Silk, Wendy Newman, and Lauren Britton. 2016. The New Librarianship Field Guide. London: MIT Press.
  • Lorenz, Michal. 2014. “The i-School phenomenon: History and present situation.” Revue of Librarianship 25(2): 58-82.
  • Miksch, Joe. 2016. “New school of computing and information will address emerging trends in computing and information.” Last modified October 28, 2016. http://www.news.pitt.edu/news/new-school-computing-and-information-will-address-emerging-trends-computing-and-infor.
  • National Academy of Sciences. 2001. “The critical importance of well-prepared teachers for student learning and achievement.” In Educating Teachers of Science, Mathematics, and Technology: New Practices for the New Millennium, 44-65. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/9832.
  • Okello-Obura, Constant, and Isaac Kigongo-Bukenya. N. 2011. “Library and Information Science education and training in Uganda: Trends, challenges, and the way forward.” Education Research International 1: 1-9.
  • Osuchukwu, Ngozi P. 2016. “Growth and survival: Leveraging on professional development and personal enhancement in library and information science.” Library and Information Science Digest 9 (January): 46-51.
  • Salubi, Gabriel Salubi. 2017. “Library and Information Science education and training curriculum at institutions of higher education in Nigeria: A content analysis.” Journal of Social Sciences 51(1-3): 79-86.
  • Shane-Scale, Mark. 2009. “Blending in Department of Library and Information Studies (DLIS), University of the West Indies.” Accessed July 8, 2020. https://www.slideshare.net/mscale/blending-indlis-revised.
  • Shumaker, David. 2012. The embedded librarian: innovative strategies for taking knowledge where it's needed. Medford, N.J.: Information Today, Inc.
  • Tang, Rong, Denice Adkins, Janet Ceja, Nicole Cooke, Robin Fogle Kurz, Cecilia. Salvatore, and Laura Saunders. 2017. “Diversity in LIS Education resources.” Journal of Education for Library and Information Science 58(4): 241-244.
  • Yadav, Akhilesh K. S. 2018. “Trends, challenges and opportunities for LIS education: An interview with Carol Tenopir.” Library Connect, March 23, 2018. https://libraryconnect.elsevier.com/articles/trends-challenges-and-opportunities-lis-education-interview-carol-tenopir.
Notes
EN
It is a changed version of the paper presented at the conference IFLA WLIC 2019 – Athens, Greece – Libraries: dialogue for change in Session 234 – Education and Training.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-48fc66fe-9837-466e-ba4b-888b871ee7be
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.